Jump to content

Obligatoriske treningskudd og praktisk rifle


ComKFOR

Recommended Posts

Jeg tenkte plutselig på at jeg (og andre) skyter jo endel stevner innen praktisk rifle i løpet av året og lurte da på om dette kan telle som obligatoriske treningskudd for oppskytingen. Det blir jo endel hundre skudd av det etterhvert.

 

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed om at all skyting som jeg gjorde med AG3 ikke ble godtatt da våpentypen ikke er godkjent på jakt. nå er ikke det noe problem for meg da jeg gjerne skyter med 3006'en for treningens skyld, og i tillegg skyter felt også med andre våpen i DFS. vet ikke hvilket våpen du bruker eller om det jeg fikk beskjed om bare er tull , men kan være riktig for alt jeg vet.

Vil uansett råde deg til å ta de treningsskuddene med jaktgeværet, skader deg ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Alle pliktskudd for i år skal vel være skutt etter 1 april. Så det hjelper lite med 10 stevner jaktfelt for eksempel hvis de er skutt før 1/04. :(

Link to comment
Share on other sites

Det står ikke noe om det i forskriften da. altså det med pliktskudd må være gjort etter 1.april. eneste som står er at om du skyter opp i 2011 og seljakten starter jan 2012 og varer til september 2012 altså starter i jaktåret 2011-2012 og ender i 2012-2013 så gjelder skyteprøven du tok i 2011 for hele den jakten. men ingen konkret dato for de obligatoriske treningsskuddene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det står ikke noe om det i forskriften da. altså det med pliktskudd må være gjort etter 1.april. eneste som står er at om du skyter opp i 2011 og seljakten starter jan 2012 og varer til september 2012 altså starter i jaktåret 2011-2012 og ender i 2012-2013 så gjelder skyteprøven du tok i 2011 for hele den jakten. men ingen konkret dato for de obligatoriske treningsskuddene.

 

Vel, det fikk ihvertfall jeg beskjed om at pliktskuddene måtte taes etter 1/04. ( Enebakk Jff. ). Riktig nok var det i fjor, men har ikke hørt at reglene er endret. Spilte ingen rolle for min del da innskyting skulle foretas på et nytt kaliber i alle fall. Samt litt trening. Og har også trent litt ekstra med tanke på stevner i sommer. Løpende elg.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke seljakten styrt av Dirnat?

Ellers gjelder pliktskudd og skyteprøve innen jaktåret. 1/4 - 31/3 :|

Dvs man kan ikke skyte pliktskuddene i mars og så ta skyteprøven i april samme år.

 

Og plikskuddene skal gjennomføres med minste kalibrer til storviltjakt (Kaliber lovlig fra jakt på rådyr).. og med våpen godkjent for jakt.

Link to comment
Share on other sites

høres egentlig mer ut som et forsøk på å få deg til å skyte alt hos dem og dermed betale mer til dem ;) For min del ser jeg at det å skyte mye hjelper litt for lite om det ikke er med det våpenet jeg skal jakte med. siden det kun er med det våpenet jeg bruker kikkert blir det totalt forskjellig for meg. Jeg føler jeg har god nytte av å få inn følelsen igjen i stedet for å bare legge seg ned og plaffe løs og krangle seg innenfor på grunn av at jeg ikke er vant med kikkert. i år har jeg lyst å skyte prøven stående, bare for å gjøre det, burde være mulig det ;)

 

Hansen Deluxe : det kreves oppskyting for storvilt for å få jakte sel. samt at det var den storviltjakten som jeg kom på som går fra et jaktår til ett annet. og ut fra teksten i forskriften kan jeg ikke se at jeg må vente til etter 1 april med pliktskuddene. jeg behøver ikke skyte opp før etter 1/4 for frem til da er jeg i samme jaktår (bortsett fra sel da ) men står ingenting om at jeg ikke kan avlegge treningsskudd foran høstens jakt allerede i februar om jeg vil.

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet.

Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde.

Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet.

For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten eller fellingen av vedkommende viltart startet.

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er ingen som sier at pliktskuddene skal skytes der du tar prøven. Du kan ta pliktskudda i Tromsø og ta prøven på Løvenskioldbanene i Oslo. Det finnes eget skjema for pliktskudd. (liten lapp) som du får stempla der du skyter. Viser den fram på banen der du er og prøven kan tages. Vel og merke når du har skutt de 30. :?

Link to comment
Share on other sites

nå snakket jeg om pliktskuddene (ikke de fem oppskytings skuddene) og ja , jeg linket til Gjeldende regler. jeg kan bruke mine resultater fra vinterens feltskyting som dokumentasjon på de 30 skuddene. dette i følge gjeldende regler. men må vente til etter 1.4 for å få oppskyting for dette året. kan ikke se at en mail til DN ville gitt noe annet resultat, da de leser samme reglene som meg :)

Link to comment
Share on other sites

nå snakket jeg om pliktskuddene (ikke de fem oppskytings skuddene) og ja , jeg linket til Gjeldende regler. jeg kan bruke mine resultater fra vinterens feltskyting som dokumentasjon på de 30 skuddene. dette i følge gjeldende regler. men må vente til etter 1.4 for å få oppskyting for dette året. kan ikke se at en mail til DN ville gitt noe annet resultat, da de leser samme reglene som meg :)

 

 

Redd du tar feil gitt... sitat fra reglene du selv la ut i ett innlegg over

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler

 

Står da svart på hvitt at skyteprøven består av to deler(treningsskudd og oppskyting), og at denne må gjennomføres i samme jaktår...

Link to comment
Share on other sites

Og plikskuddene skal gjennomføres med minste kalibrer til storviltjakt (Kaliber lovlig fra jakt på rådyr).. og med våpen godkjent for jakt.

Jeg er ikke uenig i fornuften her, men hvor i regel verket står det at pliktskuddene må skytes med våpen godkjent for jakt ?

Link to comment
Share on other sites

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/skyteprove/

 

Skyteprøven er delt i to. Første del krever at du skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, og du får maksimalt godkjent 15 skudd per dag. Riflas kaliber skal tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Du kan ikke benytte våpentyper som er forbudt til jakt.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid rett!! og Når jeg har feil så får jeg bare sette igang med å overbevise dere om at det som er rett er feil og det som er feil er rett eller var det omvendt ??? 8):lol:

Var nok litt for raskt ute med å være bastant ja. du har helt rett. trodde jeg kunne lese men ordene "består av to deler " fikk jeg ikke inn forbi pannebrasken. :oops:

når jeg nå leser i papirene som brukes i DFS så står det klart der også. Der står også at All konkurranseskyting i regi av DFS eller NJFF eller andre godkjente arrangører ( hvem? ) kan godkjennes som treningsskudd. men det må være et kaliber godkjent til storviltjakt og det kan ikke være med våpen som er forbudt til jakt ( eks AG3)

så igjen tror jeg at trådstarter kan bruke praktisk skyting som trening. forutsatt at han bruker et våpen med kaliber godkjent for storviltjakt og et våpen som er lovlig på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt overbevist om at DN har dekning for å si at 30-skuddene må skytes med et våpen godkjent for jakt, påstanden stiller i samme klasse som at de til tross for endring i lov og forskrift fremdeles mener rifler med Krag-Jørgensen-låskasse er forbudt til stoviltjakt-synsing og regeldikting!

 

Om det er noe lurt å diskutere det noe videre med de er en annen sak...

Link to comment
Share on other sites

Nå skytes nå engang praktisk rifle med både våpen godkjent for jakt og våpen som ikke er det. Det er fult mulig å skyte stevner i Manual Action klassene med jaktbørsa om man ønsker. Det vil jo være såre enkelt å kunne dra en runde med jaktbørsa på ett stevne og dermed få godskrevet treningskuddene sine.

Praktisk skyting vil jo også øve skytteren i alle tenkelige skytestillinger og dermed være vel så relevant om ikke mer relevant en vanlig baneskyting.

 

Og stevner er det nok av. Jeg har 5 på kalenderen før jakten starter hvor jeg minst stiller på 4 av dem. Dette hadde spart meg for tid og ikke minst den kleine køskytingen som er på det lokale DFS lagets bane der man knapt får 5 minutter for seg selv til trening.

Jeg bruker gjerne noen hundre skudd på jaktbørsa for å bli kjent med den jeg og det får jeg ikke tid til der.

Link to comment
Share on other sites

Dette hadde spart meg for tid og ikke minst den kleine køskytingen som er på det lokale DFS lagets bane der man knapt får 5 minutter for seg selv til trening.

Jeg bruker gjerne noen hundre skudd på jaktbørsa for å bli kjent med den jeg og det får jeg ikke tid til der.

Akkurat her tror jeg problemet ligger for mange. I fjor skjøt jeg først opp dagen innen bukkejakten av den enkle grunn at jeg ikke før starten av august hadde mulighet for å dra på banen i tiden for "jegertrening" to ganger; og det var den eneste muligheten for å få rett stempel og dermed godkjente treningsskudd. Kjenner flere som skyter langt utover de 30 obligatoriske, men som av forskjellige grunner sliter med å få registrert akkurat disse tredve skuddene på grunn av den etterhvert så berømte tidsklemma. Dersom man dessuten skyter mange ganger det obligatoriske antallet på andre tider / steder føles det ekstra surt å skulle bruke to kvelder på å dra ut og få skutt og registrert 15 skudd (og noen ganger kun det pga køen fra alle de som prøver å huske hvilken vei riflen skal vende..). I vår har jeg heldigvis fått skutt en jaktfeltrunde som godkjennes som tredve obligatoriske, så da slipper jeg den delen.

Link to comment
Share on other sites

Les reglene! De er gjegitt i flere innlegg her - og er vel ikke så vanskelig å forstå?

 

Skyteprøven består av to deler - og BEGGE deler skal -

- avlegges samme jaktår (dvs. etter 31/3)

- avlegges med våpentype og kaliber godkjent for storviltjakt

- avlegges hos "samarbeidende" arrangør - dvs. DFS og NJFF.

 

Dvs., en må oppfylle alle 3 vilkår. NFPS er vel ikke godkjent arrangør - og da hjelper det lite å skyte med storviltkaliber, og våpen som kan tillates på jakt. På samme måte som det hjelper så lite å skyte i AG3-klasse i DFS etter 1/4, eller å skyte med M/59 i HV (hvis noen fortsatt gjør det) etter samme dato - en fyller bare 2 av de 3 kriteriene.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er reglene for oppskyting med systemvåpen? Holder det å skyte opp med det ene oppsettet om man har fler som kan brukes til storvilt? F.eks man har ett løp i 30.06 og ett i 6.5 holder det med en oppskyting eller må man skyte opp med begge?

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

På jegerkortet skrives våpenmerke, modell, våpennummer og kaliber - dersom en vil jakte med flere piper til systemvåpen eller kombi/dobbelrifle, må en avlegge skyteprøve med de en vil bruke.

 

Man kan nok "snike" litt på dette kravet, dersom man f.eks. har både kombi- og dobbeltpipe i samme kaliber, eller flere piper (lang/kort, tynn/tykk) i samme kaliber til systemrifle. Men intensjonen i bestemmelsen er at man skal avlegge prøve med alt en akter å jakte med.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dirnat.no/friluftsliv/jakt/skyteprove/

 

Skyteprøven er delt i to. Første del krever at du skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, og du får maksimalt godkjent 15 skudd per dag. Riflas kaliber skal tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Du kan ikke benytte våpentyper som er forbudt til jakt.

 

 

 

Betyr dette kravet at ammunisjonens anslagsengergi må oppfylle kravet? Betyr dette at man f.eks er i grenseland hva angår Norma Jaktmatch 100gr i kaliber 6.5X55?

 

 

Om ikke jeg har regna veldig feil, så har den anslagsenergi på 1650-1700 kjoule på 100m? :/

Link to comment
Share on other sites

Ah, EN av artene ja... Da blingsa jeg :P Tenkte at det måtte tilfredsstille til alt, jeg :)

 

 

Edit: Går rådyr under storvilt? Trodde det gikk som småvilt, men at man må ha skyteprøve før man kan jakte det med rifle? Mulig jeg er helt på tur :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...