Jump to content

Subsonic Ladedata, .223Rem?


seaman

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

1:7" stabiliserer 90gr Berger VLD og 90gr Sierra MK. I 800+ m/s, er det ingen problemer med stabiliseringen her. Dog er det "noe", for 90gr Berger "forsvinner" (på langholdsskyting), omtrent der den iht. ballistikkprogrammer blir subsonisk. Utrolig presis innafor7-800m, og totalt bort utafor :? .

Særlig 90gr Berger VLD er ei utrolig lang kule, og lager en ei rundneset kule uten BT så kan en nok fint lage den 100grs og MER stabil. Bergeren ar også nokså kort bæreflate, og er litt småkilen før den går riktig bra

 

80gr Amax flyr fint til lenge etter at den er subsonisk derimot (kan jo hende Bergeren også gjør det, men jeg finner den altså ikke igjen)

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Forstår de som driver med .50 kaliber og sub, klare energikravet til sorvilt i sub kan virke "kult".

Rådyr med 45 kaliber går også fint.

 

223rem i sub hastighet blir like bra som salonggevær bare mye dyrere, jeg er for dum til å se poenget.

 

Vel, en salong har vel 40gr kuler. Hvis man heller kan skyte 70gr kuler subsonic så har man jo nesten dobbelt så stor kraft som i salongen... Lydløst (hvis du har demper).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har prøvd seg på sub ladninger med lette kuler, eksempelvis 45 grain. Ønsker meg faktisk salong egenskaper og derfor lett kule.

Denne f.eks

http://www.hornady.com/store/22-Cal-.224-45-gr-HORNET/

 

Ser noen nevner poenget med dette da det finnes .22LR. For min del så blir det selvfølgelig litt for gøy, men mest for å slippe å drasse med meg både salong og .223 rifle med i robåten. Det jeg liker med å ha med meg salongen på sjøen er at den med demper ikke tiltrekker seg så mye oppmerksomhet. Ønsker å ha samme muligheten med .223 riflen for å kunne legge i en sub patron ved behov. I tillegg så går man jo på land i fra robåten og da blir det mye å drasse på med flere rifler. Kan jo ikke la våpen ligge igjen uten tilsyn i båten.

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til lading av subsonisk 223 rem ammo til jakt?(rev og pipp pipp) maks 100m

 

Jeg er en fersk ladder så jeg lurer på følgende

 

Trenger en høyre og venstre på hva jeg må ta hensyn til da jeg ønkser å ladde 223 rem ammo som går subsonisk.

alt ifra hvilket

 

krutt og mengde

kule

hylse

primer

 

rifla jeg skal ladde til er savage axis edge 223 rem med sonic 45 lyddemper

 

Da jeg må starte å kjøpe inn alt undernevnte kan jeg like greit kjøpe utifra at det skal være subsonisk.

Link to comment
Share on other sites

Det står noe i denne tråden her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=54047&hilit=.223+subsonic

 

Sakset fra tråden linket til over: "4.1 grain n330 vithavouri .55 grain sierra varmint 223 remington varmint 66cm løp."

 

Om du har riflestigning på 1:12, bør du neppe noe særlig over 55 grs kuler. Winchester 64 grs går visst i noen våpen, så det kan hende den kan prøves.

Link to comment
Share on other sites

Det står noe i denne tråden her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=54047&hilit=.223+subsonic

 

Sakset fra tråden linket til over: "4.1 grain n330 vithavouri .55 grain sierra varmint 223 remington varmint 66cm løp."

 

Om du har riflestigning på 1:12, bør du neppe noe særlig over 55 grs kuler. Winchester 64 grs går visst i noen våpen, så det kan hende den kan prøves.

 

 

 

Takker og bukker! :D

Link to comment
Share on other sites

Leser i tråden at N-130 ikke er noe for subsonicladninger. Hvorfor er det ikke det? Lurer litt på å prøve noen patroner med subsonic i .222'en min, og jeg har tilfeldigvis N-130 i skapet.

 

Grubler på å prøve enten Sako 50 grs eller Lapua 55 grs. Fortrinnsvis førstnevnte.

 

 

Uansett. Det blir jo utrolig lite krutt i hylsa. Bruker man en filler for å "stappe" kruttet mot tennhetta? I så fall, hvordan kan dette bli i forhold til lyddemper? Vil ikke noe av dette filler-greiene da kunne gå utover demperen, eller brenner det opp før det kommer så langt?

 

Har hørt litt ymse her, nemlig. Blant annet at om kruttet ikke dekker tennhetta, kan man sette av alt kruttet på en gang og dermed oppnå for høyt trykk i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg er noen ladeguru, så tror jeg du ska gi f.. i den filleteorien. Den skurrer iallefall i mine ører. Har i en eller annen sammenheng overhørt noe om fyllstoff for sub-ladninger, men hadde liksom et inntrykk av at dette var mer i pulver/granulatform?? Nesten for å "tynne" ut kruttet kan du si. Eller rettere sagt fordele kruttet over et større volum. MEEEN selvfølgelig så husker jeg ikke hvor jeg har det fra og kan heller ikke gå god for det.

 

Edit: Presisering av uttynningsteori.

Link to comment
Share on other sites

Ser at både N310 og N330 nevnes. Da burde det vel kunne gå an å bruke N340 kruttet og til dette formålet, det vil jo fylle litt mer i hylsene. Nå er ikke jeg noen ladeguru, men har brukt N310, N320, N330 og N340 til lading av 9mm og .40 S&W. N340 fyller i hvert fall hylsene mye mer enn N310.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fordi trege riflekrutt ikke er beregnet for å brukes i så små mengder som kreves for sub. Man kan da få en trykkøkning pga sekundæreksplosjon (elns) og for å bygge opp trykket raskt nok til å få tetning mellom hylse og kammer. Jeg har brukt vv N310 i både 30-06 og 6,5x55 for sublading, og det fungerer supert.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Bruker ikke fyllmasse jeg heller, kun N310 i små doser. Litt under 4 grain med de to kulene jeg har prøvd.

Har også boret opp hullet i hettelommen til 3 mm og tatt gradene av den nye boringen. Det gav litt jevnere hastigheter :)

 

Men man bør ikke undervurdere disse ladningene. En winchester 64 grain PP i 310 m/s plystrer rett gjennom 5 tommer med treverk.

Link to comment
Share on other sites

Er en .223-tråd dette, men det er jo ingen enorm forskjell til .222 det her, så spør da...

 

Kan dette være en grei kombinasjon?:

 

Kule: Berger 30 grs hp

Krutt: N-110, 4 grs

Lengde: 54 mm

Hastighet: 326 m/s (løpslengde 49 cm)

 

Tittet litt på QL, som gir meg disse dataene.

 

Demperen som sitter på børsa er en Hausken mini.

 

Tilsvarende data med .223, men med patronlengde gir 307 m/s, for øvrig.

 

Denne lette kula, som ellers omtrent ekspanderer bare ved å se på den, bør vel være en fin greie på kråka på moderate hold selv med den lave hastigheten. Har igjen noen av dem, og det kunne vært greit å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Er en .223-tråd dette, men det er jo ingen enorm forskjell til .222 det her, så spør da...

 

Kan dette være en grei kombinasjon?:

 

Kule: Berger 30 grs hp

Krutt: N-110, 4 grs

Lengde: 54 mm

Hastighet: 326 m/s (løpslengde 49 cm)

 

Tittet litt på QL, som gir meg disse dataene.

 

Demperen som sitter på børsa er en Hausken mini.

 

Tilsvarende data med .223, men med patronlengde gir 307 m/s, for øvrig.

 

Denne lette kula, som ellers omtrent ekspanderer bare ved å se på den, bør vel være en fin greie på kråka på moderate hold selv med den lave hastigheten. Har igjen noen av dem, og det kunne vært greit å prøve.

V-Max 40 grs.

1 gangskutte hylser.

2.7 grs VV310.

Col.56 mm.

Løpslende 49 cm.

Lydløst :mrgreen:

Hva sier QL om denne ladningen da?

Link to comment
Share on other sites

Den sier 434 m/s, med et "kolossalt" kammertrykk på 658 bar. Tror ikke låskassa eksploderer med denne! Men farta virker litt høy da, i og med at "lydgrensa" er på 330 - 340 m/s (ved rundt 20 +).

 

Men en ting med disse mikroladningene, vil det ikke bli soting på hylsa av slik? Blir jo fort det med lavt trykk, har jeg fått med meg. Eller er det så lite krutt at det ikke har noen betydning?

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville droppet det kruttet der ko-stens. Grunnen til å bruke kjappe pistolkrutt er for å eliminere faren for overtenning. N310 bygger også opp trykk veldig fort og jeg har ikke sett soting av hylser.

 

Det som er viktig er å jobbe seg nedover. Jeg begynte med 5 grain N310 bak en 55 grainer og har nå kommet ned til 3,6 grain N310. Dette gir meg ganske stabile hastigheter rundt 310 m/s, kronografert i temp. 5 grader C.

 

Startet også med 5 gr N310 bak en 64 gr kule og har stoppet på 3,9 grain N310. Denne gir også 310 m/s ved 5 grader C.

 

Skal måle disse igjen når det blir varmere ute for å se evt. utslag i hastighet.

 

Har plukket ut hylser av ganske så lik vekt som jeg har dedikert til formålet. Dette for å få så jevne trykk som mulig. Har også boret opp hullet bak tennhetten til 3 mm. Dette gir jevnere tenning av kruttet siden det er så lite krutt i hylsene.

Merk også at hylser brukt til sub IKKE skal brukes til normal lading igjen. Merk dem godt slik at du vet hvor du har dem.

 

Noe jeg merker med sub .223 er at hastighet synker ved flere skudd etter hverandre. Får jevne hastigheter 4 til 5 skudd og så daler det. Gjelder å gi seg mens leken er god slik at man ikke setter fast kule i løpet. Jeg skyter kun sub med kaldt løp.

I den sammenheng så lurte jeg meg selv. Ting jeg trodde var ladet sub gikk overlyds med kaldt løp.

 

Tipper du i .222 kan lade med 4 grain N310 bak kulen du nevner og jobbe nedover. Men det blir på eget ansvar, jeg er ingen guru på dette.

Link to comment
Share on other sites

Den sier 434 m/s, med et "kolossalt" kammertrykk på 658 bar. Tror ikke låskassa eksploderer med denne! Men farta virker litt høy da, i og med at "lydgrensa" er på 330 - 340 m/s (ved rundt 20 +).

 

Men en ting med disse mikroladningene, vil det ikke bli soting på hylsa av slik? Blir jo fort det med lavt trykk, har jeg fått med meg. Eller er det så lite krutt at det ikke har noen betydning?

Da tror jeg det er feil i den QL din.Denne ladningen går i under lyds fart så det plystre etter.

Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale dere å lese denne artikkelen før dere begynner å bruke krutt som ikke egner seg til formålet.

http://members.shaw.ca/cronhelm/DevelopSubsonic.html

 

Nå følger ikke jeg denne artikkelens anbefalinger til punkt og prikke. Men den er verdt å lese. Jeg bruker f.eks ikke magnumhetter og jeg smører ikke kuler. Man MÅ heller ikke åpne opp tennhettehullet men det gir mer stabile hastigheter. Holder å borre opp med en 3mm bor i den lille .223 hylsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...