Jump to content

Bøker som forklarer børsemaker ting?


Recommended Posts

Nå har jeg en liten plan om å prøve meg som hobby børsemaker.

Jeg har grei tilgang til dreiebenker og fresebenker og div så det hadde vært morro å prøve seg litt.

 

Ikke så mye for å få de fantastiske resultatene men for å få en bedre forståelse for hva som skal til for at en rifle fungerer som den skal. Etter det jeg skjønner er det noen deler som må være riktige for at en i det hele tatt skal være sikkert å bruke en rifle.

 

Så jeg tenkte å lese litt om temaet når jeg er offshore og ikke har så mye å ta meg til. Derfor er spørsmålet:

Hvilken bok er verdt å lese?

 

Midway har jeg sett har masse bøker men tittelene sier ingenting om innholdet. Bare at det er en manual eller en guide eller en How to build osv.

Biblioteket har http://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok?mode=p&frakarusell=1&tnr=685441 Men den er det laang ventetid på.

 

Typiske ting jeg kunne finne på å gjøre er da fks å kjøpe en gammal mauser og så bygge videre med kikkert og nytt løp fra bunnen av med kamring og retting av kasse OSV

Erfaringen min begrenser seg til VK1 Elektromekanisk og VK2 Automatikkmekaniker. Etter det er det har jeg ikke dreid noe. Så det må være litt banalt men ikke for ti tommeltotter nivå. Grunnleggende maskinering får jeg greit til. Det er det mekaniske jeg er interesert i ikke det å pusse stokker penest mulig.

 

Håper noen har noen gode tips til bok så ikke de aller mest banale spørsmålene kommer som tråder her...

(i morra skal jeg prøve å krone og gjenge løpet på salongen som første forsøk..)

Link to comment
Share on other sites

finnes norske pensumbøker på diverse metallbearbeiding, det kan være fornuftig.

 

ellers er det fint med manualer for det spesielle våpenet du skal arbeide på, der er det ofte mulig å finne den infoen du finner om nettop den operasjonen du skal forta deg, og ikke minst hva du IKKE skal gjøre.

jeg har hatt mye nytte av kuhnhausens 1911 og s&w manualer.

 

her finner du det meste av amerikanske våpenrealerte bøker:

http://www.rayrilingarmsbooks.com

 

brownells har også en god del.

Link to comment
Share on other sites

Er de like dårlige som andre mekaniskelærebøker gidder jeg ikke kjøpe de. De bøkene vi hadde på skolen var jo tragiske. Det var treige greier. Lite nyttig og masse en ikke trenger. Har bestilt de fra biblioteket så får jeg ta en titt. Ellers blir det nok en sånn M98 manual utover høsten om ingen andre har noen hotte tips.

Link to comment
Share on other sites

Der er vel en "Gunsmithing:" serie som er veldig bra, jeg har "Gunsmithing: Guns of the Old West" (tittlel fritt etter hukommelsen), og den er veldig bra. Beskriver en del generelle reparasjonsteknikker for gamle våpen, som hvordan sette nytt hode på originale skruer, hvordan reparere sprukne kolber osv. Hvordan lage spesialverktøy for å løsne fastrustede skruer, hvordan bore ut skruer uten å ødelegge godset rundt, sånne ting. Det er en ok del om hvordan man kan vurdere om et våpen er kandidat for full restaurering, eller om det er best å bare reparere mekaniske feil og la finishen være i historisk slitt tilstand. Videre beskrives de vanligste (og noen uvanlige) våpen innenfor den aktuelle epoken, med beskrivelse av hva som er RIKTIG måte å reparere de vanligste feielne som erfaringsmessig kan oppstå på disse. Og så en haug "exploded views" og fullstendig demonterings/monteringsanvisning for nesten alle revolvere, hagler og rifler som er vanlige innen cowboy-skyting pluss noen flere (han tar blant annet for seg gamle double-action revolvere samt grovkalibrede rifler).

 

Det eneste jeg har å utsette på denne boka er at Colt Lightning pumperifler ikke er nevnt, forfatteren har mest fokusert på revolvere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...