Jump to content

17 HMR ammo


Del

Recommended Posts

Hei, jeg har lest mange av emnene om ammo til 17 HMR, og kommet frem til at det er gamepointen som gjelder til matnyttig vilt som orrfugl, gås og tiur. Til rev og skadevilt anbefales V-max, har jeg forstått det riktig :?:

Hva med helmantel til rype, due og annet smått, og hvilke helmantelpatroner er i så fall å få kjøpt?

 

Ellers lurer jeg på hvor mange skudd pipene varer med såpass rask utgangshastighet?

 

På forhånd takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

Amen, FMJ er bare å glemme til vilt (koster jo uansett omtrent det samme både FMJ og V-Max), jeg bruker kun V-Max til alt som skal ned, + til det lille jeg skyter på blink med 17hmr. Jeg har selvsagt noen gamepoint i bakhånd til eventuelt matvilt (i tilfelle jeg vill ha due til middag). Vurderer å prøve Gamepointen på Grågåsa til høsten (V-Max var ingen suksess).

Link to comment
Share on other sites

Vi har solgt en hel del våpen i 17 HMR og har således ganske mye tilbakemeldinger på hvilke ammotyper som anbefales.

 

FMJ - er kritisk til skuttplassering, men ved gode skudd fungerer det utmerket på duer, ryper, ender. Ved dårlige skudd har en bedre margin med ekspanderende kuler.

 

Gamepoint er en vinner nesten uansett. Når Hornady XTP 20grs komer til landet er det også ett svært godt alternativ.

 

V-Max/Tnt gjør vei i vellinga på ting nesten uansett - men har begrenset dybdevirking slik at skuddplassering er vesentlig på større vilt. I Rev f eks kan skudd i bogen på store rever gi lite heldige følger for både skytter og rev. Skudd bak bog = umiddelbar avskrudd bryter.

Link to comment
Share on other sites

Hornadys XTP 20grs er da kommet til landet. Har kjøpt selv på Våpensøilen i Bergen. Dog ikke testet enda, da Gamepoint og TNT/Vmax er det som det jaktes med, og som fungerer helt topp.

 

TNT/Vmax river godt i både kråke- og skjorkropper, fjørskya henger godt synlig igjen i lufta ved treff. Gamepoint etterlater rypene døde på stedet. Og i min rifle går Vmax og Gamepoint slik at ett klikk ned så er Vmax i senter. Dvs at Vmax går ca 1cm høyere før justering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...