Jump to content

Winchester sx3 eller Benneli m2?


Northman

Recommended Posts

  • 4 months later...
Drar opp denne , vurdere en sx3 nå. Noen som har noe mer å tilføye? Positive eller negative ting? Hva med puss og rengjøring?

 

det negative med winchester må vel være impotør og forhandlere. tenker på torese som skrev her på forumet at dei ikke har levert stokk ennå, eller gitt tilbakemelding på pris og leveringstid. dette er en enkel del som burde være enkel å levere. det er grunn nok til velge benelli.

Link to comment
Share on other sites

winchester xp3....

har a selv.

veksler alt, jævla drit når du skal pusse a da :roll:

men ellers. tåler kulde. veksler i kulde, tåler en del møkk i mekanismen før den ikke veksler ;) fått prøvd ut mi en god del. blandt annet en tipp uti sjøen med mye møkk og drit i

Link to comment
Share on other sites

Har hatt forgjengerne, sx2 og M1. Har fremdeles en M1 (og en Browning gold, som er den pene broren til SXII).

 

I den generasjonen er de veldig forskjellige i skyteopplevelse, så man bør abolutt prøve dem før man velger! Begge er gode børser, gjør ikke noe galt med noen av dem.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Veldig fornøyd med min SX3. (Comp 12-89)

Vært i aktiv bruk på skogsfugl,bane,duejakt, gåsejakt mm i to år uten det minste problem.

Ser ikke noe problem med pussing, du demonterer lett løpet, stemplet og sluttstykket på to min. avtrekkermekanismen på 30 sek til, sistnevnte er ikke nødvendig å gjøre mer en en gang i året. Montering går like fort.

Link to comment
Share on other sites

Husk at M2 er rekyldrevet, mens SX3 er gassdrevet. Det står til fordel for M2'en, som har et betydelig renere system

 

Dette argumentet kjøper jeg ikke. Det er overhodet ikke forskjell i tiden det tar å strippe og gjøre dem rene, og sette dem sammen igjen.

 

Den gassdrevne børsa er mindre kilen på ordentlig rekylopptak for å veksle - den rekyldrevne litt bedre design ift funksjonering. Summa sumarum kommer de ut likt her også, men med litt forskjellige styrker og svakheter.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg eier av en sx3. Han i butikken anbefalte meg å kjøpe 76 stempel i den, for det var ikke sikkert den veksla med lerdueammo eller andre svakt lada patroner. Noen av dere som har erfaring med det?

Jeg er fersk på løse choker, noen som har en liten veiledning :-)

Link to comment
Share on other sites

Ihht. manualen for SX3 fra 2009 :

12-89 stempelet veksler garantert for ladninger fra 32 - 64 gram

12-76 stempelet veksler garantert for ladninger fra 28 - 56 grams ladninger.

 

Uansett, her har de vært veldig restretive da jeg aldri opplevd funksjonsfeil med 24 grams leirdueladninger foruten Nittdal Sport 24 gram

Der har jeg merket akkuratt det samme som for mange andre, enkelte ganger vekslingsproblemer samt flammer ut av kammeret.

SAGA, Gamebore og Eley sine 24 grams patroner har fungert med 0 funksjonsfeil.

Stål lerdue ammo har jo høy hastighet.

 

 

For choke bruk imp cylinder eller modified som følger med avhengig av hold.

 

Jeg kjøpe meg i tillegg en løs extended choke på nett (light modified, mellomting av ovenfor nevnte)

Veldig fornøyd med skuddbildet, sitter alltid i og kan skus inn og ut med fingrene

 

Winchester (Invector Plus) Extended Black Oxide (X2) Choke

Choke Constriction: 12 Gauge - Light Modified, ga $55

Du finner de her : www.performanceshootinghq.com

Link to comment
Share on other sites

Nordskog sin demo sx3 gikk 4000 skudd uten puss før den begynnte å kødde :) lurer selv på sx3 eller maxus. Maxus har jo den funksjonen med at når første skuddet er dyttet inn i magasinet så lader den tvert så fort fingra er ute av kassa. Viser dette ca 4 min ut i filmen under....

 

Link to comment
Share on other sites

Husk at M2 er rekyldrevet, mens SX3 er gassdrevet. Det står til fordel for M2'en, som har et betydelig renere system

 

Dette argumentet kjøper jeg ikke. Det er overhodet ikke forskjell i tiden det tar å strippe og gjøre dem rene, og sette dem sammen igjen.

 

Den gassdrevne børsa er mindre kilen på ordentlig rekylopptak for å veksle - den rekyldrevne litt bedre design ift funksjonering. Summa sumarum kommer de ut likt her også, men med litt forskjellige styrker og svakheter.

 

/D

Det jeg mente var at SX3'en har et gassystem. Og det trenger før eller siden puss det og. M2 har ikke et gassystem, og kruttgassene holder seg (stort sett) i løpet. Altså skal M2'en teoretisk trenge mindre puss.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring, basert på Beretta Urika og Franchi Fast Black, er at Franchien er en del enklere å holde ren og pen.

 

Bruker så og si ikke olje - tre dråper, langs bæreflatene i glidekassa og en tynn film på rekylfjærstangen (som selvsagt også er magasinrøret) er nok på Franchien.

 

mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...