Jump to content

Våpenskap og antall våpen


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har idag en hagle, en salongrifle og har innmari lyst på en 30 06 rifle eller 308 rifle. Var nede på det lokale politikammeret og hentet meg en våpensøknad. Så sier damen der nede at jeg kan ikke lenger kan ha mere enn to våpen før jeg trenger våpenskap. Noen som vet om dette faktisk stemmer (eventuelt ikke stemmer)?

Link to comment
Share on other sites

Nei!

Her er gjeldende foreskrift, så vis denne til rette vedkommende.

Nye foreskrifter er ikke tredt i kraft, og ingen rundskriv i verden kan endre på akkurat denne delen av foreskriften.

Blir så eitrende forbanna over alle tolkninger etc fra de som skal kunne dette. Tok med 25 sekunder å finne frem aktuell gjeldende foreskrift, og da bør man kunne forlange det samme av øvrigheta.

 

Jeg vet det er først når anntallet overstiger 4 (fire) stk at våpenskap blir ett krav. Om man er enig i at det burde være slik eller ei, se det er en annen sak som saksbehandler bør holde unna jobben sin.

 

Kap. 22. Privat oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv.

 

 

§ 22-1. Krav til sikker oppbevaring

 

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, plikter å oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen plikter å påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

 

 

 

§ 22-2. Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap og FG-godkjent innbruddsalarmanlegg

 

1. Overstiger antallet rifler og/eller hagler fire registreringspliktige våpen i husstanden, skal våpnene eller en vital del av våpnene oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985). Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS 5089, INSTA 610 eller NS-EN 1143-1. Med vital del menes sluttstykke eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. I husstand med færre enn fem våpen må våpenet/våpnene eller en vital del av dette/disse oppbevares forsvarlig nedlåst.

 

2. Registreringspliktige pistoler, revolvere, hel- og halvautomatiske rifler, eller en vital del av våpnene, skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap eller i skap med høyere sikkerhetsnivå. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke og sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke og sylinder/tønne.

 

Understrekingen er min, 22-2 gjelder untakene fra det som er understreket.

 

 

P.s. 22lr er minst like farligt som en 308w (kun kortere sikkerhets avstand), spesielt siden den ofte blir undervurdert. Alle skytevåpen er å regne som like, alt annet er farlig vranglære.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du som er student klarer vel lett å ta en sommerjobb med mye overtid nå i sommer og arbeide deg opp 2500 til ett miniskap til 5 våpen ;) Hilsen en som skal begynne å studere til høsten 8)

 

Joda, jeg har sommerjobb. Men de meste av de pengene går til å leve. Hehe. (Og ny rifle til meg kansje :P ) Men må nok male litt i sommer også for å få hjulene til å gå helt rundt. Men jeg skal ikke klage, er mange som har vet verre og jeg har det vel strengt tatt ikke ille i det hele tatt. Men våpenskap er ikke noe jeg prioriterer om jeg slipper det akkurat nå om du skjønner hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Jada, jeg skjønner hva du mener, men jeg skjønner også hvordan studentlivet er, jeg hadde aldri valgt å hatt våpen og fulle kompiser i hus uten våpenskap, vips så finner noen ut den brilliante ideen å skyte litt på skjærene på naboens hustak og der røyk våpentillatelsen gitt.. :P

 

Men det er meg, så lenge våpenskap ikke er påbudt (enda) så vil Norges våpen ligge å flyte rundt i soverom og garderober..

Link to comment
Share on other sites

Man kan ha opptil fire våpen uten skap. Skap fra det femte.

Jeg bor Oslo som er et av Norges mest restriktive politidistrikt i forhold til våpen og har nettopp fått tillatelse til et fjerde våpen enda jeg ikke har skap.

 

Angående studentlivet og våpen så sier loven at en vital del skal oppbevares adskilt fra våpenet. Den sier også noe om edruelighet. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper argumentasjonen din Clakz, og det optimale er jo å ha våpenskap. Men så lenge loven sier jeg kan eie ett gitt antall våpner før jeg må kjøpe, så velger jeg foreløpig å bruke den loven. Altså å vente med våpenskap (til lommeboka sier jeg kan kjøpe, for missforstå meg rett, jeg er enig med deg om at det er smart å ha ett våpenskap). Så tar jeg jo mine forholdsregler. Jeg har jo et eget sted hvor jeg låser våpenene inn, en bod om du vil kalle det det. Men det er jo overhodet ikke godkjent som noen våpenskap. Jeg har heller aldri våpen og ammunisjon på samme sted.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...