Jump to content

Franchi Predator eller Benelli Comfort ?


Kallek

Recommended Posts

Planer om å kjøpe halvauto hagle, og valget står forløpig mellom Franchi Predator og Benelli Comfort. Vil helst ha en rekyldrevet halvauto.

Har skutt med en Comfort og likte den godt, men Predatoren kan jeg få 6000 kr billigere, så da er spørsmålet

om Comforten er verdt de ekstra tusenlappene ?

Hvilket våpen ville dere valgt ?

Svar motaes med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

Benelli er bra merke det , men har ingen erfaring om comfort, men har hatt min franchi predatorbnå i 9 mnd, og er veldig fornøyd ¡ ;) spiser alt av ammo. Veldig lett og er lett å pusse etter skyting, er en del her på forumet som har komfort, men er samme rekyl systemet i den, så er vel )ære utsende som er forskjellige, men dra å prøv dem, så kjenner du hvem som passer deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Begge haglene har en mekanisme som er rekyldrevet, men de er forskjellig konstruert innvendig. Franchi har rekylfjæren rundt magasinrøret mens Benelli har dette bak i kolben. For mange virker derfor Benelli'n bedre balansert. Det er heller ingen av delene i de to som går om hverandre.

 

Benelli lages i Italia mens Franchi sine halvautoer blir laget i Spania, enkelte mener begge lages på fabrikken til Benelli i Urbino, dette stemmer ikke.

 

Franchi sine børser står stemplet med Benelli Armi på pipa, men det er det en annen grunn til en produksjonssted.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Benelli er anset som halvautomatenes Rolls-Royce, har hatt Remington 11-87 og Beretta 391, og går aldri over eller tilbake til annet merke i halvauto.

Nå har jeg forsåvidt lyst på en ny over og under men det blir en annen sak. Benellien blir i skapet uansett den.

I halvauto er jeg ikke i tvil, velg Benelli.

Og ja du gjør rett i å velge rekyldrevet fremfor gassdrevet. Har ikke hatt behov for annet en å dra igjennom løpet på min Benneli ennå, alt går ut løpet, og kjøpte den i 2007. Helt annen verden en gassdrevne hagler som nesten må pusses og rengjøres helt etter en tur på banen.

Link to comment
Share on other sites

Kjell olav ,lurer på om du kan bevise at franchi autoene produseres i spania ? Mulig dette kan stemme for predator modellene

men min fast white er merket benelli armi made in italy på både løp og låskasse, dvs at vis de som du sier produseres

i spania så driver benelli fabrikken med lureri. Hadde de vært lagd i spania ville de vel ha merket haglene made in spain

vil jeg tro. Men så til temaet, begge haglene er av god kvalitet så velg den du syns passer deg best/ den du liker

best.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på Benelli fabrikken nå i mars.

Hadde diskusjonene som har gått her inne ang Benelli og Franchi og hvor disse blir produsert i bakhodet da jeg dro nedover. Under omvisningen på fabrikken så vi ikke en eneste Franchi eller noe som lignet på deler til disse børsene, jeg spurte derfor direktør Lucio Porrecia om hvor halvautoene til Franchi ble produsert. Lucio svarte at de ble produsert i Spania og at de aldri var blitt laget av Benelli i Urbino. Jeg sitter også på mailer fra salgsdirektør Andrea Luini som sier akkurat det samme.

 

Franchi ligger under Benelli som igjen er under den store paraplyen til Beretta Group. Grunnen til at børsene stemples med Benelli Armi Urbino er pga Italiensk våpenlovgivning. Siden Franchi ikke har en egen fabrikk så må de stemples med Benelli sitt stempel for å kunne selges i blant annet Italia. Franchi er et merkenavn på samme måte Benelli, Sako og Stoeger m/fler, selv om alle er under Beretta holdes produksjonen strengt adskilt, fabrikkene er frittstående og økonomi blandes heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Enig, det er ikke så greit å skjønne egentlig, men stemplingen var et krav fra Italienske myndigheter var det jeg ble fortalt.

 

Pga at Franchi ikke har en egen fabrikk må de stemples med Benelli sitt stempel. Mulig Benelli er "ansvarlig" på en eller annen måte, jeg vet ikke. Franchi er underlagt Benelli, mulig det også er en del av svaret. Lucio Porrecia var helt klar på at ingen Franchi var produsert hos Benelli.

Link to comment
Share on other sites

Ok takker for svar ihvertfall, regner med at benelli fabrikken må være involvert på et eller

annet vis, de vil vel ikke sette sit navn og fabrikkstempel på va som helst vil jeg tro, så vidt jeg

vet produserer beretta en av o/u modellen til franchi. Er det noen flere som har franchi fast

eller predator hadde det vært inntresangt å høre va de er merket med.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Jeg har bestemt meg for hagle type selvlader, og også rettet meg inn på at jeg vil ha rekyldrevet hagle i stedet for gassdrevet hagle med mindre ny informasjon dukker opp.

 

Herunder virker det som om alle benytter Benelli's system, og tilsynelatende at alle fabrikantene er eid av Beretta atpåtil.

 

Er Benelli M2 virkelig verdt den adskillig høyere prisen i forhold til Stoeger 2000 (Tyrkia) og Franchi Predator eller Fast (tilsynelatende Spania)? Jeg skjønner at Benelli M2 er 'penere' og mer forseggjort, men jeg er mer interessert i funksjon enn utseende og 'følelse'. Er det store forskjeller på det området?

Link to comment
Share on other sites

Min fast black er merket på samme måte som din, Gåsejeger'n!

Er ihvertfall meget fornøyd med Franchi'en. Har 66cm løp på min, noe jeg synes har best balanse!

Kallek: Har du en forhandler i nærheten er jo saken grei. Begge må prøves! Personelig bruker jeg hagla for lite til å forsvare pris differansen. Men det må du og pengeboka finne ut av!

Finner du en pent brukt Benelli derimot...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...