Jump to content

Lapua Naturalis- stiv pris? skuddavstand


jense

Recommended Posts

Tenkte å teste Lapua Naturalis i år til elgen i min 308 win rifle. Ser her på forumet at flere har gode erfaringer. Vet noen hvordan denne kulen fungerer på korte hold, feks 30-60 m? Tidligere har jeg brukt Norma Nosler og prestert å skyte gjennom brystkassa på 2 av de 3 siste elgene mine, inkl en 9 tagger. Ser derfor etter en ny kule, men er litt skeptisk ift om kobberkula også vil ekspandere nok. Hva mener dere?

 

Var på ABC fritid på Lade i Trondheim for å kjøpe en pakke ferdigladet skudd for å teste litt på skytebanen. Må si jeg fikk litt bakoversveis da de krevde 41 kr (!) skuddet. Ble jeg loppa på høylys dag eller er det det prisen ligger på nå? Takk for innspil!

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å teste Lapua Naturalis i år til elgen i min 308 win rifle. Ser her på forumet at flere har gode erfaringer. Vet noen hvordan denne kulen fungerer på korte hold, feks 30-60 m? Tidligere har jeg brukt Norma Nosler og prestert å skyte gjennom brystkassa på 2 av de 3 siste elgene mine, inkl en 9 tagger. Ser derfor etter en ny kule, men er litt skeptisk ift om kobberkula også vil ekspandere nok. Hva mener dere?

 

Var på ABC fritid på Lade i Trondheim for å kjøpe en pakke ferdigladet skudd for å teste litt på skytebanen. Må si jeg fikk litt bakoversveis da de krevde 41 kr (!) skuddet. Ble jeg loppa på høylys dag eller er det det prisen ligger på nå? Takk for innspil!

 

 

Har ingen erfaring med Naturalis på jakt og kan derfor ikke svare deg på dette, men prisen du refererer til er helr korrekt i 8x57 koster den 46 kroner skuddet.

Naturalisen er en dyr patron, så jeg tror Skjøttarstuggun har kjøpt Naturalis i 22lr, der er nok prisen 26 kr skuddet :mrgreen:

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Skjøttarstuggun kjøpte Naturalis i 308W.

 

 

:mrgreen: Bare tullet.

 

Men jeg gikk rett inn på prislisten til importøren, og sjekket priser.

Der er faktisk prisen vesentlig redusert siden jeg kjøpte sist så dette må sjekkes mandag.

8x57 ca 35 kr, 308 ca 30 kr

Ha en god kveld.

 

 

mvhSauerHansen

Link to comment
Share on other sites

Takker for innspill!

Hmm, blandet applaus for naturalisen skjønner jeg. Får teste den litt på banen først, så kanskje i felt. Iom at jeg alt har kjøpt en pakke til 820 spenn. Pris på rundt 30 kr skuddet hørtes mer som forventet ut. Styrer unna Abc fritid heretter! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skaut ei elgkvige rent sideskudd på 30-40 meters avstand i høst. Var usikker på naturalisen jeg også, siden det var første elgen med den kula. Derfor fikk kviga et skudd til. Totalt unødvendig. Jeg SÅ at lyset gikk, og det var ikkeno problem. Men skytefingern lystra ikke, så det ble et bonusskudd.. Fant igjen den ene kula i dyret etterpå. Fin sopp, og skyhøy restverdi. Blir naturalis i høst også! Anbefales.

 

Kaliberet var 308w.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Skaut ei elgkvige rent sideskudd på 30-40 meters avstand i høst. Var usikker på naturalisen jeg også, siden det var første elgen med den kula. Derfor fikk kviga et skudd til. Totalt unødvendig. Jeg SÅ at lyset gikk, og det var ikkeno problem. Men skytefingern lystra ikke, så det ble et bonusskudd.. Fant igjen den ene kula i dyret etterpå. Fin sopp, og skyhøy restverdi. Blir naturalis i høst også! Anbefales.

 

Kaliberet var 308w.

 

Har kjøpt naturalis selv nå, men hvem kulevekt brukte du? har kjøpt 180gr, men redd den blir litt "tung"

Link to comment
Share on other sites

Var på ABC fritid på Lade i Trondheim for å kjøpe en pakke ferdigladet skudd for å teste litt på skytebanen. Må si jeg fikk litt bakoversveis da de krevde 41 kr (!) skuddet.

 

Årsaken er vel at ABC Fritid kjøpte inn fra leverandør høsten 2010, til en annen innpris og veilpris enn det som var gjeldende i mai 2011, og at leverandør i etterkant valgte å sette ned prisene uten at ABC fikk beskjed om dette...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...