Jump to content

Hva gjelder for kjøp av kuler?


ulf

Recommended Posts

Jeg har alltid kjøpt kuler, og vist fram våpenkort. Om våpenkortet jeg har vist fram ikke har vært i samme kaliber som kulene jeg skulle kjøpe har aldri vært noe tema. Helt til i dag.

 

For i dag var jeg på XXL på Ski for å kjøpe kuler i kaliber 6mm, 45 og 38. Med meg hadde jeg våpenkort for 38spec, og regnet med at alt var ok. Det var det ikke, sa mannen i butikken, og nektet meg å kjøpe andre kuler enn de i 38. At jeg har kjøpt alle slags kuler på dette våpenkortet tidligere spilte ingen rolle.

 

Hvem har rett? Var butikkmannen unødig streng, eller har praksisen tidligere vært for slapp?

Link to comment
Share on other sites

Butikken har rett... Våpenkortet er samtidig en 'kjøpetillatelse' for ammo i samme kaliber.

Kontrollen av dette har normalt vært liten i følge egen erfaring... :wink:

 

 

Jeg lette i Våpenloven etter en sånn bestemmelse uten å finne den. Lette jeg for dårlig?

Link to comment
Share on other sites

:roll: Noen som vil ha det sånn det var før? Søke politiet på eget skjema når du trenger å kjøpe noen skudd?

Jeg husker det iallefall UTEN glede...

Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve ammunisjon, må ha tillatelse fra politiet.

Hva er problemet med å framvise våpenkort? Tviler på at plastkort-bunken din er så stor at den er vond å sitte på (ha i lommeboka..) (Og da tenker jeg selvsagt ikke på de av dere som har 2-300 våpen hjemme i skapene) 8)

Ta gjerne en tur på nett og les litt om HVA som blir gjort og testet med kuler & krutt i enkelte pyro-miljøer... Greit å ha en liiten kontroll på dette til vår fordel! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...