Jump to content

Lading til 460 magnum. Trenger litt hjelp


Recommended Posts

Har kjøpt meg ladepresse (dillon 550b) og skal begynne å lade ammo til S&W 460 magnum. Når det står "maximum overall length 58,17mm", betyr det at den totale lengda skal være nøyaktig 58,17mm? Eller er det greit om den er kortere, bare den ikke er lengre?

Jeg har kjøpt inn en god del Hornady XTP-MAG og regner med at kula skal presses ned til den streken/ringen på kula er på linje med hylsekanten. Da blir den totale lengda mindre enn 58,17mm.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Gratulerer med presse. Når det står maksimum lengde, så regner jeg med du sikter til slaglengden med die?? Men, når du nå skriver om den aktuelle kula, så skal den lades til lengde på 55 mm, såfremt det er ei 300 gr Hornady HP XTP Mag kule. Det er bedre å følge ladedata for den aktuelle kulen.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt max lengde, begrenses i revolver: av lengde på sylinder + hylsekrave. Max patronlengde med forskjellige kuler vil variere noe ut i fra hvor langt det er fra krymperille og fram til kule tupp. For kraftig rekylerende våpen må det være best mulig hold på kula. Det oppstår, som følge av flere faktorer, bla hvor godt selve hylsa holder på kula, men også hvor sterk krympen er. Selv setter jeg kula så langt ned, som mulig innen for det området, som krymperilla utgjør. Jeg får da noe mer messing klemt inn i rilla, for bedre grep og slipper at hylsa "bukkler" seg ved at hele hylsa blir klemt nedover fra nedkant av krymperilla. Styrken på krympen, avgjøres av flere faktorer, hvilke krymptype det er på det aktuelle diet, hvor mye det strammes til og av +/- dimmensjonene på det enkelte diet og sikkert mer :D Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

Betyr det at du vil anbefale at jeg kjøper en separat krympe-die? Jeg har et Lee die-sett og det er bare tre dier. Jeg må sette inn kula å krympe samtidig med det diet jeg har nå, men jeg har hørt at man kan få kjøpt egen 460 krympe die fra Lee også. Jeg har allerede brukt såpass mye penger på ladeutstyret nå at hvis det er best å bruke en separat krympe-die så kan jeg likegjerne kjøpe det også mens jeg er i gang :)

Link to comment
Share on other sites

Separat krympe die er en stor fordel om enn ikke helt nødvendig. Separat die har vanligvis bedre kvalitet på krympen, enn om du velger å bruke isetterens krympeskulder. Liker best LEE sin carbide factory crimp, men bruker også i en del tilfelle Redding sin Profile crimp. Forøvrig ad LLE sine dier, bytter jeg vanligvis låseringer på disse, da jeg ikke liker O-ring låsingen med de små variasjonene i justering den kan gi ved ut og inn skruing.

Link to comment
Share on other sites

største fordelen med separat (collet) krympedie er vel at det blir lettere å få jevn krymp... :?:

(Med kuleisetter/krymp i samme die så vil små forskjeller i hylselengde også kunne gi forskjellig krymp)

Hvilket er en god grunn til å kjøpe seg en hylsetrimmer. En annen ting TS bør bruke penger på, er Ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

Ad LEE carbide factory crimp, står den ikke oppført i LEE sin 2011 katalog, for 460, kun, for 45 Colt og 454 Casull. I utgangspunkt mener jeg den også skal gå til 460, jeg hadde garantert prøvd selv. Du må bare skru diet lenger opp og vil derved ikke få sizet hylsa (noe, som uansett vanligvis er unødvendig) helt ned. Krymp kvaliteten bør bli like bra som 45/454. Den er på lager hos hjemmelading.no/ 35017240

Link to comment
Share on other sites

Factory crimp dien går ikke til annet enn akkurat det kaliberet den er tilpasset, da den må ha kontakt med hylseholderen for å krympe. Hvis du skrur den lenger opp, må du lage en spacer som legges mellom die og hylseholder. (med mindre designet på denne er forskjellig fra min til 458 win mag.)

Link to comment
Share on other sites

Det er for rifle. Pistol/ revolver diene er annerledes. De vanlige til LEE, er som en vanlig rulle, eller taper crymp die, mens carbide factory crimpen, har carbide ring med i utgangspunkt fabrikk spec, nederst, derfor vil ikke 45/454 size hylsa helt med på 460 og i topp, har den en carbide ring, som man med topp skruen, kan justere hvor langt ned i diet, skal gå og derved slippe å skru hele die kroppen. Den må faktisk ikke berøre hylseholder i det hele tatt, for da kan carbide ringen i bunn/åpningen til diet bli knust.

Link to comment
Share on other sites

Det er for rifle. Pistol/ revolver diene er annerledes. De vanlige til LEE, er som en vanlig rulle, eller taper crymp die, mens carbide factory crimpen, har carbide ring med i utgangspunkt fabrikk spec,

Vet ikke om jeg skjønte helt forskjellen på de forskjellige krympe diene. Det jeg skal lade til er hvertfall revolver og ikke rifle. Når jeg skal bestille en krympe die for å lade til revolver, er det den som heter LEE Carbide factory crimp die jeg bør bestille? Jeg finner ikke denne til 460 noe sted. Den eneste jeg finner på midwayNorge er denne:

"Redding Profile Crimp Die 460 S&W Magnum"

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=963761

Link to comment
Share on other sites

Poenget med COL (Cartridge Overall Length) totallengden på patronen er at om col avviker fra det som står i ladetabellene på den spesifikke kula , så avviker også trykket og utgangshastigheta i forhold til ladetabellen. Har du da kjapt krutt, og lader opp mot maks, så vil avvik på COL ha stor innvirkning på sikkerheta. Sikkerheta blir ikke satt på prøve om man har bra fyllingsgrad med krutt i hylsa og COL er lengre enn på tabellen, bare ikke patronene er lengre enn tønna, men anbefaler deg å finne COL på den spesifikke kula, hold deg til den og du får tilnærmet samme resultater enn det fabrikken opplyser i ladetabellene sine. Nå tåler jo smithen bra med juling, men anbefaler å holde deg til ladetabeller fra anerkjente kilder.

 

Chopper

Link to comment
Share on other sites

Ad LEE carbide factory crimp, står den ikke oppført i LEE sin 2011 katalog, for 460, kun, for 45 Colt og 454 Casull. I utgangspunkt mener jeg den også skal gå til 460, jeg hadde garantert prøvd selv. Den er på lager hos hjemmelading.no/ 35017240

 

Her er svaret på del av C M`s spørsmål

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...