Jump to content

Håndkikkert tråden.


chkongen

Når du må velge en kikkert til bruk i fjell og skog, hva mener du er best all-rounder?  

56 members have voted

  1. 1. Når du må velge en kikkert til bruk i fjell og skog, hva mener du er best all-rounder?

    • 7x42
      1
    • 8x42
      27
    • 8x56
      8
    • 10x42
      14
    • 10x50
      1
    • Andre forstørrelser
      6


Recommended Posts

Fortell hva type håndkikkert du bruker :)

LESER DU DETTE: STEM :)

 

-Merke

-Forstørrelse

-Bruksområde osv

-Fornøyd/misfornøyd

 

Gøy lesestoff + det kan hjelpe mange med valg av kikkert/forstørrelse...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meopta Meostar 8x42. Har brukt denne i eit drygt år og er godt fornøyd både med optikk, utførelse og pris.

Den er kanskje litt tyngre enn tilsvarandes kikkertar, men det følger med god bærereim.

Brukes til alt frå åtejakt til rypejakt, og ellers når ein treng kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Bruker litt forskjellig etter behov;

Leica Geovid 10x42 på reinsjakt

Leicaen eller Hensoldt Fero D16 8x30 på elgjakt

Gammel militær Swaro 8x30 (lett) på tur med bikkja i Rondane for å kikke etter reinsdyr. Var på tur i ettermiddag og fant en flokk på +/- 50 dyr :wink: Enkle å se da de fortsatt er nesten hvite..

Zeiss Victory 8x20 passer greit i lomma på tur i skogen. Denne blir dog solgt så fort Per Norbeck blir ferdig med komplett overhaling av en Zeiss Jena Turita 8x24 fra 1924 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eg hadde en Leica Geovid 10x42 kikkert, men den blei stjelt. Men den var eg ikkje heilt fornøgd med. Den var ikkje alltid enkel å få målt avstand med.

 

No har eg ein zeiss prf til avstandsmåler. Denne har eg ikkje fått testa ut så mykje enda.

 

Har og kjøpt en billig bushnell trophy 10x42 kikkert som eg er superfornøgd med. Nesten like god optisk kvalitet som på leicaen eg hadde og denne kikkerten kosta meg berre 1980kr kjøpt på svalbard. har ikkje testa den i skumring selfølgellig. anbefaler denne virkelig til alle som trenger en billig kikkert eller en ekstra kikkert. eg er sjukt overaska over kvaliteten på denne. det einaste negative er dårlige linselokk som faller av heile tida.

 

neste kikkert blir ein zeiss med avstandsmåler mest sannsynlig rundt 10x45 eller kva dei kjem i.

Link to comment
Share on other sites

Har en Nikon Monarch 8,5 x 56, som blir brukt på hjortejakten i dårlige lysforhold, konge kikkert til prisen. Den er litt stor og tung, så den blir mest i skapet når det ikke er jakt. Vel bruker den i stue vinduet, å se åssen dyr som står på enga om kvelden/natta og ser på båter ute på fjorden.

 

Har en billig Opticron Adventurer 10 x 42, som jeg bruker til sånn Allround kikkert, på turer og div. En billig og grei kikkert som jeg ikke er så redd for, å er med overalt hvor jeg vet jeg kan få bruk for kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Victory 10x40 m/ 3x booster brukes på hjort/rådyr og ellers alt som skal observeres. Med bino-caddy.

Eschenbach 8x56 brukes på hjortejakt/bukkejakt når lysforholdene er krevende.

Hvor kjøpte du bino-caddy? Er det bra greier??

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med Bushnell Fusion 1600 ARC (10X42)?

 

Jeg har handla en sånn fra USA, og inntrykket er greit... Syns glassene virker litt "blå" og sliter med å få justert skarpheten skikkelig. De er skarpe i midten, men mer diffuse rundt i kantene, noe som har resultert i en del kjefting...

 

Den måler greit, hvertfall ut til de avstander som trengs under normal jakt.

 

Fikk den i påska, så erfaringsgrunnlaget er ikke stort foreløpig, men har kommet fram til at jeg nok ikke ville lagt 7000 i denne kikkerten, som de skal ha her på berget.

 

Hadde vært interresant å høre flere erfaringer, så skal jeg prøve å oppdatere etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...