Jump to content

Dobbeltskudd med hagle


Påsan

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte for en tid siden ei billighagle, Ege Silah o/u. Denne fungerer helt greit til det jeg bruker den til (slit&sleng).

Men etter rundt 30 skudd fikk jeg et dobbeltskudd, altså; begge skudd ble avfyrt ved ett avtrekk..

 

Tror dere hagle-eksperter at hagla har tett skade av dette i for av høyt kammertrykk eller noe i den duren? Eller er det trygt å fortsette å skyte uten å få skjekket børsa?- Er ikke livet om å gjøre om jeg ikke får den igjen til jakta, har andre hagler til slikt...

 

Har forresten sendt mail til Beveren sport der jeg kjøpte hagla. Skal sies at han er svært behjelpelig. Jeg kunne bare sende tilbake hagla hvis jeg ville. Men vet ikke om jeg skal gjøre det hvis dobbeltskuddene kommer for hvert 500 skudd...

Link to comment
Share on other sites

i min ungdom skøyt jeg masse dobbelskudd med en gammel sideligger, den hadde to avtrekkere, men en feil i mekanismen gjorde at den ene avtrekkeren konsekvent dro av begge løpene, på harepressen på Mo var det jo noen som skøyt masse dobbelskudd også......skulle jeg gjette så tror jeg ikke det er noe problem, men det kommer vel an på hagla.

Link to comment
Share on other sites

Dobbelt skudd har jeg også opplevd med min Lanber barone 2 ganger. Enegangen i jakt sammenheng, tror det var i år 2000 dengang bly var tillatt. Rypen gikk opp, jeg la ann og begge Rotwail skuddene gikk av samtidig. Rypen datt som en potetsekk, og landet som en ferdig strimlet kjøttdeig fra Gilde. Hadde jeg skikkelig annlegg i skulderen??? Nope. Var det vondt? JA!! Men dog en artig erfaring. Må også si at mine dobbelt skudd ble opplevd iløpet av de første 50-100 skudd. Siden har den fungert utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Hey 8) Hagla di har nok ikke tatt skade av en slik smell, men det som mest sansynlig er feil med våpnet er støv å fett i mekanismen som gjør at ting ikke funke som det skal... Dette skjer også med nye våpen pga lagringsfett fra fabrikk. Få en børsemaker til å rengjør våpnet snarest, slike ting kan også medføre at skuddene kan gå av i det du lukker våpnet å det kan medføre vådeskudd :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skøyt en spurv på 3 meters avstand med begge løpene og rådyrammo med sideliggeren en gang for mange år siden, det kjentes i skuldra og det eneste som var igjen av spurven var noen fjær som dalte ned gjennom luften, heldigvis blir man mer voksen med alderen ;)

Jeg ville også tatt med hagla til en børsis, bare for å få sjekket at alt er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Opplevde også dobbeltskudd med min Yildiz. Leverte tilbake børsa og fikk smurt mekanismen. Har faktisk opplevd det et par ganger etterpå og. Den "morsomste" var da jeg skulle fyre et skudd i lufta så kompisen skulle finne meg (hadde ikke radio nei!). Holdt med en hånd, strakk hagla til værs og fyrte, dobbeltskudd med ganske grov ladning. Den kjente jeg! Og kompisen hørte meg! Hagla har gått ca tusen skudd på de tre årene jeg har hatt den. Dobbeltskudd 3, 4 ganger totalt. Er kanskje et "billighaglesyndrom"? Har ikke gjort noe mer med det sjøl. Hva skal en si til børsemakeren? "Den skyter et dobbeltskudd i snitt pr 300'ede skudd." Kan være vanskelig å finne feil da. Kan en kanskje kreve å bytte hele avtrekkermekanismen?

 

Dette har det selvfølgelig med å skje under jakta. Kjedelig å levere inn hagla da, når en har bruk for den mest!

Link to comment
Share on other sites

Opplevde også dobbeltskudd med min Yildiz. Leverte tilbake børsa og fikk smurt mekanismen. Har faktisk opplevd det et par ganger etterpå og. Den "morsomste" var da jeg skulle fyre et skudd i lufta så kompisen skulle finne meg (hadde ikke radio nei!). Holdt med en hånd, strakk hagla til værs og fyrte, dobbeltskudd med ganske grov ladning. Den kjente jeg! Og kompisen hørte meg! Hagla har gått ca tusen skudd på de tre årene jeg har hatt den. Dobbeltskudd 3, 4 ganger totalt. Er kanskje et "billighaglesyndrom"? Har ikke gjort noe mer med det sjøl. Hva skal en si til børsemakeren? "Den skyter et dobbeltskudd i snitt pr 300'ede skudd." Kan være vanskelig å finne feil da. Kan en kanskje kreve å bytte hele avtrekkermekanismen?

 

Dette har det selvfølgelig med å skje under jakta. Kjedelig å levere inn hagla da, når en har bruk for den mest!

 

Er vel kanskje syndrom på tyrkiske billighagler. En bekjent av meg opplevde dette en par ganger, med Yildiz.

 

Har ikke fått somlet meg til å levere den enda. Bytte av avtrekkermekanismen er lite aktuellt, har lite lyst på å koste på ei billighagle en masse penger, er vel heller enklere å selge den og bli ferdig med det... :roll:

 

Ang. dobbeltskudd på jakt; hagla skal brukes minimalt til jakt. Bare der jeg er redd for å ripe opp godhagla eller rifla....

Link to comment
Share on other sites

 

Er vel kanskje syndrom på tyrkiske billighagler. En bekjent av meg opplevde dette en par ganger, med Yildiz.

 

For tre uker siden, skjedde det med sidemannen min på banen. Og som så ofte før når eg har sett det, var det igjen ein Beretta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...