Jump to content

Rådyrkule i 308W


Kallek

Recommended Posts

Noen som har forslag til en god kule for rådyr i 308W?

Det jeg vil ha er en presis kule der rådyret detter fortest mulig.

Om det forsvinner noe ekstra kjøtt er mindre viktig...

Har en kamerat som skal lade endel Nosler ballistic tipp 150 grs for meg,

men hadde vært morro om noen hadde erfaring med andre kuler:-)

Har prøvd å søke på dette temaet, men de fleste vil ha en kule der det

viktgste er å få penest mulig slakt....

Link to comment
Share on other sites

du bruker de jeg sa kallek :wink: du blir førnøyd med de bare vent og se du :) lodda kuler er ikke noe å bruke her på flat lista med tanke på bakgrund,bedre med en kule som ikke holder så godt sammen,baltip funker bra brukt de på rådyr i alle kaliberne jeg har hatt og det er blitt noen, i år blir det 358 og 225 baltip de detter nok med det og. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt rådyr med Nosler BT i 308, og jeg syns det ble mye mos. Har bedre erfaring med 150 grs Hornady Inter Bond, og regner med at Nosler Accu Bond vil gjøre en tilsvarende jobb.

 

Jupp, bruker selv 150grain nosler accu bond både på rådyr og hjort, meget pene slakt har jeg hørt av bonden jeg jakter for;)

 

Men plasseres skuddet rett bak bog beinet funker det meste!

Link to comment
Share on other sites

Hei Kallek,

 

Om jeg var deg ville jeg brukt tid på å finne ladninger der du får ulike kuler i samme vekt til å skyte på samme sted. Da kan du uansett jakt ta med deg patroner som du vet går godt og på samme sted, der ammoen er tilpasset viltet.

 

I 308 ville jeg f eks ladd 150 Bal Tip, 150AB/PT og 150 E-Tip med samme krutt. Les Rhino14/Norma202/N540 eller Rhino15/N203B/Varget. Da kan du greit bruke sammeladning med ei bra 150grs matchkule og skyte hele året med en innskyting, vite knepp, vind etc på alt du skyter uansett avstand.

 

Personlig er jeg ingen tilhenger av Bal Tip annet enn ved jakt med hund. Dritt skudd er mer effektive med kuler ødelegger litt ekstra. Men du oppnår samme effekt med en god gammel Partition.

 

Har samme oppsettet til både meg selv og bedre halvdelen.

 

Til henne - 155 Custom Competition, 150 Partition og 150 E-Tip. De 2 første foran 45 grs med Norma 202. E-Tipen får 43,5grs. Alt blir skutt i en Kimber Classic i 308 med 40 cm løp og en Hausken Std demper. Gir hastigheter rett over 800m/s og alle ladninger innenfor 35mm/100m. Det er mer enn godt nok for henne til både hjort/elgjakt og trening på baenen resten av året. Klarer seg nok til en tiur eller gås også om anledningen byr seg.

 

Til meg selv i 308 er oppsettet 165AB/PT -168 Custom Comp og 150 E-Tip foran 48,5grs med Rhino 17. Denne skal du ikke bruke i normal lengde kammer. Blir skutt i rifle med 75mm patronlengde så du må minst ned 2 grs i f eks en SA 700.

 

Gir ca 850m/s og strålende presisjon hver for seg, men krever 2 knepp høyde og 1 knepp side for å være 100% i fra CC kulene i rifla mi som er en helt vanlig 202, med ei neddreid STR pipe til 60cm.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 150 interlock, 150bt og 150 interbond en god del. Alle fungerer, men tilliten til interlocken fikk seg en knekk etter et reint sideskudd på en dåspets der kula ikke maktet og komme lenger enn til første lunge. Jeg hadde riktignok problemfritt felt et bra knippe hjorter før denne episoden, og til rådyr bør det fungere greit. BT har jeg veldig gode erfaringer med opp til kronhjort, kanskje ikke den mest kjøttvennlige kula, men det betyr samtidig at den gir bra effekt! Interbond har jeg også brukt endel på elg og villsvin, den ser ut til å holde bra sammen, men inntrengningen var ikke helt på høyden etter min smak. Klarte kun unntaksvis og gjennomskyte selv moderat store dyr. Men igjen, til rådyr er det mer enn nok. Og er i tillegg ei relativt rimelig bonda kule, om det skulle ha betydning.

 

Nosler part har jeg ikke brukt i 308, men har til gjengjeld brukt den mye på alt hjortevilt i 6,5`en de siste åra, og har til gode og bli skuffet. Ikke den mest moderne kreasjon, noe som sikkert kan ergre dem som oppfatter alt nytt som bedre enn det gamle. Men den fungerer bra og det er jo tross alt det viktigste

 

Ellers finnes det myriader av gode alternativer, prøv gjerne litt forskjellig. Det og finne gode ladninger, og siden se om teorien på ladebenken samsvarer med virkeligheten, er jo en sentral del av moroa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...