Jump to content

Regler for hagleskyting utenfor bane


Javelin

Recommended Posts

Hei!

 

Har nettopp skaffet meg en 686 SP og klør i fingrene etter å bruke den. Dessverre er det dårlig med transport til og fra skytebanen nå for tiden (fortsatt en stund til jeg får bil) så jeg lurer på hvordan reglene er for skyting med hagle i skogen?

Hva må til for å få lov til slikt?

Link to comment
Share on other sites

Du kan å se her: viewtopic.php?f=37&t=53883

Skyting fra båt? Ja det må være 2 km fra nærmeste holme/skjær eller land på alle kanter..

Skyting i skog/utmark er forbudt pga allemannsretten..

Selv med grunneiers tillatelse er dette ikke lov..

Allemannsretten veier tyngere enn grunneieretten på mange felt

Det eneste du har lov til,er å skyte på egen innmark med en håndkaster/steggkaster etc..for på din egen innmark gjelder ikke allemannsretten. Men husk sikkerhetsavstanden som er 250 m eller 400 m. Så du må ha en forholdsvis stor innmark skal dette være lovlig.

Men ellers så går det jo ant å kontakte din lokale JFF/skytebane for hagle,å snakke med noen dær å forklare ditt problem. Da er det sikkert noen som plukker deg opp på tur til banen :)

Link to comment
Share on other sites

Jo dem sier så. Men som jegerprøveinstruktør,da jeg tok kurset,så ble vi opplært til at en generell sikkerhetsavstand på hagle var 400 m. I dag går dem mer på haglediameteren gange 100. Så med leirdueamo(2.5 mm)blir sikkerhetsavstanden 250 m..men på en 4 mm hagel,så er den 400 m.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke hennvise til lov.

Hvem som helst kan gå i utmarka uten en grunneiers tillatelse. Ergo kan hvem som helst gå der man skyter..Selv om man ikke er så inteligent når man gjør det hvis det foregår skyting,men det er lov.

Som jeg skrev tiligere så er allemansretten sterkere på mange felt enn grunneieretten..

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke hennvise til lov.

Hvem som helst kan gå i utmarka uten en grunneiers tillatelse. Ergo kan hvem som helst gå der man skyter..Selv om man ikke er så inteligent når man gjør det hvis det foregår skyting,men det er lov.

Som jeg skrev tiligere så er allemansretten sterkere på mange felt enn grunneieretten..

 

Altså kun noe du har funnet på selv...

Link to comment
Share on other sites

Folk kan gå i skogen når man er på jakt også. Krav til sikker bakgrunn gjelder alltid. Har man grunneiers tilatelse, ikke er til unødig ulempe for naboer eller bedriver organisert trening er det bare å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Skyting i skog/utmark er forbudt pga allemannsretten..

Selv med grunneiers tillatelse er dette ikke lov..

 

Som du sa et annet innlegg, Så er det tydeligvis ikke lov siden det er farlig å gå der noen skyter.. Men vis det er lov på et område som eier selv, så er det jo like farlig det ;) Fordi folk har lov til å gå der òg

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert opp og i mente ad nauseum i flere tråder, selv om det ikke finnes noe å diskutere.

 

Jeg siterer Argyle sin post i en tidligere tråd:

 

 

Hei

 

Jeg har en muntlig avtale med en grunneier om at jeg kan benytte ett avsidesliggende område på hans grunn til innskyting av rifle/kikkert, samt skuddtrening med leirduer. Nå har det seg sånn at jeg rett og slett ikke tør benytte meg av dette tilbudet i frykt for å havne i konflikt med politi. Har undersøkt litt med tanke på lover og forskrifter, men finner ingenting som er særlig relevant opp mot min problemstilling her. Det jeg lurer litt på er om dere kan være behjelpelige med å henvise meg til eventuelle lover og forskrifter som regulerer dette?

 

mvh

 

**** **** ********

 

 

 

Hei!

 

Det er lov, med grunneiers tillatelse, å bedrive skyting på privat grunn. Forutsetningene er at du har grunneiers tillatelse, det sikkerhetsmessige er i orden, det ikke forstyrrer naboer, og at skytingen ikke har karakter av organisert trening (faste treningstider og montering av faste installasjoner).

 

I byer og tettbebygde strøk, kan det være politivedtekter som forbyr slik skyting. Det må du sjekke opp i forkant.

 

Utover evt. lokale politivedtekter, er det nok naboloven (grannelova) som her er mest relevant. Hvis skytingen medfører støyplager for naboene, vil skytingen kunne være forbudt jfr. naboloven. Hvis dette kan bli et problem, vil det være greit å ta en prat med evt. naboer i forkant, så slipper en klager.

 

Skytebanelovgivningen gjelder kun for permanente anlegg og organisert skyting. En kan likevel gå ut i fra tilsvarende sikkerhetskrav når en skal drive uorganisert skyting på privat grunn –dvs. sørge for skikkelig kulefang når du skyter med rifle, og sørge for tilstrekkelig sikkerhetssone når du skyter med hagle.

 

Mvh

 

***** ******

 

Jaktkonsulent NJFF

 

 

 

 

Til alle som fremdeles måtte være usikre (eller skråsikre på det motsatte) så kan dere selv ringe NJFF eller en jurist og sjekke selv.

Link to comment
Share on other sites

Svaret fra NJFF høres veldig fornuftig ut i forhold til politiets reaksjoner.

 

De har kun vært opptatt av at det ikke blir dannet "ikke godkjente" skytebaner og at skytingen ikke forgår i organiserte former.

som en del av dette godtok de heller ikke at det var flere enn 5 skyttere, (står sikkert ingen steder i noen regler) var det flere var det i deres øyne organisert.

 

Det er alltid noen som ringer politiet når de hører et smell eller 100, men med grunneiers tillatelse og sikker bakgrunn kan ikke jeg skjønne annet enn at det er helt i orden.

Hvis du i tillegg ikke legger skytingen din til akkuratt det tidspunktet når naboen har konfirmasjon tror jeg dette går helt bra.

 

Lykke til med skytinga

 

PS: Husk å ikke skyte rett opp så du lager huller i ozonlaget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...