Jump to content

Bukkejakt rundt Levanger?


Recommended Posts

Ytterøya for den som vil skyte dyr bukk...

Den lokale jeger og fiskeforeningen har vel et par terrengbiter som kan være greit å få sjekket ut. Ellers er det mest private terreng, som det kan være vanskelig å få innpass på.

Da snakker jeg om mulighetene innenfor Levanger.

Link to comment
Share on other sites

Kan iallefall ikke anbefale de terrengene på inatur som er på Levanger. Fant fram fellingsstatistikk for de siste årene på terrengene der, latterlig!

Men likevel fortsetter de å selge masse kort på dyr som (nesten) ikke finnes.

 

Bli kjent med bønder i området er vel det beste tipset!

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å påpekt det til dem ja... Og i tillegg har de presentert områdene til "middels tett bestand".

 

Har inntrykk av at holdningen etterhvert har blitt at rådyrjakta her i området regulerer seg sjøl, og det er like greit å la folk få muligheten til å komme seg på jakt istedet for å begrense kortsalget. Er det bra med dyr jakter folk mer og det blir flere fellinger, er det lite dyr rusler folk seg en runde og konkluderer med at det finnes bedre ting å gjøre, og fellingsprosenten går rett ned. I de fleste områder har man en godkjent driftsplan og bestemmer selv hvor mye en skal ta ut, og har i praksis ingen begrensninger på antall solgte kort (selv om det ligger en øvre begrensning på uttak i bestandsplan)

 

Selv i "mitt" område hvor det jaktes rimelig aktivt på en bra stamme, er alt over 50% felling et godt resultat.

 

Med de vintrene og den gaupestammen som har vært på Innherred de senere årene er det imponerende at det er så mye rådyr som det er. Og det er betydelig mindre nå enn for 2-3 år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at holdningen etterhvert har blitt at rådyrjakta her i området regulerer seg sjøl, og det er like greit å la folk få muligheten til å komme seg på jakt istedet for å begrense kortsalget.

 

Men blir det da ikke feil å selge masse kort på rådyr, når produktet ikke finnes? Noe annet blir der grunneiere selv jakter i sine egne storvald. Der ser man utviklingen over lengre tid, og kan være med på å styre dette.

 

Selv i "mitt" område hvor det jaktes rimelig aktivt på en bra stamme, er alt over 50% felling et godt resultat.

 

Med de vintrene og den gaupestammen som har vært på Innherred de senere årene er det imponerende at det er så mye rådyr som det er. Og det er betydelig mindre nå enn for 2-3 år tilbake.

 

Jakter selv på gården der jeg er oppvokst godt nede i Verdal, og der har vi masse dyr. Men kan merke at gaupa streifer innom terrengene å skremmer ut dyra for en periode.

Link to comment
Share on other sites

Ønsket noe annet enn det på Inatur da også jeg har hørt at bestanden der var tragisk. Har god bukkejakt på Steinkjer, så det er ikke så lange turen.. Men hadde vært fint med innpass hos en lokal bonde i nærheten slik at en kunne tatt noen småturer. Kjøttet kan bonden gjerne få, bare jeg får jakte.

Noen som har tlf nr til noen av de grunneierne på Ytterøya som IKKE er med i grunneierlaget da?

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er mindre dyr i nedre deler av Levanger/ Verdal nå, enn for 2-3 år siden. På Frosta selger en grunneier 15 bukkekort, men har 6 dyr på kvota. Det avhenger totalt av kjapp innmelding. Og hvorfor ikke ? Kvota på laksefiske er beregnet på gjennomsnittlig antall fiskere, og gjennomsnittlig oppfisket antall tonn...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...