Jump to content

3006 angående lading


nebbet

Recommended Posts

hei

 

jeg skal til å kjøpe en rifle og lurer litt på hvilket kaliber...

 

er det sånn at 3006 har samme kula som 308, men 3006 har større hylse..?

noen jeg snakker med sier at 308 er mer en godt nok til all norsk storvilt, derfor mener de at jeg ikke trenger å kjøpe 3006. for det blir så kraftig rekyl

 

men da er spørsmålet mitt, kan man ikke bare lade 3006 likt som 308?

da mener jeg at rekylen vil bli den samme og man kan ha flere lade muligheter om man ønsker det?

 

har ikke ladepresse eller noe, men har planer om å skaffe meg det fordi jeg skyter bare mer og mer... dyrt med ferdig ammo.....

 

hva mener dere gutter og jenter? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3006, men har nå 308. Rekylen på en litt frisk 308 patron er litt under en litt slapp 3006 patron (min subjektive mening). Når det er sagt er det ikke slik at 3006 sparker like vilt som en villhest, men er du ikke vandt til rekyl vil du nok merke den. Men det vil du nok med en 308 også. Setter du demper på 3006 minkes følt rekyl betraktelig. Det samme med 308, og begge blir en fryd å skyte med. 308 holder i massevis til storviltkravet, og du kan faktisk gå ned en størrelse til 6,5x55. Den er også godkjent til storvilt, men har enda mindre rekyl.

 

Årsaken til at jeg valgte 308 er fordi man kan kappe pipa endel kortere uten å miste noe særlig hastighet på kula. Jeg har min pipe på 45cm, mens dette ikke bør være noe særlig kortere enn rundt 50 cm i 3006. Også 6,5x55 bør også ha litt lengde på pipa.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 3006 er at du kan velge å lade den slik du vil ha den. Kuleutvalg og vekter er ubegrenset, ladet i "taket" med en tung og god kule er den kapabel til det meste uten å bli for krampaktig.

Før hatet jeg 3006, mye pga rekyl i dårlig tilpassede våpen, men nå er jeg ikke lenger helt sikker...

Link to comment
Share on other sites

 

Årsaken til at jeg valgte 308 er fordi man kan kappe pipa endel kortere uten å miste noe særlig hastighet på kula. Jeg har min pipe på 45cm, mens dette ikke bør være noe særlig kortere enn rundt 50 cm i 3006. Også 6,5x55 bør også ha litt lengde på pipa.

 

Hvis du lader selv, så kan du vel bare lade 30-06en med raskt krutt også? Selv om 30-06en mister mer av sin effekt i kort pipe enn 308, så er den fortsatt kraftigere i en kort pipe enn 308...

Link to comment
Share on other sites

For det første er rekyl en følt ting, noen takler mye rekyl å noen mindre... Både 308 og 30-06 kan man lade opp og ned å utvalget av kuler er meget stort, begge er gode alround kalibre. Finn våpnet du liker å det kalibret som du liker å du vil kose deg mye med skyting i framtia :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hei, min første rifle var en tikka T3 lite i kaliber .30-06 et valg jeg ikke har angret på.

lite'n er et veldig lett våpen og jeg digger å skyte med det.

rekylen fra en .30-06 er ikke så stor at man har vondt av å skyte med det.

 

jeg mener personlig at all rekyl frykt kan trenes vekk, med rett teknikk og riktige skytedriller, og trening, trening, trening og jeg nevnte vel trening :wink:

 

fordelen med .30-06 i forhold til .308 i kule valg er vel at man kan lade 200-220grs kuler med forholdsvis høy hastighet og dermed ha en flat kulebane.

 

men dette med rekyl er bare å trene og trene 8)

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 3006 er at du kan velge å lade den slik du vil ha den. Kuleutvalg og vekter er ubegrenset, ladet i "taket" med en tung og god kule er den kapabel til det meste uten å bli for krampaktig.

 

 

Enig med toaal her. Skal du lade selv senere er det et bredere utvalg av kuler og ladninger med 30-06 enn en 308.

Har en 30-06 selv og synes ikke rekylen er mye å bråke om, men det er klart at med kraftig ladede patroner og 30 skudds jaktfelt kan man eventuelt vurdere lyddemper da, så tar man vekk mye lyd og rekyl :winke1:

 

PS. Er det din første rifle ville jeg også sterkt vurdert en 6,5x55 som også er godkjent til elg. Dette er et fantastisk allround kaliber! Flatt skytende, snill rekyl og bra med patron valg :idea:

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter elg mest med 9,3 og 30-06,fordi30-06 var det jeg kjøpte for nokre år siden,men får du eit bra tilslag på ei 308win så villejeg kjøpt den.

Ivertfall når man tenker pådagens super kuler så vil jeg påstå at 308win er ei bedre paton en 30-06,klart du får nokre meter ekstra med hjemmeladd 3006 men over det jevne så står dei to patronane likt på vanlig jakt og pris pr patron,men 308 er litt billigere på trenings ammo.

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter elg mest med 9,3 og 30-06,fordi30-06 var det jeg kjøpte for nokre år siden,men får du eit bra tilslag på ei 308win så villejeg kjøpt den.

Ivertfall når man tenker pådagens super kuler så vil jeg påstå at 308win er ei bedre paton en 30-06,klart du får nokre meter ekstra med hjemmeladd 3006 men over det jevne så står dei to patronane likt på vanlig jakt og pris pr patron,men 308 er litt billigere på trenings ammo.

 

Hmm..... Hva mener du med at med dagens super kuler er 308 best? :roll:

Du får stortsett de samme kulene til en 30-06, og den gir deg også muligheten for kraftigere ladninger om ønskelig.

Pris forskjellen på amo blir vel også symbolsk. :wink:

Link to comment
Share on other sites

[quote name=PS. Er det din første rifle ville jeg også sterkt vurdert en 6,5x55 som også er godkjent til elg. Dette er et fantastisk allround kaliber! Flatt skytende, snill rekyl og bra med patron valg :idea:

 

Kloke ord! Jeg har selv en Tikka T3 SS i 30-06 som jeg bruker til jakt, og en Tikka M695 Semisporter i 6,5x55 som jeg bruker til trening, jaktfelt og løpe-elg. 6,5x55 er mild i rekylen og skulle jeg bare hatt ett kaliber, så hadde jeg valgt den. Men når jeg først har ei børse i 30-06, så blir den førstevalget på reins-, elg-, og hjortejakta. (Uten at jeg får hverken noe mer eller mindre kjøtt i fryseboksen av den grunn :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Fordelen 30-06 har, er at den takler kuler fra 110grain til 240grain.

308 er på sitt beste mellom 110 og 165grain, og er på grensen med 180grain.

Kjøper du ammo med fex 165grain (10,7gram) er rekylen på 308 nivå (med 180grainkule).

Dette er selvfølgelig avhengig at du finner en rifle som er riktig konstruert ihht. rekyl.

 

Mvh

Griffon

Link to comment
Share on other sites

hvilken rifle er å anbefale da?

har sett på tika t3 lite, ser en del skriver om den og jevnt over er det mye bra som står om den.

men er det noen andre som er i samme prisklasse som den og som jeg BØR se på før jeg går igang og handler?

 

kaliberet blir 3006

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...