Jump to content

Barnekniv(er)


haretex

Recommended Posts

Jeg har laget en del barnekniver hvor bladet er lynende skarpt, men ikke slipt spiss, så det ikke er mulig å stikke seg eller andre.

Begynner med den siste jeg laget:

 

92A.jpg

92B.jpg

92C.jpg

92D.jpg

92E.jpg

92F.jpg

 

Skaft: Laminat av stab.valbjørk,myreik og vulkanfiber

Blad: Steen Nielsen

Slire: Rårand

Link to comment
Share on other sites

Det var de flotteste barneknivene jeg har sett. Hadde kommet høyt opp på lista som vanlig kniv også. Spes den med laminert blad ! Den ideen kan det hende jeg stjeler :-)

Har sett meg ut det bladet til jr for en stund siden, men han får vente et år til, 4års gave :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget en sånn ca 20-25 stk av disse opp gjennom årene. Noen få er solgt, men langt de fleste er gitt bort til unger i nabolaget eller familie, og det er en sann fryd å se ansiktet til de små når de overtar en slik kniv.

Nå har jeg ikke små lenger hverken i nabolaget eller i familien så det blir vel ikke så mange av disse fremover. Men har fortsatt en to-tre stk hengende i knivskapet om det skulle dukke opp noen.

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt og høyt er bladet? Synes skafta ser litt fyldige ut, men regner jo med at de er laget til barne hender:-)

Er morro å se gleden hos barn når de får noe eget som egentlig en "voksen greie". Kniv er stas !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tar en sjanse på at barnefaren er opptatt i kveld.

 

Den øverste kniven i denne tråden kommer på gavebordet i morgen, i barnedåpen til jenta til butikksjefen på ABCFritid på Røra.

 

Samboer'n sa at jeg ikke kunne gi kniv i dåpsgave til ei jente, og det var liksom dråpen. Da ble det kniv. Og når jeg skal være fadder til jenta til jaktkompisen, måtte det uansett bli noe i de baner. Jeg angrer meg absolutt ikke. Hentet den ut fra posten forrige uke, og den har ligget fremme på bordet her siden da. Klarer ikke å slutte å imponere meg over detaljene og håndtverket. Brukskunst med en sterk vridning mot kunst... Skikkelig imponert.

Link to comment
Share on other sites

Hvor farlig er egentlig en spiss kniv? En kamerat kjøpte speiderkniver til ungene til dama, og han slipte bort tuppen på de for sikkerhets skyld. Virker jo fornuftig, men eneste skadene jeg har fått av kniv har vært fra eggen. Klarte tilogmed å hugge av en sene med en speiderkniv, hadde ikke hjulpet stort med nedslipt tupp på den fadesen. Har jeg bare vært heldig eller misser noen her poenget med en kniv?

 

En kamerat brant seg forøvrig stygt på lommekniven min. Han skulle åpne tuppen på en tube superlim, dro opp det minste bladet og "tok tak" mot sin egen tommel. Før jeg rakk å rope "NEI" var den tommelen nesten delt på midten. Lærer man unger til å anta at kniver er sylskarpe tror jeg man oppnår mer enn ved å amputere de. Hvem vet, kanskje de forventer og krever skarpe kniver i fremtiden?

Link to comment
Share on other sites

Tar en sjanse på at barnefaren er opptatt i kveld.

 

Den øverste kniven i denne tråden kommer på gavebordet i morgen, i barnedåpen til jenta til butikksjefen på ABCFritid på Røra.

 

Samboer'n sa at jeg ikke kunne gi kniv i dåpsgave til ei jente, og det var liksom dråpen. Da ble det kniv. Og når jeg skal være fadder til jenta til jaktkompisen, måtte det uansett bli noe i de baner. Jeg angrer meg absolutt ikke. Hentet den ut fra posten forrige uke, og den har ligget fremme på bordet her siden da. Klarer ikke å slutte å imponere meg over detaljene og håndtverket. Brukskunst med en sterk vridning mot kunst... Skikkelig imponert.

 

Nå Jibrag, hvordan gikk barnedåpen, ble dåpsbarnet fornøyd med gaven?

 

-Haretex

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...