Jump to content

Kjøp av ny rifle!


Ertshus93

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle kjøpe meg ny rifle nå til sommern, og håper på å kunne få noen tips og råd her :smile:

Skal bruke rifla til alt fra rype til elgjakt, og har kommet fram til at 6,5x55 blir det beste kaliberet til meg (?) Enig der eller??

 

Har kikket endel på Tikka t3, da det ser ut som ei god rifle der en får mye for penga....

Det står i mellom 2 varianter: t3 Lite stainless eller t3 super varmint - Er stainless utgaven ferdig gjenga for lyddemper fra fabrikk?

Hvilken rifle er best tatt i betraktning at jeg skal gå endel med rifla (rypejakt etc.)? Det er jo trossalt 0.8 kg forskjell i vekt på de to.

 

Når det gjelder kikkert har jeg tenkt på Zeiss Victory 2,5-10x50 - med eller uten lys (kommer an på lommeboka :lol: )

Varianten uten lys er vel grei nok til skumringsjakt den? Dette er vel generelt en veldig bra kikkert?

Vil det være mulig å skyte f.eks rev midt på natta uten månelys, hvis jeg kjøper den med lys?

 

Tenker også på å kjøpe en A-tec Maxim lydemper - Dette er vel et godt alternativ?

 

La oss si at jeg kjøper t3 lite stainless, da denne er mye lettere. Vil det være nødvendig å kutte løpet, eller blir rifla kjempe bra bare ved å sette dempern rett på uten å kutte?

Tenker da så våpenet ikke blir for langt, for framtungt osv..det skal jo være hendigt i skogen også, så det ikke blir "klumsete"

Noen andre som har det samme som har noen meninger om dette?

 

 

Håper på noen gode råd og svar :D

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg har pakken. Stooooor fornøyd.. Ang rifle, ta stainless utgaven (da tenker jeg pga vekten) kikkert: hadde lagt til de 3k det koster for lys. Verdt det.. Og kjipt og angre i ettertid.. Demper, maxim er fint. Personlig likte jeg hausken bedre. Litt lettere, men mer klumpete.. Ang kapping. 6,5x55 bør i teorien ikke kappes, men jeg kappa til 53 cm. Taper ikke allverden..men om det var verdt det er jeg usikker på.. Kjøp pakken og ha det kjempe,anbefales..

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Tror jeg går for stainless med lyddemper uten å kappe løpet. Den vil vel ikke bli for lang å framtung da? Er din stabil å god å skyte med, både på bane å på jakt? :)

Vet du om Stainless leveres ferdig gjenget for lyddemper fra fabrikk, eller må børsemaker gjøre det?

 

Tenkte jeg skulle spørre på pakkepris på XXL. Skulle da være mulig å få et par lapper rabatt om man kjøper både rifle, lyddemper og kikkert tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke min er noe fremtung nei :) men det gjør gjerne andre! Min måtte fikses av børsemaker.. 6,5x55 er et gøy kaliber. Fin flat kulebane. Som nevnt, 308 kan jo kappes til lårkort, men personlig vil jeg heller ha lengre løp med 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir aktuelt å kutte løpet for min del, da jeg vil ha mest mulig "futt" i kula. Om det så skal kappes, hvor mange cm kan kuttes på en 6,5x55 før vi har kommet under kravet for anslagsenergi på elg? Tror t3'n leveres med 57cm løp fra fabrikk.

 

A-tec demperen bygger vel 13.5 cm utenfor løpet, så jeg tror nok det vil gå bra uten å kappe løpet (?)

Rifla blir vel lett håndterlig, og ikke for framtung fordi

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir aktuelt å kutte løpet for min del, da jeg vil ha mest mulig "futt" i kula. Om det så skal kappes, hvor mange cm kan kuttes på en 6,5x55 før vi har kommet under kravet for anslagsenergi på elg? Tror t3'n leveres med 57cm løp fra fabrikk.

 

A-tec demperen bygger vel 13.5 cm utenfor løpet, så jeg tror nok det vil gå bra uten å kappe løpet (?)

Rifla blir vel lett håndterlig, og ikke for framtung fordi

Tror regelen er at du skal følge d som står på ammopakken.. Så norma oryx 10,1 greier kravet enten løpet er 50 eller 60 cm. Men du vil tape hastighet ved kapping, børsemakeren min mente 53 cm sko gå greit!! Men det funker med full lengde og demper mener jeg :) smak sak. Noen skal jo ikke ha lengre rifle enn 1 m, med demper. Noen mer futt og bryr seg ikke :) uanz, du vil bli fornøyd med pakken din.. Ps. Bedre og ha 57 cm løp og evt kappe litt neste år om d skulle bli forlangt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp kikkert med lys. Så kjøper du rifle for resten av pengene. Om det er en Mauser fra 1936 eller en Tikka Super Varmint spiller egentlig ikke så stor praktisk rolle.

Har selv en framtung 6,5. Jeg ville gått for 308.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

Hvis det blir rifle til sommern nå, blir det nok denne pakka:

Tikka t3 stainless

Zeiss Victory 2,5-10x50 (kanskje med lys)

A-tec Maxim demper

+ en to fot av en eller annen sort!

 

Får bare håpe at XXL kan komme med en pakkepris på alt dette, da det blir veldig dyrt hvis jeg må kjøpe alt løst :D

Link to comment
Share on other sites

lys på kikkeret siktet er ikke å forakte har hatt en dek uten men når jeg kjøpt siste rifla ei tikka t3 hunter med meopta 3-12x50 med lys men hovden saken er at du blir fornøyd med rifla du skal ha ( lys i kikkeret er en fordel vist man skal driv mye med skummrings og måneskins jakt )

Link to comment
Share on other sites

Ja, lys er en forutsetning hvis du jakter mye på nattestid.

Hvis du går mye med rifla, må du velge mellom demper eller tofot.

Jeg har selv kvittet meg med tofoten etter at jeg monterte demper.

Det er som regel ganske greit å finne god støtte i felten.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :D

Hvis det blir rifle til sommern nå, blir det nok denne pakka:

Tikka t3 stainless

Zeiss Victory 2,5-10x50 (kanskje med lys)

A-tec Maxim demper

+ en to fot av en eller annen sort!

 

Får bare håpe at XXL kan komme med en pakkepris på alt dette, da det blir veldig dyrt hvis jeg må kjøpe alt løst :D

Viss ikke, ring wingevåpen, Magne landerø, jakt og friluft osv osv :) får pakkepriser hos disse også + kunnskap ps. En pakke du vil elske ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir aktuelt å kutte løpet for min del, da jeg vil ha mest mulig "futt" i kula. Om det så skal kappes, hvor mange cm kan kuttes på en 6,5x55 før vi har kommet under kravet for anslagsenergi på elg? Tror t3'n leveres med 57cm løp fra fabrikk.

 

A-tec demperen bygger vel 13.5 cm utenfor løpet, så jeg tror nok det vil gå bra uten å kappe løpet (?)

Rifla blir vel lett håndterlig, og ikke for framtung fordi

Tror regelen er at du skal følge d som står på ammopakken.. Så norma oryx 10,1 greier kravet enten løpet er 50 eller 60 cm. Men du vil tape hastighet ved kapping, børsemakeren min mente 53 cm sko gå greit!! Men det funker med full lengde og demper mener jeg :) smak sak. Noen skal jo ikke ha lengre rifle enn 1 m, med demper. Noen mer futt og bryr seg ikke :) uanz, du vil bli fornøyd med pakken din.. Ps. Bedre og ha 57 cm løp og evt kappe litt neste år om d skulle bli forlangt.

 

Det blir litt galt med balansepunktet på rifla da, men som sagt det er LITT smaksak;)

Tror du burde gå og prøve ei sånn før du bestemmer deg, det er ikke akkurat praktisk med en "1,5m" lang rifle i en tett skog på elgjakt :wink:

Hvorfor vil du absolutt ha full futt i rifla di sålenge den klarer storviltkravet? Har du bestemt deg for 6,5 eller er du åpen for andre kalibre som f.eks 308..? Et kjempe kaliber i mineøyne, der kan du kappe løpet en del og ha nesten samme "futten".

Link to comment
Share on other sites

Kan godt hende det blir litt feil balansepunkt, men tror jeg eventuelt får bruke den en stund, for så å kappe noen få cm hvis det er behov for det. 308 hadde sikkert vært bedre hvis jeg bare skulle ha brukt den på storviltjakt, men tenkte jeg skulle ha en allrounder som jeg kan bruke på all jakt. F.eks skal jeg jakte rype og orrfugl, og der er man avhengig av smale og fine sårkanaler etter kula for at det skal være noe kjøtt igjen :D er vel helst derfor jeg tenker på 6,5x55, og ikke 308.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Er helt enig i kalibervalget ditt, skal selv kjøpe en 6,5 nå. 308 blir i mine øyne ikke like anvendelig som 6,5.

 

Men når det gjelder kapping av pipa; hvorfor vil du egentlig ikke det? Du taper ikke mye fart ved å kappe pipa, og rifla blir ekstremt mye mer hendig i skog og kratt. Den blir jo bittelitt lettere og, og ballansen blir der den skal være.

 

Ser "Roe" her inne på forumet, som er en veldig habil lanholdsskytter sier følgende:

 

Etter å ha brukt korte piper med dempere er det uaktuelt for meg å gå tilbake til lange piper.

 

Merker ingen forskjell i viltet mtp skuddeffekt.

Viltet er langt roligere etter første skudd, får ofte 2 og 3 skuddsjanser i samme situasjon.

Merker ingen forskjell i presisjon.

Rifla er langt hendigere.

 

Selv med knappe 740 msek er eneste forskjell på banen antall knepp jeg bruker. Vindavdrift som før.

 

Å satse på å kappe pipa etter du har fått montert demperen er bare å kaste penger rett ut vinduet, da du da selvfølgelig må laget ny kroning. Samt at du alltid sparer penger på børsemakerjobben om du tar alt i ett.. :)

 

Correct me if i'm wrong: men er det tilfelle at for en liten tid siden så skulle "alle" kappe pipene. Mens nå har det plutselig snudd 180 grader..? Hører mye snikksnakk på skytebanene.. Enten så er det "se på den korte pipa, kan ikke være mye presis", eller så er det "lurer på når demperen hans smeller".. (Må presiseres at alt dette er hørt på Enebakk sin skytebane)

Link to comment
Share on other sites

Jeg får se hva det blir til.....Skal jo som sagt brukes på alt fra rype til elg, og så blir jeg så skeptisk når jeg leser noen som skriver at det ikke blir nok futt når jeg kapper løpet i 6,5x55 osv....Personlig tror jeg ikke viltet merker noen forskjell, og tror heller ikke at det blir noen synlig forskjell på vilt jeg skyter om jeg kutter løpet en 5-8 cm.

 

Er en lokal børsemaker her i bygda, som alltids kan kutte å gjenge løpet hvis jeg synes våpenet blir for langt ukappet.

Mulig jeg blir fornøyd uten at jeg trenger å kappe. Det er jo forsent å ombestemme seg etter at det er kutta. Verre å skjøte på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei å skjøte på skal vel en hver habil børsemaker fikse på en halvtime? :lol:

 

Du har selvfølgelig et poeng der.. Tenkte slik jeg og, men etter utallige anbefalinger fra folk jeg stoler på, så kappa jeg. Og har ikke angra et sekund. Syns egentlig den er i lengste laget fortsatt.. Når du har rifla på skuldra, og demperen henger seg fast i ALT, så ønsker du gjerne at den skulle vært noen cm kortere :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir aktuelt å kutte løpet for min del, da jeg vil ha mest mulig "futt" i kula. Om det så skal kappes, hvor mange cm kan kuttes på en 6,5x55 før vi har kommet under kravet for anslagsenergi på elg? Tror t3'n leveres med 57cm løp fra fabrikk.

 

A-tec demperen bygger vel 13.5 cm utenfor løpet, så jeg tror nok det vil gå bra uten å kappe løpet (?)

Rifla blir vel lett håndterlig, og ikke for framtung fordi

 

Enig i kalibervalget ditt! Men ville ikke kappet løpet dersom du skal bruke den på storvilt også.. sats heller på en lett demper.

 

Jeg kjøpte meg nylig en Tikka T3 i 6,5x55 og hadde, som deg, tenkt å gå for T3 Lite SS. Men da jeg fikk sett og tatt litt på riflene hos forhandler gikk jeg heller for T3 Laminated SS. Likte stokken mye bedre, samtidig som den har litt mer "sjel" enn plaststokkene. Da slipper du også den hule "tupperware-feelingen" som mange misliker med T3 lite. Men ytelsesmessig er det jo ingen forskjell, så spørsmålet er om man synes det er verdt å betale et par tusen ekstra...

 

når det kommer til vekt så er T3 laminated kun 300g tyngre enn Lite. det kan faktisk være en fordel dersom du skal montere demper uten å kappe løpet. det er da mindre sannsynlig at den blir framtung siden du har mer vekt bak i stokken.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til XXL for et pakkepristilbud på Tikka t3 og Zeiss victory 2,5-10x50 med lys, og han på XXL påsto at dette kikkertsiktet var utstyrt med Zeiss skinne, som gjorde at det ville bli vanskelig og finne montasje som passer på tikkaen. Han sa at de mulig kunne skaffe EAW montasje, men at disse var veldig dyre.

 

Stemmer dette virkelig? Tenkte det gikk an med vanlige montasjer jeg....

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til XXL for et pakkepristilbud på Tikka t3 og Zeiss victory 2,5-10x50 med lys, og han på XXL påsto at dette kikkertsiktet var utstyrt med Zeiss skinne, som gjorde at det ville bli vanskelig og finne montasje som passer på tikkaen. Han sa at de mulig kunne skaffe EAW montasje, men at disse var veldig dyre.

 

Stemmer dette virkelig? Tenkte det gikk an med vanlige montasjer jeg....

Victory leveres i to utgaver, med og uten skinne. Du trenger uten og standard Tikka baser og lave Sako/Tikka ringer i 30mm. Han finner det på datan sin, men mulig han alt hadde kikkert inne med skinne.
Link to comment
Share on other sites

Du har et bra valg i den riggen der.

 

Jeg har følgene råd, la være med tofoten. Hva skal du med den skranglete ekstravekten fremme på et jakt våpen.

 

Jeg har demmper på flere av våpnene mine, de brukes på jakt.

På banen under trening så ser jeg ikke hensikten med å skyte med en mirace produserene dings fremme ved løpsmunningen.

 

Angående montasje. Optiloc lav eller midels passer til den Zeiss kikkerten. Skinneversjonen er det få som kjøper. Og der tar selger litt feil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...