Jump to content

zeiss eller swarovski?


ersa

zeiss vs swarofski  

72 members have voted

  1. 1. zeiss vs swarofski

    • zeiss victory 2.5-10*50 m lys
      18
    • zeiss victory 3-12*56 m lys
      32
    • swarofski z4i 2.5-10*56 m lys
      22


Recommended Posts

jeg har fått tilbud på en swaro z4i 2.5-10*56 m lys til 14990

men så lurte jeg på om en zeiss victory 2.5-10*50m lys eller 3-12*56m lys er bedre?

 

hva hadde dere valgt zeiss victory 2.5-10*50 m lys, 3-12*56 m lys eller swarovski z4i 2.5-10*56 m lys

 

begrun gjerne svaret, jeg er ute etter fordeler og bakdeler med dem :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du klarer ikke avgjøre med det blotte øye hvilken som er best av dem, det kan du til nød gjøre ved målinger i laboratorium. Og da vil forskjellen mellom enkelteksemplarer sannsynligvis være like stor som mellom typene.

Hvis du skal velge en av dem, velg den du liker best. Alle er mer enn god nok.

Link to comment
Share on other sites

jeg skal bytte ut min 1,5-6*42 med en av de 3. den blir brukt på drivjakt også så jeg vil ikke noe høyere en 3 gangersforstørelse som minste. og 10 holder forsåvidt for meg . men det er viktig at det er en god skunringskikkert så da setter jeg pris på objektiv størelsen:)

Link to comment
Share on other sites

Til den bruken tror jeg du er bedre tjent med å beholde 1,5-6x42. Og sort objektiv gir deg mulighet til å gå høyere i forstørrelse i dårlig lys, men det er sjeldent du trenger mer enn 6x. 1,5-6x42 gir deg 7mm eller større utgangspupill over helle zoom-området, og mer enn 7mm klarer ikke øyet å utnytte. En kikkert av tilsvarende optisk kvalitet med 56mm objektiv gir deg samme skumringsytelse opp til 8x forstørrelse, men siktet er større og tyngre, og det må monteres høyere.

Link to comment
Share on other sites

Og du får større zoom jo flere linser du har inni.. Og jo flere linser jo flere brytninger mellom luft og glass som svekker lysgjennomgangen..

 

På et siktet til bruk i skumring/natt bør man ikke ha 5 og 6 ganger zoom.

Det er også en grunn til at fast 8x56 Zeiss er populært til nattjakt fremfor mange variable kikkertsikter.

Link to comment
Share on other sites

Gangers forstørrelse er nettopp det det sier: Gangers forstørrelse, altså det du ser gjennom et sikte med 4x forstørrelse er et bilde som fremtrer fire ganger større enn når du ser på det med det blotte øye.

Zoom er et annet ord for variabel forstørrelse. Zoom-område eller zoom-faktor er forholdet mellom største og minste forstørrelse. F. eks. et 1,5-6x42 sikte har en zoom-faktor på 6/1,5 = 4. Samme med en 3-12x50: 12/3 = 4.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Valgets kval... Jeg hadde Zeiss, Swarowski og den nye Leupolden med hjem for å ta det samme valget som du står midt oppe i, for tre uker siden. Valget ble Zeiss 2,5 - 10 x 50 m/lys.

Jeg mener Swarowskien er noe bedre ( fremstår behageligere ) å se gjennom, trolig pga orangefarget lysdot, men den er så klumpete og sårbar på børsa at valget var enkelt, til slutt.

 

Leupolden er jammen ikke dum den heller, men det ble vel mye retikkel inni der, og rått parti sammenlignet med de aller beste.

 

Lykke til..!

Link to comment
Share on other sites

ZG47 viss du synes Swarovskien var klumpete så var det vel Z6 du prøvde og ikkje den omtalte Z4?

Når det gjeld Leupold så leveres den med mange ulike retikkel, kva slags retikkel var det i siktet du prøvde? Ikkje alle retikkela er like kraftige.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har du nok rett i, Z4 har vel en annen utforming. Jeg er glad i Swarowski sin optikk og har brukt disse siktene i mange år, men da med 1" rør. De er lette, har gode justeringsmuligheter og er tilpasset den jaktformen jeg driver mest - mye gåing og løshundjakt.

 

Leupolden var en 3-9x med retikkel 4 ( heter det det, tro - tre grove stolper med finere kors ) med lysdot. Et lite, smekkert og meget tiltalende sikte som kommer til å selge i massevis... men sammenlignet med de andre to så var det, naturlig nok, et par divisjoner under.

 

Jeg må si at dette er en ny opplevelse - å få innspill fra andre og kanskje også dele med seg av egne erfaringer i et slikt forum når en har jakta siden 1965 og hatt jakt, skyting og våpen som lidenskap hele livet... Ny erfaring..

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

ZG47 det flott at det ikkje er berre yngre jegerar som deltar her. Velkomen skal du vera. Når det gjeld optikk så er det fint å utveksle erfaring, ingen har vel erfaring med alt så da er det greitt å få innspel frå ulike brukarar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...