Jump to content

kikkertsikte til langholdsriggen


Extreme

Recommended Posts

Nightforce sin NXS serie, mil/mil eller moa/moa, gjerne et 5,5-22x50/56.

 

Til langhold er det mange som mener st man ikke trenger over 16x, men jeg finner 22x ganske attraktivt! Over dette så begynner mirage osv å gjøre seg gjeldende..

 

Ser at det har kommet til mange nye merker siste tiden, men med et NF sikte vet jeg st du blir fornøyd - de har bevist sin styrke og nøyaktighet i en årrekke! De er vel også alene om livstidsgaranti på både optikk og elektronikk, det har ikke S&B meg bekjent..

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg på ingen måte pastå at Zeiss eller Swarovski er dårlige kikkerter, det er noe av det beste glasset som er å få tak i. Men, hverken zeiss eller Swarowski er noen utpregede langholdskikkerter. Der er det merker som Hensoldt, SuB pmII, NF NXS, Sightron , Vortex o.l som er klare valg. Peronlig så går SuB og Hensoldt ut pga pris, jeg synes rett og slett ikke de er værdt prisen. Vortex ligger også litt over smertegrensa når det gjelder pris. Da er det slik jeg ser det, NF eller Sightron som er mest kikkert for pengene. Jeg valgte selv NF, og angrer ikke på det, men ut ifra det jeg leser om Sightron tror jeg nok jeg hadde vært like lykkelig med en Sightron. Jeg har ikke prøvd Sightron, så jeg skal være litt forsiktig med å anbefale det , men de får mye skryt.

NF kan jeg imidlertid anbefale på det varmeste, jeg har to stk, og er strålende fornøyd. Valget mellom de to merkene koker vel egentlig ned til pris og personlig smak.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg på ingen måte pastå at Zeiss eller Swarovski er dårlige kikkerter, det er noe av det beste glasset som er å få tak i. Men, hverken zeiss eller Swarowski er noen utpregede langholdskikkerter. Der er det merker som Hensoldt, SuB pmII, NF NXS, Sightron , Vortex o.l som er klare valg. Peronlig så går SuB og Hensoldt ut pga pris, jeg synes rett og slett ikke de er værdt prisen. Vortex ligger også litt over smertegrensa når det gjelder pris. Da er det slik jeg ser det, NF eller Sightron som er mest kikkert for pengene. Jeg valgte selv NF, og angrer ikke på det, men ut ifra det jeg leser om Sightron tror jeg nok jeg hadde vært like lykkelig med en Sightron. Jeg har ikke prøvd Sightron, så jeg skal være litt forsiktig med å anbefale det , men de får mye skryt.

NF kan jeg imidlertid anbefale på det varmeste, jeg har to stk, og er strålende fornøyd. Valget mellom de to merkene koker vel egentlig ned til pris og personlig smak.

 

 

Vurderer å investere i Nightforce nxs 5,5 - 22 x 56 :)

Men det er jo et hav av retikkel å velge mellom :?

Forslag til hvem som er best på alt fra jakt, jaktfeltskyting til langhold ?

Foretrekker IKKE medforstørrende retikkel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både MLR og mildot retikkel. Hvem som er best vet jeg sannelig ikke. Jeg synes kanskje Mildot retikkelet er mer ryddig å se på, men MLR retikkelet gir lettere en mer nøyaktig mil avlesning, og det er lettere og bruke retikkelt som forlegging av siktepunkt. Nå har jeg avstandsmåler så jeg bruker ikke mil retikkel til avstandsmåling, men det kan være en løsning i et knipetak om avstandsmåleren er tom for strøm. Og det hender jeg forlegger siktepunktet litt med retikkelet, så skulle jeg kjøpt en kikkert til vil jeg nok valgt MLR på den. Men om det er det best vet jeg som sagt ikke. Styr i hvertfall unna NP retikkel, hvis du velger mil knepp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...