Jump to content

Sauer 303 - 9,3 eller 8x57 - nå i hus..


BigBore

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe 303 XT og hadde vel bestemt meg for 9,3.

Poenget (om det finnes noe poeng med auto bortsett i fra "har lyst på") er jo litt kjappe skudd.

Har skutt mye med tunge kalibre helt opp til 458 lott og rekyl er ikke et problem i seg selv..

Spørsmålet er da om du skyter kjappere med 8mm fordi 9,3 mister "fokus" pga rekyl og munningsvipp?? Noen som har prøvd 303 i både 8x57 og 9,3x62????

Om det blir 9,3 så satser jeg på å bruke en 250grs TTSX i 750-770m/s. I 8mm en eller annen 180-200grs...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

Hadde samme dilemma før erverving og jeg valgte 8x57, denne har vært prøvd med Norma sin fugl ammo. på 120 grain. Forsvinnende lite rekyl.

Selv om rekylen skulle øke proposjonalt med økende kulevekter, vil jeg tro at dette konseptet er det mest optimale med tanke på rep.hurtighet og rekyl(siktebilde).

Skal selv opp til 200-220 grain før jakt, så da kommer fasit.

 

 

viewtopic.php?f=14&t=49295

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig, men det er ikke så veldig lenge til den kommer i 9,3 også...

Men jeg heller mer og mer til 8x57...

Har løp i 35 whelen til min 202 så trenger egentlig ikke 9,3.

Trur også 8mm er kjappere å skyte med..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er den i hus... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Fikk prøvd noen skudd i helgen men ikke noe skikkelig da det ble 2 skudd og pussing, 2 skudd og pussing.... På slutten ble det 5 kjappe på en provisorisk løpende elg vi hadde i skogen. De andre fikk ut 2 skudd på et slipp.. jeg klarte 5 treff med puttomaten....!

Førsteintrykket var bra.. Skøyt bare med åpne sikter da montasjer ikke kommer før denne uken. Men di åpne var så bra at jeg ser egentlig ikke noe vits med dokter el aimpoint osv.. Den skal også inn igjen for å lage justerbar kinnkappe... Om det da ikke er noen som har litt av den plastplaten dere brukte til å lage dette selv...

Oppdatering på presisjon osv kommer.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg prøvd litt...

160grs TTSX - N150 - 51-54grs

Best presisjon var med 53grs. Første serie med dette ga 26mm på 4 skudd. Neste serie var 3 skudd på 20mm. Siste serie var førsteskuddet for høyt avrekk og serie på 35mm. (uten det dårlige avtrekket satt de to andre på 18mm)

 

220grs Woodleigh - N150 - 46-47grs

Best med 47grs som ga 4 skudd på 27mm

Har igjen å prøve 48-49grs med denne kulen.

 

Ikke kronografet så vet ikke hastighet.

Link to comment
Share on other sites

@ BigBore,

Du har ikke skrevet hva bruksområdet blir ...............

Du er klar over at alle halvauto bortsett fra H&K 2000 har sikring som sikrer _bare_ avtreker?

Disse er produsert for postering i drivjakta, hvor du beveger deg lite i terenget og risikerer da lite det å snubble med ladet våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvilke baser har du kjøpt, og hvilken optikk har du valgt.

 

Jeg har handlet meg en 303 men fikk ikke 50mm objektiv i de basene som kom med. så jeg endte opp med 3-9x40 vx-r.

Jeg synes 40 er litt lite, så derfor er jeg intressert i hva du har valgt.

Link to comment
Share on other sites

@Skip

 

Undret litt over kikkertvalget ditt til denne våpentypen. Eller er det slik at du vil bruke våpenet med to forskjellige kikkerter?(eller med og uten kikkert)

Jeg kjøpte sauers orginal montasje til denne. Fortreffelig on/off montasje.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kjøpt sauers orhinalmantasje, men siden jeg ikke får større objektiv en 40, så regner jeg at det finnes forskjellige høyde på disse.

 

Hva har du valgt av kikkert til din?

 

For meg er ikke 303 en kun forbeholdt drivjakt, jeg har nå tenkt å bruke den på det meste. Men slik det er nå blir det nok vanskelig å bruke den fullt ut på skumringsjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desverre ikke råd til å kjøpe ny kikkert til den nå, så jeg har flyttet over en Z6i 2,5-15x56.. Jeg hadde ønsker meg en Z6i 1,7-10x42 men som sagt må det vente. Så langt jeg vet så kommer bare ringene i høy og lav.. Jeg må ha høye og da er det ca 4mm klaring..

De åpne siktene er bra ut til 50-60 meter. På 100m dekker det røde kornet mer enn ringen på reinsdyret. Men hadde allikevel samling på 10-12cm ved sittende skyting. Jeg har også fått laget justerbar kinnkappe så det blir vel å ta av kikkerten på de korteste postene.

Kommer til å bruke den på det meste i år.. Smyg, post og derev på hjort. Postering på elg og drevjakt etter gris i Tjekkia i desember..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...