Jump to content

Colt Python


GreyGhost

Recommended Posts

Har tenkt til å kjøpe en Python.

 

Så har jeg forsøkt å lese meg opp litt da jeg ikke har veldig god greie på våpen generelt, eller revolvere spessielt. Noen ganger er det jo bare sånn at man "må ha" - og dette er en sånn gang :D

 

Jeg har forstått det slik at Python har fått en del ufortjent kritikk fordi noen regner den som mere "skjør" og ikke så slitesterk som f.eks. s&w. Etterhvert så har jeg fått inntrykk av dette handler om å bytte ut noen deler (bl.a "hand") i tide så er ikke dette noe problem. Problemene oppstår visstnok dersom man ikke gjør dette i tide da det medfører at andre deler blir unormalt slitt, og sånn har det da oppstått et "dårlig rykte".

 

Så til spørsmålet da: Er det en grei sak å finne noen som gjør dette i Norge ? Er det noen våpensmeder som har peiling på Colt revolverer og gjør service/tuning på disse?

 

GG

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det er riktig som de sier at Pythonen har fått ett ufortjent rykte på seg om at den er skjør.

Det stemmer ikke hvis du tar vare på den. Handa er den delen som får mest juling på en Python, og blir slakk etterhvert (med MYE skyting med kraftige magnumladninger). Handa er designa for å bli utslitt først, og hvis den byttes i tide har du fortsatt verdens beste revolver. Hvis derimot handa ikke byttes, og du fortsetter å skyte med den forplantes slitasjen videre. noe som kan bli en dyr affære...

 

Men til saken:

Jeg var så heldig å komme over en Python. Produsert i 1966, 6 tommer løp med Royal Blue finish. Nice...

Fikk bytta handa hos Alm Våpen & Villmark AS, med perfekt resultat. Den timer som den skal nå og jeg er kjempefornøyd. Det var en del styr og venting for å få tak i delen, men selve jobben var grei. Det tok omtrent 6 måneder før jeg fikk den igjen, men det var verdt å vente på!

 

Jeg anbefaler at du sjekker ut "The Colt Double Action Revolvers A Shop Manual, Vol.I" av Jerry Kuhnhausen.

Litteratur alle Python-eiere bør ha.

Håper dette var til hjelp

DD

Link to comment
Share on other sites

Pent brukt eks. vil nok avhenge av variant. en standard blå, kr. 5000 til 6000 i forretning. ca 1000 mindre privat. En 6", eller 8" nikkel, noe over, stanadrd rustfri ca som blå, høyglans rustfri ca som nikkel, Coltguard = for samlere, 4" litt under 6" variantene, men delvis uvesentlig pris forskjell.

Link to comment
Share on other sites

 

Så til spørsmålet da: Er det en grei sak å finne noen som gjør dette i Norge ? Er det noen våpensmeder som har peiling på Colt revolverer og gjør service/tuning på disse?

 

GG

 

Jeg tviler på at det er lett å finne noen som har peiling. Det går 13 på dusinet av dem som mener at de kan gjøre noe som helst med en Smith & Wesson, men med Colt er det nok noget annet. (Heldigvis kan jeg fikse mine egne Colter :D:D:D ).

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg vet om *kremt* et pent eksemplar der det i tillegg følger med det meste av (muligens all) innvendig mekanisme.

 

Nå tror jeg at jeg vet hvem du er.. :D Og tilbudet viker interresant.

Venter bare nå på å få papirene i retur.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det seg slik at jeg vet om *kremt* et pent eksemplar der det i tillegg følger med det meste av (muligens all) innvendig mekanisme.

 

Nå tror jeg at jeg vet hvem du er.. :D Og tilbudet viker interresant.

Venter bare nå på å få papirene i retur.

Ja, vi snakket jo om den i går...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...