Jump to content

Lakking av tennhetter


Tyren64

Recommended Posts

Så en liten filmsnutt på youtub der en kar drev å ladet. Etter at han var ferdig , smurte han lakk rundt hetten å rundt der kulen sto nedi hylsen.......

Noen som har erfaring med dette??....å hva er fordel ulempe??

Kan tenke meg at det har med at ikke fuktighet skal trenge inn, men må vel mye fukt til for at dette skal være nødvendig??

Link to comment
Share on other sites

Hvis patronene dine ikke er tette når du har satt kula, så er det noe seriøst galt. Jeg vasker alle patronene under rennende vann for å få av hylsefett, og det kommer ikke vann inn. Eneste jeg kan tenke meg er hylser med litt romme hettelommer i automatrifler.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 357 mag i bang stick på stor steinbit etc dritmoro får litt sånn V-maks effekt verktøyet er vel konstruert for hai og krokodille men funker veldig bra på fisk eineste minus det smeller litt. søk på bangstick å du blir hekta du og

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om den er lovlig til bruk på annet enn gjedde, som vel er eneste fisken man har lov til å skyte. Men jeg kan nesten garantere at en bangstick, dersom den er slik konstruert at den kan avfyre skarp ammunisjon, er å regne som oregistreringspliktig skytevåpen. Altså ikke noe du har lyst til å bli tatt med, med mindre den er registrert da.

 

Heldigvis er det slik at en bangstick overhodet ikke trenger kule for å virke, det er hovedsakelig munningsblåsten som dreper fisken. Sveis en pinne på tvers i løpet slik at kruttgass kan passere men ikke kule, og bruk løsammo uten kule. Da er du i alle fall sikker i forhold til våpenloven, bangsticken vil da måtte klassifiseres som signalpistol. Den vil fremdeles være effektiv på fisk.

 

Hvilke fiskeredskaper som er tillatte går det vel an å lese seg fram til...

Link to comment
Share on other sites

Så en liten filmsnutt på youtub der en kar drev å ladet. Etter at han var ferdig , smurte han lakk rundt hetten å rundt der kulen sto nedi hylsen.......

Noen som har erfaring med dette??....å hva er fordel ulempe??

Kan tenke meg at det har med at ikke fuktighet skal trenge inn, men må vel mye fukt til for at dette skal være nødvendig??

 

Norske 7,62X51 militærpatroner (og patroner i andre kaliber som feks 12,7X99 og sikkert 5,56X45) har kula limt fast med en slags asfalttetting og har lakk rundt tennhetta for at de skal være tette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...