Jump to content

Rype/skogsfugl jakt på østlandet


Geir-J

Recommended Posts

Du kan jo jakte i indre østfold. Min bror, en kamerat av han og jeg selv hadde noen dager der forrige sesong. Ble ikke noen fugl, men det var fugl i terrenget. Røy var fredet, så da de tre første som fløy opp for meg var røy, holdt jeg igjen på fugl som fløy i fra motsols, som jeg ikke helt så hva var. Vi så både røy, tiur og orrhaner. Med en grei hund, vil du "garantert" :) få mange hyggelige situasjoner. Derfor har denne herremannen kjøpt seg Gordon setter nå, har tidligere bare gått støkkjakt.

Link to comment
Share on other sites

Kongvinger JFF har et ganske stort terreng på Varladskogen, hvor jeg hører det har vært bra med småvilt de siste par åra.

http://www.njff.no/portal/page/portal/hedmark/lokallag/kongsvinger/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=105204009

 

Jakter ikke der sjøl pga ulv, men hvis du jakter uten hund så bør det gå bra. Evt kanskje også med stående fuglehund, jeg har for lite erfaring med denne jakttypen til å kunne si noe om det.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært helt grei skogsfuglbestand de 3 årene jeg har jaktet på Varaldskogen,altså de 3 siste sesongene.Vi bruker stående fuglehund og har ikke hatt noe problemer med ulv.Er faktisk endel som jakter med spets der også.

 

Fint terreng med godt utbygd skogsbilveinett.Jaktkort der blir ikke lagt ut på Inatur.no i år,men selges via foreningen.

 

I år velger jeg bort Varaldskogen og tar 2 uker i Nord Sverige i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Geir.

 

Vet ikke hvor i østfold du har flytta til, men velkommen skal du være :smile:

 

Trømborgfjella (mellom mysen og ørje) er nærmeste jeg vet om. Skal visstnok være greit område, men ulven har tilhold der.

 

Søk via inatur på østfold. Begge tilbudene som kommer opp er i området.

 

Har hund så jeg holder meg borte derfra selv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er flyttet til Moss. Har sett på noe rundt kongsvinger. Får se hva det blir. Jakter med stri håret vorsteh som ikke søker så fryktelig langt i skog, så vet ikke om ulv er noe problem da. Har aldri jaktet i ulve områder før. Fins ikke sånt på finnmarksvidda;)

Link to comment
Share on other sites

ikke søker så fryktelig langt i skog, så vet ikke om ulv er noe problem da

Jeg har ikke tenkt til å gjøre denne tråden til å handle om ulv, men spetsen min ble angrepet av to stk gråbein ca 75m foran meg så helt sikker kan man aldri være...

Sorry ot.

 

De siste åra har det vært brukbart med fugl rundt Kongsvinger. Var ikke ute på leik i år så jeg vet ikke helt hvordan ståa er nå. Den varme våren er vel positiv i tillegg til at det er en del smågnagere.

Link to comment
Share on other sites

Gjør ingen ting og få litt info om ulv... Har tross alt aldri jaktet i ulve området. Men har lest en del om ulv tar hunder. Så det vil jeg jo ikke skal skje. Er det vanskelig å finne jakt rundt kongsvinger til en fornuftig pris?

Link to comment
Share on other sites

Kjører du mot Elverum fra Kongsvinger, får du Finnskogen på østsiden av Glomma. Skal være brukbart med skogsfugl, men det er jo også kanskje det mest ulvetette området i landet. Stående fuglehunder er vel ikke mest utsatt for ulveangrep, siden de tross alt sjelden sier fra hvor de er, men det er jo en sjanse å ta. Kynnareviret holder til mest i Våler/Åsnes, men de streifer jo endel rundt, og det er visstnok ganske mange (24 valper på tre år i følge Hamar Arbeiderblad - noen er sikkert døde, men vil jo tro at mange har klart seg og!).

 

Jakter selv i Braskereidfoss (Våler), men har kjøpt meg en breton som skal hjelpe meg fra høsten. Lurer derfor på å kutte ut østsiden av Glomma selv.

 

Vet ikke hvordan det er på vestsiden av Glommabekken, men vurderer selv Odalen/Stange/Løten. Om man får kjøpt sesongkort (må være innenbygds i Løten i hvert fall) og hvor mye det koster å jakte, vet jeg ikke. Vet heller ikke hvor bra det er med fugl. Uansett, nokså lett tilgjengelig og ikke for langt unna. Kommer du fra Østfold, er det bare å ta av E6 ved Kløfta, kjøre til Skarnes og ta av mot Stange/Hamar. Det er i det minste færre ulv her. Er visst ulv nå for tiden da: http://h-a.no//Nyheter//Nyheter/tabid/72/Default.aspx?ModuleId=119168&articleView=true

 

Rypa må du lengre til fjells for å finne. Det nærmeste nordover blir vel Ringsaker og Hamar kommuner. Øyer i Gudbrandsdalen grenser til disse to, og det gjør også Åmot i Østerdalen. Hørte rykter om brukbare områder i fjor. En kompis fikk da noen ryper i Øyer. Hvor lett det er å få tak i fugl vet jeg ikke, men vær forberedt på mye gåing. Tror man kan få tak i jakt på Inatur.

Link to comment
Share on other sites

Fagernes Utmarkslag (www.fut.no) selger kort på ett område vest for Møkeren ved Austmarka. Øst for Kongsvinger. Det er ikke i ulve-revir, men i utkanten. Det hender det streifer ulv gjennom, men ikke ofte.

Jeg sitter ikke i styret lenger, så jeg har ikke oversikt over bestanden siste år. Men som på østlandet ellers, har det vært brukbart.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

det blir lagt ut skogsfuglejakt i sarpsborg 10. juni. et grenser til mitt terreng, og det er brukbart med fugl her! skal selv kjøpe kort der, for da kan jeg bruke det sammen med eget terreng :) det er mosekledd skogbunn med innslag av myrer og noe steinur, en del tynnet furuskog, hogstflater og noe tettskog! tålig flatt og pent! Har observert ca. 4 fugl i timen i gjennomsnitt! og hørt orrfugl nesten ver morgen siden tidlig i våres. det har ikke vert skogsfugljakt her på vertfall 20 år. fremtill jeg begynte for 2 år siden. men ikke skutt noen enda.. flyr opp på for langt hold :twisted:

Link to comment
Share on other sites

det blir lagt ut skogsfuglejakt i sarpsborg 10. juni. et grenser til mitt terreng, og det er brukbart med fugl her! skal selv kjøpe kort der, for da kan jeg bruke det sammen med eget terreng :) det er mosekledd skogbunn med innslag av myrer og noe steinur, en del tynnet furuskog, hogstflater og noe tettskog! tålig flatt og pent! Har observert ca. 4 fugl i timen i gjennomsnitt! og hørt orrfugl nesten ver morgen siden tidlig i våres. det har ikke vert skogsfugljakt her på vertfall 20 år. fremtill jeg begynte for 2 år siden. men ikke skutt noen enda.. flyr opp på for langt hold :twisted:

Hvordan er det med ulv i området?

Link to comment
Share on other sites

har ikke vert ulv i området her på flere år, en kamerat har en pointer vi har gått mye med rundt her, å ikke hørt eller sett spor etter ulv på flere år. sesongkort er utsolgt.. men er ukes og dagskort:) kort fås kjøpt på inatur.no sanne og solli, og gullhaug. det grenser til terrenget jeg har i nord, ved Bruane og til terrenget jeg har i sør, ved Ågård. det er ganske god størelse på det! 16500mål om jeg ikke husker helt feil!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...