Jump to content

338 Norma Magnum


Recommended Posts

Nå har jeg endelig bestemt meg og bestilt nytt bygg! ;)

Jeg går for det beste! Valgte denne gangen også Roger Hansen!

 

Jeg skal legge ut bilder etterhvert! Men vi er såvidt enige om hva og hvordan! (Egentlig gjør Junior som han vil, bare jeg får best mulig resultat!)

Her er det "vi" er enig om:

Låskasse:

-706RT

Sikring:

-M70

Avtrekk:

-Jewell HVR, har aldri kjent bedre avtrekk!

Løp:

-Krieger rustfritt (sort teflon), Stign;1:9,35, Lengde; 27" (Minst) Diameter; 22mm-31,5 (Minst! Vil ha grøvere, men Junior bestemmer......) :)

Skjefte:

-R.H. Sporter med flat profil forskjefte

Montasje:

-Piccatinny 20 MOA

Kikkert:

-Swar. Z6i 5-30x50, BR-I

 

Valg av kaliber? Ja jo, har egentlig alltid holdt 338LM for det beste, men en kompis (omtales heretter som "Poff") har studert/lest "oss" opp på dette nye kaliberet! Og har etterhvert forstått fordelen med dette kal. Laaaaaange kuler på 300gr går ikke like langt inn i hylsa, ved bruk av samme kasse, og da samme OAL som LM. Har litt tro på den ideen! Og da også Berger lager "ny" 300gr VLD Hybrid for denne, må det jo være noe? Mindre sprut? Ja det sies så i div forum, men dersom den samler bedre?

Har alltid mulighet til å kamre om til LM uansett! :oops:

 

Jeg gleder meg noe sykt til denne ankommer! Håper å kunne reise til USA og delta på riktig lange langhold stevne! :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Alltid interessant med villkattprosjekt! Kan du leggja litt ut om patrondimensjonane, og årsaken til at du har valt dei dimensjonane? Er det rett og slett ein nedklemt 358NM, eller ein litt utblesen 338WM? Er det meiningen at 338 WM skal gå i kammeret? Kva eigenskaper forventar du som er annleis enn 338WM?

Link to comment
Share on other sites

Alltid interessant med villkattprosjekt! Kan du leggja litt ut om patrondimensjonane, og årsaken til at du har valt dei dimensjonane? Er det rett og slett ein nedklemt 358NM, eller ein litt utblesen 338WM? Er det meiningen at 338 WM skal gå i kammeret? Kva eigenskaper forventar du som er annleis enn 338WM?

 

Mangt og mye er sagt og ment ang denne 338NM vs LM og WM, Men det jeg er helt sikker på er at den ikke er ment å "ta opp kampen" med hastighet/energi! Heller anvendelighet(?) og presisjon.

 

Historisk fakta fant jeg her:

http://en.wikipedia.org/wiki/.338_Norma_Magnum

 

Om jeg skulle ha fart som ønske med 338, ville jeg valgt 338-378WbyM. Men herrejemin....... :shock:

 

Mye krangling(disput) her:

http://www.reloadersnest.com/forum/topi ... C_ID=16762

 

Men som sagt; Lett å kamre om til LM!

Det jeg er mest skeptisk til er hylser tilgjengelig, og kvalitet på disse: Kun Norma! (det jeg vet...) Lapua nekter å produsere i NM. Har spurt! :P Men de ba meg holde de oppdatert, da jeg sa jeg skulle prøve å presse og formskyte LM hylser!!?? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten på norma hylsene er meget bra, men jeg ser fram til den dagen Norma klarer å få ut fabrikk ammo til kaliberet. Har mailet flere ganger, men det eneste svaret jeg har fått er at de ikke er ferdig med å utvikle ladninger.

Link to comment
Share on other sites

.338 Norma er designa av us snipers, litt nedtrimma .338 LM, for å ta tyngre kuler med samme col som .338 LM. og bygd for 300 grain kuler og tyngre .

 

Det finnes også en .300 Norma bygd for 240 grain SMK og andre .

 

7mm norma er det også designa en av .

 

Alle hylsene er kappa ned til 308 og .358 NM original lengde for å inngå i norma familien .

 

Artige nye patroner og etter det lille jeg har hørt om effekt på soft targets så var det veldig bra ytelse og jevn forbrenning på kruttet med god presisjon og ballistikk som resultat..

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Huff og huff, detta tar tid! :trist:

HS klarer ikke å levere underbeslag........... :cry: Må vente enda noen uker og mnd!

 

Har i denne ventetiden fundert og spekulert. Har pinglet ut og skal ha RH design brems! Og en annen stokk; HS Precision.

Monterer også en liten knapp/skrue på brems for feste av mirage-band!

 

All annet er innkjøpt, sortert og polert! Venter venter venter venter

 

Blir Nummedal okkesom!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Huff og huff, detta tar tid!

 

Du venter i alle fall på noe godt :D

 

I spalten Sniper Pro i Desember-utgaven av Special Weapons har de en minitest av 338 Norma Mag der den åpenbart

erfarne skytteren presterer en 4.45" 5-skudds serie på 1200 yards og 8.25" 5-skudds serie på 1500 yards under gode

forhold og skutt fra en Remington-basert rifle med chassis-stokk.. Han og alle hans kollegaers erfaring med dette

kaliberet tilsier en merkbar "edge" i presisjon og er pga dette også foretrukket av alle over 338LM...

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bruker tråden til litt annen info om patronen.

 

Siden jeg plutselig har en slik sak i eie. Og er tilhenger av L.E.Wilson/sinclair hylsetrimme utstyr, måtte hodet settes i bløtt for å finne en hylseholder som egner seg til wilson systemet.

 

Etter en liten studie ble en 460 wed hylseholder for wilson lagt i handle kurven. FLAKS ! Denne passer perfekt til 338 Norma mag. Men kun til nye og pressede hylser.

 

Ellers har jeg brukt for neck/fulllength die med bushing til 338 NM.. Noen tips?

Og... Hjemmelading har akkurat fått inn Partizan 250g fmj kuler !!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

Ellers har jeg brukt for neck/fulllength die med bushing til 338 NM.. Noen tips?

Og... Hjemmelading har akkurat fått inn Partizan 250g fmj kuler !!

 

Har ikke funnet noe selv! Men du må varsle meg om du finer noe(n)!

Har egentlig en plan om å formskyte og sende de første 3-5 hylsene til en god produsent av "Custom fitted" die! :? Noen ide?

Link to comment
Share on other sites

Dette tar tid!!!!!! :shock:

Har egentlig avtalt å få rifla ferdig uten magasin og underbeslag! Når de ankommer fra det store utland, skal de etter- tilpasses og monteres! :winke1:

 

Har to (fortiden relativt) gode kompiser som har anskaffet seg grom-saker i 338LM, og det er ikke fritt for håning og annet syrlig som kommer min vei! :trist:

En TRG og en Barret M98. Fikk selvfølgelig prøve "Ei skikkelig børse" (M98). Ble meget imponert over pressisjonen på 500m med ei slik "rakle"samlebandpange! :mrgreen:

Hadde selvfølgelig med meg min 6,5 x 284(også bygget av RH) og skjøt samme dag! Ble litt mistenksom da min M98 kompis (relativt...) ikke hverken sa eller hånet noe mer etter å ha sjekket blinkene! (Klarte ikke å se hull i pappen fra standplass pga mirage!). Måtte spørre hvordan det gikk! Han bare mumlet, og jeg måtte spørre på nytt med stigende fryd! Han svarte tilslutt(fremdeles lavmelt): "Den går godt den derre 6,5'n din!" :D

Måtte selvfølgelig sjekke blinkene selv! 338 hull over hele skiva! og 5 stk små 6,5mm hull samlet i ei klynge på 52mm! :D

Har ikke hørt noe ang LM vs NM fra de LM gutta etter det! Kjenner jeg har det litt godt nå! Selv om jeg fremdeles ikke har ny-pangen i hende enda! Forventninger forventninger......

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

I ALLE DAGER!

Fikk mail fra RH Mandag; "om vi ville hente børsene eller om han skulle sende de i Posten?"

Etter kort referering med "Poff" på tlf, ble avgjørelsen tatt: "Kan ikke sende 14 kg Gull med posten!"

Etter 20min var Jeg og "Poff" på landeveien fra Molde til Vestfossen!

Vi er begge utdannet Navigatører og dette skulle da gå greit!? Men det ble mye ballistikk teori og meningutveksling i en (høyst kvalifisert ref oss sjølv) heftig og intens vokabular toveis kronikk, vi endte nesten opp i Tønsberg! :oops: før kartleser "Poff" forstod vi var på feil E.

Vi er fremdeles venner ja! :D Når to navigatører er på landeveien BLIR det sightsing! :winke1:

Fikk møte RH på verkstedet og fikk sette de svette og klamme fingrene, etter mange mnd venting og forventning i de nye standarsetterene i vår del av verden! Og da snakker vel våres (altfor lite) ego om på denne siden av Atlanteren! :mrgreen:

Jeg må flaut innrømme jeg ikke helt fattet det jeg såg! Noe av det råeste jeg har sett og holdt i!

Jeg og "Poff" er nå glad vi fikk så lang tid på å forandre og diskutere med Roger'n slik vi kom frem till dette produktet! (Det Poff ikke vet, er at jeg fikk overtalt ei gammal kjerring fra norpå til å kaste en liten forbannelse over rifla hans!) :twisted:

Vi er nå i gang med inn brekking av løp! Selvfølgelig samtidig med Hjortejakta!

Link to comment
Share on other sites

Prøver å laste opp noen bilder! Og mens jeg venter skal jeg prøve å liste opp teknisk data på de respektive "standarsetterene"! :mrgreen:

De ble nesten helt like men noen (avgjørende!) forskjeller. Jeg lister opp, og der det er forskjell setter jeg opp Poff sin nyervervede data først etterfulgt av data på min:

Låskasse: Hansen 706RT (altså som planlagt!)

Løp: 27"/28"Krieger rustfritt fluted. 25mm v/munning og con fra 31,5mm v/kasse.

Avtrekk: Juwel, justert til 700g (med tanke på jakt denne høsten), blir justert til 200-300g etter jakta.

Stokk: Mc Millan A5 med forlenger plater bak. (Hverken Poff eller jeg er noen småkarer under 190cm) 8)

Underbeslag: Badger 338 CIP/AI magasin Max OAL: 95,96mm. Det var her dette prosjektet stoppet opp! USA hadde ikke eller ville ikke sende noe slikt til noen gærne Normenn! Men jeg er så heldig å ha en god kollega (Mr lova lova), som brukte av sin fritid og leitet frem en forhandler i Canada, som var mer en villig til å selge til oss! Da ble det fart i sakene!

Etter det var vi i ukentlig tlf kontakt med Roger'n (Vanskelig å presse en kunstner og feinschmecker til å "få ut fingeren"! Da blir det tull!) :wink: Vi lokket og oppmuntret, men tror Roger'n gjennomskuet oss. Tror den karen ønsker best resultat uansett hvilken tomsing(Poff?) :lol: som vil ha børse! :smile:

Brems: Hansen Tactical. Sjokkerende effektiv er første inntrykk! Har i skrivende stund kun skutt 4 "pusseskudd", skal prøve å beskrive hva vi gjør ved "inn brekking" av løp litt senere!

Finnish: Svart matt teflon

Ringer: Badger Max 50/Leupold Mark 4

Skinne: Picatinny med 20 MOA. Her fant jeg en utrolig presis montering av skinne! :D Etter montering av "dorøret" og første skudd, satt det 2cm til venstre på 200m! :shock: Hadde kunn justert klikk på høyde etter siktemetoden i løpet. Tilfeldig? Neppe! (Jeg vet PIJ har skrytt av RH sitt maskin arbeid! Og PIJ er veldig kravstor på det maskinelle! Noen "gullsmed" er PIJ dog ikke! Noe han også sier selv. Jeg er en stolt eiger av ett PIJ bygg i 270Win) :D

Kikkert: Zeiss 6-24x 56 Mildot/Swarovski Z6i 5-30x50 ret 4 A1 HD

Med andre ord og litt forenklet: RÅTT :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer :)

 

Bilder er påkrevd.

Håper du fremdeles vil ha besøk en dag, hadde vært artig og skutt litt sammen med deg nå som du har ei skikkelig rifle ;)

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

 

Kommer straks bilder! :)

He he, du er velkommen når som helst Knut Erik! Må få unna litt jakt, og noe husarb ute. SÅ er det tid for flygende kobber og bly! :D

Link to comment
Share on other sites

34e5gl2.jpg

2vsot1f.jpg

Ufattelig flott og presist arbeid! En må virkelig se godt etter for å se det er en mutter påskrudd! :)

2s8h16g.jpg

2qd52km.jpg

Uvant effektiv! God og solid design! Den fine skruen oppå er for feste av miragebånd!

sex2js.jpg

Her er det en ekstra utdrager som gir hylsene litt skraping, men effektivt!

20ro11d.jpg

Poff sin

zxmek6.jpg

Min! Legg merke til gravyren! :wink:

ztsr3a.jpg

Poff sin

2q87rly.jpg

Min

Link to comment
Share on other sites

Og nå til det alle 338LM eigere burde frykte, men som de sikkert ikke viste før nå! (?) :P

(Kjenner fallhøyden blir større og større!) :mrgreen:

120mqno.jpg

2dtvioh.jpg

 

Her er Berger kula satt til akkurat full hals kontakt fra BT. Altså ingen "kulevegg" inne i selve hylse eller skulder.

Dette CIP magasinet tillater maksimum OAL: 95,65mm. Da er det kontakt!

Med 300gr Berger OTM har jeg målt maks OAL (kontakt med bommene): 95,95mm. Med litt klaring i magasinet gir det klaring til bommene ca 0,45mm. Det kan være litt for mye! Var en stund bekymret, men vurderte i enn heftig spasmatisk monolog, jeg må justere kulespissen! Problem løst!

Etter å ha studert Lapua Scenar 300gr, ser jeg finnene har valset/tromlet alle kulene i spissen, slik de blir mer ensartet en noe annet jeg har sett uten polymer tip! Og Berger er laaaaaaaangt unna den kvaliteten! Men BC'n er bedre! Trengs muligens om en skal over 1800m?? 8)

Jeg har målt flere kuler til max lengde(kontakt med bommene):

285gr BTHP Hornady: 93,48mm Denne er klart innenfor maks lengde ifht mag

265gr LRX Barnes: 93,35mm Også innenfor!

300 SMK: 92,86mm Også godt innenfor!

Jeg benytter meg av Ogiv måleverktøy for å måle lengde! Siden spissene kan variere litt, selv i samme lot!

Nå starter det møysommelige arbeidet med sortering av kuler! Er i kreativ tenkeboks for å få laget en dynamisk balanseringsvekt for lange kuler! Vet dette blir veldig teoretisk, men jeg har en ide ang cg på blyklumpen inne i mantelen! Er den lik fra kule til kule??? Vel, regner med det kommer en ide mens jeg sover på hjortepost! :forvirra:

Nå må jeg ut i natten for å klatre til fjels før det lysner!

Mer følger

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå snart "Brekt inn løpet"! :)

 

Har ett Kriger løp i 6,5 fra før, men dette her er helt vannvittig! Håper mine antagelser er riktig"! Det har tatt få skudd for å komme dit løpet er nå, muligens for få?? Kan være for godt til å være sant?

6 ettskudds-pussing og 2 x treskudds-pussing.

 

Flere vil sikkert (og har allerede) ytre/mene det er tull og brekke inn løpet med ett og ett skudd med fullstendig puss mellom! Mulig det, men jeg velger å tro Krieger vet og kan sine egne løp!

 

http://www.kriegerbarrels.com/Break_In_ ... wp2558.htm" target="_blank

 

Men, har også opplevd (mitt eget og andres) match løp i AR-15 gå helt sjukt, uten å pusse i det hele tatt før bruk! Og kun puss etter 100-150 første skudd!

 

Legger ut noen bilder av løpet i munning etter hvert som det har skredet frem siden Tirsdag forrige uke:

Jeg velger følgende prosedyre ved puss av løp:

2nrh4bt.jpg

Starter med CRC for å "vaske ut" det værste. Følger på med KG1 børster 10 fulle drag med plastbørste (Har valgt å kun bruke plast og fille i løpet!). Vente 10 min, pusse tørt. Vaske ut med CRC. Forster skum over natta eller 5-6 timer. Vaske ut med CRC eller rett på KG12. Vaske dereter ut med CRC og tørrpusse.

m3uhz.jpg

Etter første skudd og utvasking.

 

b8llc0.jpg

Etter tredje skuddet! Mantel avleiring jevnere fordelt og jevnt tynnere!

Link to comment
Share on other sites

30t107m.jpg

Dette er etter sjette skuddet med kun utvasking og KG1 !!!!!!!!!!!!!!!!! :shock:

Fant kun en liten prikk med mantell opp i munning! :shock:

 

2ic8y0h.jpg

Dette er etter andre 3 skudd, her også etter kun utvasking med CRC og KG1. Litt vanskelig å se men det er tynne striper med mantel kun på bommene. :mrgreen::mrgreen:

 

På siste 3 skudd fikk jeg lagt meg med tofot og vaklende pute under kolben på 200m, bare for å få en pekepinn:

5mlkwk.jpg

Hadde jeg håpet/trodd på såpass, skulle jeg gjort meg mer umake med skytestilling! :oops:

 

Dette lover godt uansett! :D

Har en plan om en avtale med en skyteglad Nestor i DFS, som er nabo til det terrenget jeg skyter. Da blir dete alt fra 1340m til langt over 3km! :mrgreen: Om denne avtalen går i boks er det ikke mer å unskylde annet en skytter'n og dusten i ladeboden! :mrgreen:

 

Nå er det natta før jakt i stupbratte fjell, Litldalen! :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmm, gikk på en smell når jeg skulle lage test ammo i forrige uke!

De 300gr OTM kulene er så spisse at Forster BR Ultra seater ikke klarte å dytte ved ogiv'n! Men dyttet spissen!

Da OTM kulene er ganske ujevne i spissen, ble det bare tull mtp ogiv lengde.

Må innrømme jeg tenkte en runde eller to.... Løsning ble å borre innvendig i seater'n det ble hele 3mm borring før OTM kula fikk "feste" ved ogiv! :oops:

 

Jeg ville i utgangspunktet teste ladninger i økende kruttmengde med 0,5mm avstand til bommene for å logge trend!

Nå ble det 0,71mm i stedet. :trist:

"The saying" er at Berger kulene skal ligge akkurat "på" bommene, så dette var feil vei! :trist:

 

Men, det blir da en start...

Men det er ikke lett å finne brukbart vær oppi all jakting og flystripe bygging....

Kommer (forhåpentlig) snart med litt resultat!

8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Se det ja, flere med 338 NM

Jeg har en TRG-s kamret i dette som jeg har et langholdsprosjekt med, bytte stokk blant annet.

Har ladet litt med 300gr OTM men har ikke rekt å teste på banen ennå

Skal teste Hodgon H1000 krutt, tror også Vihtavuori N570 vil fungere bra.

Har brukt Norma N19 også med bra resultat

 

Hvilket krutt lader du med?

Link to comment
Share on other sites

Slapp helt av.

Jeg har samme presisjon enten OTM står i bommene eller 1cm ifra. OTM Hybrid er nettopp en hybrid, og det er derfor ikke kritisk å sette de fra bommene.

 

Sent fra min alltid strømtomme Galaxy Note.

He he, var ikke redd for dette! Men følte litt på 30 "unødige" smella..... NOPE, :mrgreen: så lenge det smeller eller flyr er det artig okke som!

Skal en tur på banen i dag for å skyte meg inn med 268 LRX. Satser på litt fine forHOLD i måneskin på nysnø i helga før utreise! :D

Link to comment
Share on other sites

Se det ja, flere med 338 NM

Jeg har en TRG-s kamret i dette som jeg har et langholdsprosjekt med, bytte stokk blant annet.

Har ladet litt med 300gr OTM men har ikke rekt å teste på banen ennå

Skal teste Hodgon H1000 krutt, tror også Vihtavuori N570 vil fungere bra.

Har brukt Norma N19 også med bra resultat

 

Hvilket krutt lader du med?

 

Tøft 308 Sako! :wink:

 

Jeg hadde besøk av en meget habil skytter i sommer med en Barret i 338LM, vi ladet med N570. Og det går noe sykt! Men, på tross av KE sine resultat med det kruttet, velger jeg å ikke bruke det! (Før jeg må!) Veldig grovt og lite håndterlig med mitt ladeutstyr. Og det viktigeste; høyt nitrit(?) innhold som tærer mer på løpet! Jeg må bekjenne min manglende innsikt og kunnskap her, men det er noe med "krav til holdbarhet i militær sammenheng!"

Har valgt å teste ut Rhino 30, ca MRP 2

Ser ikke bort fra jeg muligens finner best ES med N165-N170, men ett krutt av gangen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvor stor forskjell er det på 338norma magnum og 338LM, feks med 250 grs kule?

Ikke mye, men LM er nok hakket kvassere. Men fordelen med NM er design på hylsa! Litt slik BR "stutt-tjukk". Hoved fordelen er muligheten til å benytte laaaaange 300+gr kuler, uten at kula kommer inn i hylsa. Tatt i betraktning standard LM kasser og magasin! Men det kommer stadig nye "verre" 338'r!

Jeg håper å få til denne NM tilstrekkelig til å klare 2-2,5km. Tror nok det er jeg som er begrensningen i denne ligningen her!

 

Sjekk hva Norma sier med sine ladninger:

http://www.norma.cc/en/Ammunition-Acade ... ma-Magnum/

http://www.norma.cc/en/Ammunition-Acade ... ua-Magnum/

 

Jeg har økt, smått og kontrollert, over de ladningene, men det er med mi børse! Og kan ikke anbefale andre å gå over!

Tror jeg klarer 850m/s uten noe problem. Må reparere kronografen min snarest! :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...