Jump to content

Jakt med pistol?


LurerPåMye

Recommended Posts

Vrøvel, vås og pølsevev :crazy:

 

jakt med rifle uten kikkert medfører mye mer skadeskyting enn med.

Jakt med kaliber 20 hagle medfører mye mer skadeskyting enn med kaliber 12.

Jakt med 308 medfører mye mer skadeskyting enn med 375 h&h.

 

For meg blir overstående svada omtrent på samme linje som dine "tror jeg" refleksjoner.

Før du har lest calibros.com eller andre sider spekket med håndvåpenjakt skal du ikke uttale deg om temaet.

 

Som med alt annet handler det om å sette seg inn i ting.

Link to comment
Share on other sites

så du tror at om ola dunk skulle begynne og springe rundt med pistol i skogen så hadde det ikke blitt mer skadeskyting?? har du skutt med pistol før eller? det er faktiskt litt mer krevende enn og skyte med langvåpen kan jeg fortelle deg.. Det er forøvrig du som snakker svada...

Link to comment
Share on other sites

så du tror at om ola dunk skulle begynne og springe rundt med pistol i skogen så hadde det ikke blitt mer skadeskyting?? har du skutt med pistol før eller? det er faktiskt litt mer krevende enn og skyte med langvåpen kan jeg fortelle deg.. Det er forøvrig du som snakker svada...

Rammstein, allt er vanskelig om du ikke har prøvd det. For å kunne gå på storviltjakt må man bestå en skyteprøve.

Om storviltjakt med håndvåpen hadde blitt tillatt, så hadde det nok også vært en prøve å bestå. Som nok hadde utelatt ca 95% av de dunkene du er så redd for.

Treffer man en elg i maskinrommet med rett kule fra en .44mag er den dau. Man må gå utifra at en håndvåpenjeger har like god moral som en vanlig jeger og at han kjenner sin begrensning.

Vet ikke din erfaring med håndvåpen, men kanskje ikke så mye?

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært helt kurant med håndvåpen jakt i Norge! Skyteprøve og kaliber-krav med tilpasning for håndvåpen skulle det la seg gjøre å legge ned noen Norske dyr også.

Pistol er jo et ganske relativt begrep, TC Contender, Encore og Xp 100 er pistoler som er bygd for jakt og brukes på jakt i andre land.

normal_Afrikajakt_2008_155_%28Small%29.jpg

 

Hadde sikkert fungert greit på rådyr også :roll:

Link to comment
Share on other sites

For yngre Kammerater kan jeg opplyse at pistoljakt var tidligere tillatt i Norge, i den forstand at det ikke var spesifikt forbudt. Man fikk ikke tillatelse på håndvåpen med jakt som grunn, men det var like tillatt å jakte rådyr med revolver i .44mag som med baneSaueren ervervet til konkurranse.

Dette medførte ikke dynger og lass av håndvåpenskadeskutte småvilt fordi jakt med håndvåpen er såpass mye mindre lettvint at få tar seg bryet.

Og de som fant det bryet verdt, også fant tid og gidd til å øve med sine våpen...

 

Det er ingen grunn til å hevde at jakt med håndvåpen på noen måte er mindre forsvarlig enn annen jakt. Det er som alltid spørsmål om å respektere egne begrensinger. Velg skuddsjangser ut fra det, så går alt bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...