Jump to content

Nordisk mesterskap MS pistol 2011


001

Recommended Posts

Notodden pistolklubb MS gruppa arrangerer Nordisk mesterskap metallsilhuett pistol på Meheia 7.-12. juni

 

skytetider:

tirsdag kl 09:00-17:00 innskyting

onsdag kl 09:00-17:00

torsdag kl 09:00-17:00

fredag kl 09:00-17:00

lørdag kl 09:00-17:00

søndag kl 09:00-12:00

søndag kl 13:00 omskyting

 

Husk forhåndspåmelding

 

Øvelser:

Fin pistol Stående

Fin Pistol Revolver

Fin Pistol Produksjon

Fin Pistol Fri 2

Fin Pistol Konvensjonell

 

Field Pistol Produksjon

Field Pistol Produksjon alle sikter

 

Grov pistol Stående

Grov Pistol Revolver

Grov Pistol Produksjon

Grov Pistol Fri 2

Grov Pistol Konvensjonell

 

Sammenlagt øvelser:

Fin Pistol

Field Pistol

Grov Pistol

Stående

 

Edit: lagt til årstall

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det høres meget bra ut, da blir vi i allefall to som skal skyte alle øvelser.

 

Håper på flere, slik at norge klarer å stille med lag, det ville jo vært flaut om vi ikke klarte det når det arrangeres i Norge :oops:

 

Og for dem som ikke har helt oversikt over dette med lag på nordisk mesterskap så kan jeg nevne at et nasjonalt lag består av tre personer som hver for seg skyter alle øvelser i en kategori.

Kategoriene som det er lag i er:

Fin pistol

Fin rifle

Field pistol

Grov pistol

Grov rifle

Stående

 

Fin pistol kategorien inneholder følgende øvelser:

Stående

Revolver

Produksjon eller konvensjonell

Fri2

 

Fin rifle kategorien inneholder følgende øvelser:

Produksjon (light internasjonalt)

Silhuett

 

Field pistol kategorien inneholder følgende øvelser:

Produksjon

Produksjon any sights

 

Grov pistol kategorien inneholder følgende øvelser:

Stående

Revolver

Produksjon eller konvensjonell

Fri2

 

Grov rifle kategorien inneholder følgende øvelser:

Produksjon (hunter internasjonalt)

Silhuett

 

Stående kategorien inneholder følgende øvelser:

Fin pistol stående

Field pistol produksjon

Field pistol produksjon any sights

Grov pistol stående

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Da er alle våpen og ladninger klare. Lavvo sjekket for mangler og rene boxere pakket.

Gleder meg til en liten uke med skyting på Meheia.

 

Måtte alt stål jeg sikter på legge seg pent :wink:

Rene boxere er et must ja, ligger ikke hovedvåpenet rent og tørt går allt galt. Du har de beste forutsetninger for å lykkes. (du skyter vel øvelsene med snubben, din mod 19, ser ut som den går greit 8) )

Link to comment
Share on other sites

Da er campingvogna ryddet ut av etter 5 døgn på westernstevne, i morgen skal det pakkes inn i vogna på nytt for å gjøre klart til 6 dager på Meheia. For et slit det er å ha en slik hobby :shock:

Link to comment
Share on other sites

For et slit det er å ha en slik hobby :shock:

 

En hobby? :overrasket:

Du nevner da minst fire etter det jeg kan se: Camping, westernskyting, caravanentusiast og metallsilhuett ....

 

(Og da har jeg ikke engang tatt med alle de andre hobbyene som følger i kjølevannet av de fire store: Hjemmelading, mekking på campingvogn, designing og sying av kostyme for westernskyting, samt customisering av våpen i to forskjellige skytestiler. Noe som med litt rask hoderegning utgjør ti hobbyer, og det bare i en setning! Ikke rart du er sliten....)

 

 

:lol:Grey Wolf

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Da var Nordisk mesterskap metallsilhuett pistol 2011 over.

 

Jeg regner med det kommer flere rapporter fra deltakere her på forumet, så jeg skal forsøke å fatte meg i korthet.

 

Det var mange gode resultater i årets Nordisk, selv om ikke alle skyttere var helt fornøyd med egne prestasjoner.

Det ble skutt 12 øvelser, og det var 4 sammenlagtøvelser. Det var derfor 16 individuelle medaljer av hver valør som skulle deles ut. De individuelle medaljene (og klasseseierene) ble fordelt slik:

 

Norge

11 Gull

7 Sølv

8 Bronse

21 Klasseseiere

 

Sverige

4 Gull

5 Sølv

8 Bronse

6 Klasseseiere

 

Finland

1 Gull

4 Sølv

3 Klasseseiere

 

De som husker tråden fra i fjor (eller leser den her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=37518) oppdager at Norge tok flere gull og sølv i år enn i fjor. Noe av grunnen er muligens at det deltok flere nordmenn på årets Nordisk enn fjorårets (vi var kun var to nordmenn som deltok på fjorårets Nordisk). Svenskene stilte med 4 personer i år, mens finnene i år igjen kun deltok med en person. Forhåpentligvis klarer vi å få med flere finner når Norge skal arrangere Nordisk neste gang (i 2013).

 

Nå er jeg bare spent på om .30Herret kom deg hjem igjen på tross av flom og stengte veier på flere av hans alternative kjøreruter.

Link to comment
Share on other sites

17 nordmenn, 4 svensker og 1 finne skjøt tilsammen 135 starter av 40 skudd (+ 5 prøveskudd pr. start/øvelse).

Det vil si at det ble skutt 6075 skudd i løpet av nordisk, hvorav 5400 av dem var tellende i konkurransen.

 

Nå fikk jeg en slik underlig trang til å regne over hvor mange av disse skuddene som var treff/bom.

Jeg kommer tilbake med mer info om en stund :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

5400 skudd ble skutt i tellende serie.

675 skudd ble skutt som prøveskudd.

= 6075 skudd ble skutt i løpet av den ordinære konkurransen.

 

90 skudd ble skutt i omskyting (fordelt på 23 omskytinger)

= 6165 skudd ble skutt totalt fordelt på 135 starter.

 

Det ble totalt sett truffet:

1137 kyllinger

1144 griser

867 kalkuner

884 bukker

= 4030 treff av 5400 skudd.

 

Hver figurtype ble skutt etter med 1350 skudd.

 

Man ser her ganske tydelig at det er kalkun som er vanskeligst, med bukk som en god nummer to. Derfra er det et lite sprang til kylling og gris som ligger ganske likt.

 

Det er ikke sikkert det er så mange andre enn meg som synes dette er veldig interesant :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tendensen er den samme som i mine snart 20år gamle statestikker.

I 1992 og 1993 var bomskudd på offentliggjorte resultatlister fordelt med

24% kylling, 20% gris, 30% kalkun og 26% bukk. Totalt ca 25% bomskudd.

Samenlignet med Nordisk 2011

16% kylling, 14% gris, 36% kalkun og 34% bukk. Totalt ca 25% bomskudd.

Til orientering inneholder mine statestikker også luftpistolskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det kan faktisk se ut til at nivået på metallsilhuettskyttere har steget, siden treffprosenten er høyere. Eller kanskje vi heller skal si at bomprosenten er lavere.

Jeg har en følelese av at prosenten ikke vil endre seg nevneverdig hvis man tar med siste års luftpistol resultater, men det kan jo hende at noen vil regne på det.

Skal jeg sende deg resultatlistene Turboesel? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er 30 Herrett på plass igjen. Kom hjem sent i natt og er på jobb i dag. Bilen tømmes og våpen pusses etter en herlig uke på meheia. Ble noen ekstra timer i bilen for å komme seg forbi flommen.

 

Camping sammen med svensker og andre skyttere fra norge er helt klart å anbefale :D

Kommer tilbake med bilder senere.

 

At det ble med noen medaljer hjem også er jo helt topp.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med vel overstått, og spesielt til medaljevinnerne!! Håper på noen rapporter og ikke minst BILDER!!!!

En vakker dag skal jeg og få vært med, håper bare det ikke blir for mange årene til.

 

Når det gjelder antall skudd løsnet og treff/bom statistikken er noen det for de som er godt over norm interessert, undertegnded innkludert.

Artig å se hvordan treff/bom fordeler seg pr dyr, og interessant hvordan dette ser ut over tid

 

Ps: Er det Finnland som arrangerer neste år? Kanskje det er kortere/enklere for meg å dra ditt enn til Kongsber...

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig Finland sin tur til å arrangere Nordisk i 2012, og Sverige i 2013, men siden Sverige har søkt om EM i 2013 er det mulig det blir byttet om på rekkefølgen for Nordisk. det vil nok være for mye å forvente at svenskene skal ta både Nordisk og EM samme år.

 

Det avgjøres på general assembly på EM i Heinola i juli hvor EM 2013 skal avholdes, da vil vi snakke med svenskene og finnene for å finne en løsning for Nordisk.

 

Det vil være mye kortere (ca halvparten så langt) for dem fra Finnmark å kjøre til Gideå i Sverige i forhold til å kjøre til Meheia.

Link to comment
Share on other sites

En av de hyggelige kveldene vi hadde med flere norske og svenske skyttere på Meheia.

Jeg tror faktisk at dette er en utvikling i riktig retning, at flere overnatter på eller like ved banen og kan ha det litt sosialt mellom skyteøktene. Innen westernskyting er dette helt vanlig, og jeg tror det er noe av det som skaper noe av den interessen det er for westernskyting.

Forhåpentligvis kan også metallsilhuettskyting oppleve en oppgang hvis det blir litt mer vanlig å også ha det sosialt på stevnene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...