Jump to content

CZ 85. Bruktpris?


hyenen

Recommended Posts

Heisan.

Har blitt tilbudt en brukt CZ 85, 9mm, med konverteringsett til .22, til kr 4000,-

Nå har det seg jo slik at jeg er så godt som supergrønn på dette med håndvåpen, å dette blir i såfall mitt første håndvåpen. Så det jeg lurer på, er følgende;

 

Hvordan høres prisen ut, å er dette ett "dugandes" våpen?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

Prisen skal jeg ikke uttale meg om, mener å huske jeg betalte rundt 6k for en tilsvarende deal (nytt våpen inkl. avtrekksjobb osv.) for 10-15 år siden. Du sier ikke hvilken versjon det er, men vi får håpe det er Combat versjonen med LPA sikte, ingen firing pin safety, forstørret magasinutløser og niks magasinbrems. Ellers er er skyteren mer enn presis nok for en nybegynner, sleiden sitter på innsiden av ramma på samme måte som en Sig-210. Rutinevedlikehold er enkelt, men ikke prøv deg på totalstripping uten kyndig veiledning.

 

Kadet kit'et kjøpte jeg mest for moro og fikk det aldri til å fungere skikkelig med noen type ammo. Selve CZen har jeg mer eller mindre pensjonert til et par turer på banen i året nå men den har logget noe slikt som 35000 skudd før jeg sluttet å bruke den aktivt.

 

Sjekk om pistolen har hatt en avtrekksjobb. Både 75 og 85 har temmelig råttent avtrekk fra fabrikk. I motsetning til 75 kan ikke 85 moddes med det gamle trikset med settskrue på høyresiden. Jeg kjenner ikke til noen børsemaker som har funnet på en måte å gi solid feste til avtrekksmekanismen uten å sveise en 85.

 

Skyteren er ellers et alldeles flott bekjentskap og jeg kjenner ingen som har angret på at de har kjøpt en. Som en kurositet er CZ-75 den eneste pistolen Col. Jeff Cooper snakket pent om utenom hans elskede 1911.

 

Jeg har alltid vært svak for CZ-75/85 selv siden den er en av de få skytere man kan bære cocked and locked selv om den har en DA mode.

Link to comment
Share on other sites

Heisan.

Har blitt tilbudt en brukt CZ 85, 9mm, med konverteringsett til .22, til kr 4000,-

Nå har det seg jo slik at jeg er så godt som supergrønn på dette med håndvåpen, å dette blir i såfall mitt første håndvåpen. Så det jeg lurer på, er følgende;

 

Hvordan høres prisen ut, å er dette ett "dugandes" våpen?

 

På forhånd takk :)

 

Bra våpen, god deal!

Link to comment
Share on other sites

Skyteren er ellers et alldeles flott bekjentskap og jeg kjenner ingen som har angret på at de har kjøpt en. Som en kurositet er CZ-75 den eneste pistolen Col. Jeff Cooper snakket pent om utenom hans elskede 1911.

 

 

 

Moutanin-man

Det ar jeg ikke klar over at Jeff Cooper hadde snakket pent om CZ en, mener han har sagt noe pent om Browningen og det var vel mer pga J.M. Browning lagde den!

Ellers hatet han alle vel alle håndvåpen i 9mm, for kleint kaliber i følge guruen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Moutanin-man

Det ar jeg ikke klar over at Jeff Cooper hadde snakket pent om CZ en, mener han har sagt noe pent om Browningen og det var vel mer pga J.M. Browning lagde den!

Ellers hatet han alle vel alle håndvåpen i 9mm, for kleint kaliber i følge guruen! :wink:

 

Off topic, men:

Joda, han brukte CZ-75 som utgangspunkt for BREN-10 prosjektet, verdens førtste 10mm (gjett hva BR i BREN står for). Desverrre tålte ikke BREN pistolen de ladningene man endte opp med særlig bra. Coopers opprinnelige plan var noe i retning av det vi kaller .40 S&W i dag, dog i 10mm patron med large primer, men av en eller annen grunn endte man opp med en magnumifisert patron som var for kraftig for den intensjonen man hadde med våpenet og kaliberet. De gamle Norma ladningene var påstått å gjøre 1200 fps med 200 grains kule.

 

Dagens 10mm fabrikkammo er mer i retning av hva Cooper hadde tenkt på. I alle fall synes jeg det stort sett bare er mine egne hjemmeladninger som får Glocken min til å røske noe særlig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Totaly Off topic:

 

Var ikke et av hovedproblemene med BREN TEN at de ikke fikk levert magasiner?

Jeg har skutt noen skudd med Normas Illsinte 10mm i en bren, og det taklet den fint...

 

Og ja, Den godeste Oberst Cooper snakket pent om CZ75 modellen (Som ville ha vært USAS 9mm i stedet for beretta 92, om den hadde blitt med i testene i begynnelsen av 80' tallet.)

Link to comment
Share on other sites

Totaly Off topic:

 

Var ikke et av hovedproblemene med BREN TEN at de ikke fikk levert magasiner?

Jeg har skutt noen skudd med Normas Illsinte 10mm i en bren, og det taklet den fint...

 

Stemmer det, leste en artikkel skrevet av en våpenskribent som forelsket seg i Bren Ten da han så den i Miami Vice ( 8) ) og hans store problem var at ikke bare manglet det magasin i esken, det var et sant helvete og få tak på ett eller flere også.

Link to comment
Share on other sites

Totaly Off topic:

 

Var ikke et av hovedproblemene med BREN TEN at de ikke fikk levert magasiner?

Jeg har skutt noen skudd med Normas Illsinte 10mm i en bren, og det taklet den fint...

 

Og ja, Den godeste Oberst Cooper snakket pent om CZ75 modellen (Som ville ha vært USAS 9mm i stedet for beretta 92, om den hadde blitt med i testene i begynnelsen av 80' tallet.)

 

Korrekt nok det. Problemet var vel at BRENen, i likhet med Delta Elite, ikke taalte julingen fra en konstant diett av full power 10mm i lengden. Smith 1006 og 10mm versjonen av Tanfo fikset det bedre selv om jeg tviler paa at noen av dem taaler like mye juling som Glock 20 og 29 8)

Link to comment
Share on other sites

Brukte 75/85 ser ut til å ligge på 2500-3500 avhengig av stand og modell, og brukte Kadet-kit på en 2000+/-, (Jeg betalte 1800 for et så godt som ubrukt sett i 2005) så det ser ut som en helt OK pris for begge. Pass på at det følger med to magasiner til kitet, de er dyre(re enn 9mm-magasiner) og har i hvert fall vært litt vanskelige å skaffe i gamlelandet. Er det en Pre-B 85 eller 85 combat er avtrekket antagelig litt bedre ut av eska enn en av de nye B-modellene med dum tennstempelsikring. Disse er også enklere å vedlikeholde enn B-modellene, og har ikke like lett for å knekke tennstempelet eller stiften som holder dette på plass.

 

Hvis du kjenner selgeren og han går god for funksjonen eller har anledning til å teste kitet kan det være en god ide. Noen av disse har visst (som Thors) hatt luguber funksjon. Mitt har gått 1000 skudd+ med assortert ammo, mest CCI standard uten mer enn ett klikk som beviselig skyldtes defekt ammunisjon.

 

OT: BR i BREN-TEN kommer kanskje av Brno? I så fall ganske misvisende, ettersom 75en ble designet hos CZ i Uhersky Brod, og Coopers baby burde hett UBEN-TEN?

Link to comment
Share on other sites

Men da er konklusjonen at pistolen er kjøpt/bestilt. Våpensøknaden tok ca 7 min å få godkjent, fra jeg leverte den å til den var stemplet å godkjent. Må si meg fornøyd med det.... :D:D

 

Skal sende papirene avgårde, så får vi se når jeg får pistolen hvordan det fungerer. Hvem vet? Kanskje den plutselig er til salgs igjen.... :?::wink:

Link to comment
Share on other sites

Men da er konklusjonen at pistolen er kjøpt/bestilt. Våpensøknaden tok ca 7 min å få godkjent, fra jeg leverte den å til den var stemplet å godkjent. Må si meg fornøyd med det.... :D:D

 

Skal sende papirene avgårde, så får vi se når jeg får pistolen hvordan det fungerer. Hvem vet? Kanskje den plutselig er til salgs igjen.... :?::wink:

 

7 min? Her så insisterer fyren på våpenkontoret og sende en forespørsel om medlemmsskap\aktivitet til klubben når du søker :( tar en uke eller så, så helt umenneskelig er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...