Jump to content

Subsonic Ladedata, .223Rem?


seaman

Recommended Posts

Om du er ute etter en salong - er ikke enkleste løsning en innsatspatron slik at du kan skyte salongpatroner i 223'n din ?

 

Blir helt sikkert enklere, sikrere og MYE bedre presisjon. Da kan du sikkert med 1-12 elelr kjappere skyte tunge 60 grainere fra Aquila også som vil duplisere det du kan får med sub 223 kuler. Og det uten alt køddet subladninger fører med seg.

 

Dårlige ladedata, men ment som ett godt råd på veien.

Link to comment
Share on other sites

Har lekt litt med dette i kveld.

4grain N330 krutt medførte at jeg fanget kula inne i ei 0,5 liters flaske med vann.

5grain N330 krutt og kula gikk igjenom flaska + den vanntrukne 30cm isopor plata som låg bak.

Dette var med 55grain kuler.

Sikkert mye mere å hente her, og sikkert tøff amo å jakte kråke med.

Link to comment
Share on other sites

Om du er ute etter en salong - er ikke enkleste løsning en innsatspatron slik at du kan skyte salongpatroner i 223'n din ?

 

Blir helt sikkert enklere, sikrere og MYE bedre presisjon. Da kan du sikkert med 1-12 elelr kjappere skyte tunge 60 grainere fra Aquila også som vil duplisere det du kan får med sub 223 kuler. Og det uten alt køddet subladninger fører med seg.

 

Dårlige ladedata, men ment som ett godt råd på veien.

 

Finnes dette!? Og hvor kan det i såfall skaffes? Og hvor presist kan noe slikt være?

Link to comment
Share on other sites

Har lekt litt med dette i kveld.

4grain N330 krutt medførte at jeg fanget kula inne i ei 0,5 liters flaske med vann.

5grain N330 krutt og kula gikk igjenom flaska + den vanntrukne 30cm isopor plata som låg bak.

Dette var med 55grain kuler.

Sikkert mye mere å hente her, og sikkert tøff amo å jakte kråke med.

 

Du cronograferte ikke hastighet her :?:

Link to comment
Share on other sites

Du cronograferte ikke hastighet her :?:

 

Nix. Har kjøpt litt mye i det siste så tror konemor blir sur dersom hun finner noe mere som hun ikke viste at jeg hadde.

Blir nok heller å estimere sikkre laddininger med QL og heller gå sakte oppover frem til ladningen begynner å lage litt mye støy.

Link to comment
Share on other sites

ja da var testskytinga over 4.1 grain n330 vithavouri .55 grain sierra varmint 223 remington varmint 66cm løp og sjøldesignet lyddemper i syrefast stål ø50mm lengde 375mm hvorav 155mm er bakkammer og 15 stk baffervegger i fremre del resultat helt stille hører kun kule sus i lufta og tennstempel er meget fornøyd :) skal se hva hastigheten er når jeg for kronograf skal prøve 80 grain kule så snart så mulig for og litt bedre annslagskraft

Link to comment
Share on other sites

Dette er meget interessant lesning! Skal selv teste med 55gr Lapua FMJ og se hva jeg får til...

 

Når det gjelder å skyte sub, er det fordel eller ulempe med kort løp da? Klarte ikke helt å tenke meg til det selv.. :)

 

Har selv a-tec sin maxim-demper.

 

Hadde forresten vært veldig gøy å visst sånn ca. anslagsverdi ut til 100 meter da.. Er den "dødelig" på 100-150 meter tror du?

Link to comment
Share on other sites

Da har eg leikt meg litt og. Prøvde Berger 70gr VLD og N340.

 

Har heller ikkje crono, men ser ut til at kulene stabiliserer over 4-4,5 grains. 5 grains var veldig behagelig på lyden.

 

 

Edit: dette var i ein mini 14, og tar eg ikkje feil har denne 1:8 eller 1:9 stigning?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Beklager, elefant såklart!

 

Nei jeg tenkte mest på kråker ol. Hadde med andre ord vært gøy å se et skudd på 100 meter i en våt telefonkatalog!

salongen min er mer enn dødelig på måker @ 100m med sub 40gr, så jeg tipper det går veldig fint med en 55gr kule i sub også:)

Link to comment
Share on other sites

det er bedre med tyngre kule man for bedre anslagskraft og den er stødigere i lufta, men man må så klart ha en del prøveskyting for å se samlinger ved ulike sub.ladinger :) mitt mål er å få et bra anslag på 150m :)

Link to comment
Share on other sites

Utrolig gøy :) Skal smekke sammen noen få før jeg drar på skytebanen :)

 

Ikke opplevd at kuler har kilt seg enda?

 

Jeg har kronograf som jeg kan ta med på banen..

 

Så lenge man holder seg under 343m/s så skal man strengt tatt kun høre tennhetta som smeller?

Link to comment
Share on other sites

Lekt meg litt i Normas ballistiske program:

Utganshastighet: 320 ms

Kule: 3,6g (55 gr Sierra Varminter)

BC: 0,230

Innskutt på 80 m

Kulebane ved 50m : +63mm

Kulebane ved 100m: -97mm

Kulebane ved 150m: -541mm

Anslagsenergi på 150m: 142 J

 

Kule 5,8g (90 gr Sierra Matchking)

BC 0.400

Innskutt på 80m

Kulebane ved 50m : +61mm

Kulebane ved 100m: -92mm

Kulebane ved 150m: -511mm

Anslagsenergi på 150m: 253 J

 

Tilnærmet identisk kulebane altså (dvs, jeg tror man skal lete litt etter pipe som stabiliserer 90gr i sub), men høyere anslagsenergi. Avstandsmåler er et must :smile:

 

Skal nok prøve med 222'n en dag. Hadde funket greit på fugljakta med spets innafor 80-100m.

Link to comment
Share on other sites

BCen har lite å si på kulebane i sub, men en fordel med lange kuler er at de snurrer rundt ved treff og høyere energi. Dobler du vekten dobler du anslagsenergien. du kommer til å slite med å få 224 kuler som ekspanderer ordentlig ved sub, men en kule som snurrer gir like grei effekt:) Vet at man vanligvis greier seg med FMJ i 223en, men nå må man tenke litt salongregler :wink: Det lønner seg nok å skyte inn 223 sub ved 60m (samme som 22LR) og holde seg under denne avstanden på jakt hvis man ikke har avstandsmåler og klikktabell...

Link to comment
Share on other sites

BC'en la jeg inn for å få beregnet hastigheten riktig i kalkulatoren. Som du sier har ikke den mye å si i sub-hastighet, men kalkulatoren krever at jeg legger inn noe og da kunne jeg likesågodt bruke den BC'en som Sierra oppgir.

 

Jeg er forsåvidt enig i det du skriver om kuler som velter ved anslag. Dette er rimelig effektivt. Problemet er at jeg tror at disse lange kulene ikke stabiliserer i lufta før anslag og da går også som regel presisjonen til helvete. Jeg testet litt for lange kuler i 222 en gang (og dette var opp mot maks hastighet) og det ble "nøkkelhull" på 100m og "samlingen" var på ca 25 cm. Dette er ikke minute-of-kråke presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg sa jeg testet litt for lange kuler så var det i dette tilfellet 55 grs Ballistic Tip fra Nosler. Disse ble for lange i min 1:14, og presisjonen gikk til helvete. Jeg tror heller ikke at 1:12 klarer å stabilisere 80grs, og slettes ikke i sub.

Link to comment
Share on other sites

Må ha minst 1:8" for 80gr FMJ-BT...

har ikke påstått at noen skal klare 80gr i 1:12... Ville prøvd med 62gr, skal du tyngre og har 1:12" så finn en så kort (butt, flat back) kule som mulig.

Her er noe å gå etter:

 

Barrel Twist Rate 1:14" 1:12" 1:9" 1:8" 1:7" or 1:6.5"

Max Bullet Weight 55gr FB 65gr FB 73gr BT 80gr BT 90gr BT VLD

Link to comment
Share on other sites

Nei, men trådstarter skulle prøve med 80grs-kule som han/hun hadde bestilt i sitt 1:12 løp:

skal begynne med 7 grains ladning når jeg skal prøve 80 grains kula(

 

Da skrev jeg

Den stabiliserer nok ikke i en 1:12, i hvert fall ikke i sub-hastighet.

 

Da er vi vel enige, og slutter å "forkludre" tråden :smile:

 

@375h&h

 

Ser fram til at du legger fram flere resultater!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Har ladet noen kuler i 223 subsonic nå for å teste ut litt.

 

Ser ut som det klaffet ganske bra med første ladningen, men det varieren en god del i hastighet på kulene..

 

Ladedata: (Ladedata passer til MIN børse, ikke sikkert den passer til DIN)

 

Våpen: 223 Remington Tactical 20" løp

Hylse: Fiocchi 1 gangs skutte

Tennhette: Federal SR 205

Krutt: 4,0grn N310

Kule: Winchester 64grn PP

Friflukt: 1mm

Patronlengde: 57,85mm

 

Chronografert 5 kuler: Ingen trykktegn

 

1. 330 m/s

2. 297 m/s

3. 316 m/s

4. 275 m/s

5. 303 m/s

 

Skal få testet presisjonen med denne ladningen de nermeste dagene, men regner med at det blir noen cm variasjon på 100m hvist det er 55 m/s variasjon i hastighet på kulene.

 

 

EDIT:

 

Hadde en mistanke om at den digitale kruttvekten min ikke er sååå nøyen som den burde på slike ladninger så jeg ladet opp 5 nye skudd med den manuele kruttvekta og brukte winchester hysler denne gangen...

 

1. 317 m/s

2. 301 m/s

3. 299 m/s

4. 305 m/s

5. 293 m/s

 

Da ble det mye bedre ja! :)

Får bare håpe på litt bedre vær nå så skal jeg se hvordan presisjonen er med denne ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne ladedataen på nettet så var derfor det ble valgt akkurat denne kula og krutt. Det med å sette kula lengre ned for å få mindre hylsevolum har jeg ikke tenkt på så det skal absolutt prøvest! Har også hørt at fiocchi hylsene rommer mindre en f.eks winchester og remington, veide hylsene nå å fiocchi veier 4.6grain mere enn de nevnte. Så det må vel bety at det er mere gods i fiocchi hylsene dermed mindre hylsevolum å det må vel være en fordel for å få fyllt hylsa mest mulig.

 

Riflestigninga i mi børse er 1:9

Link to comment
Share on other sites

Har fått testet noen skudd på kort hold hvordan presisjonen er med dette oppsettet å jeg er veldig fornøyd med resultatet til nå :)

 

Hylse: Winchester

Tennhette: Federal

Kule: Winchester 64grn pp

Krutt: N310 4.0grn

Friflukt: 2mm

Presisjon 50m: 11mm

 

 

3 skudd på 50m, ikke noe benkskyting kun liggende med støtte.

 

 

32541.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spets:

Genialt! Endelig noen cold hard facts! Tenker å prøve disse i min rifle og... Men hvilken riflestigning har du? Og hvorfor har du valgt just den kula?

 

Usikker på hva du lurer på egentlig. Eller var det noen annen du egentlig spurte? Jeg har ikke testet sub, men kommenterte at 55 BT fra Nosler ikke funker i 1:14.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...