Jump to content

Montering av avtrekksmekanisme 10/22, bildetråd


Glenn_G

Recommended Posts

Har hatt oppe avtrekksmekanismen på ruger 10/22'en for inspeksjon og smøring, har tidligere tatt avtrekksjobb selv så det er mye blankpolert stål som jeg var redd kunne ruste. Det hadde ikke skjedd heldigvis :D Men når jeg skulle montere igjen så kom jeg på at jeg kunne jo ta noen bilder og lage en tråd for hvordan man setter mekanismen sammen igjen siden jeg har brukt litt tid på å finne utav hvordan det virket. Demonteringen er jo veldig lett, bare ta ut alle splintene så kommer delene ut. Eneste som må gjøres litt mer med er magasinutløseren, der må plastdelen som skal holde magasinet fast trykkes inn så kan utløseren trekkes rett ut og deretter er den plastdelen også løs.

 

Når alle delene er ute er det jo lurt å gjøre alt rent og polere opp der hvor delene jobber mot hverandre. Bare ikke fjern gods om du ikke vet hva du driver med!

Jeg klippet også av en runde på returfjæren til avtrekkeren, dette gir lettere avtrekk. I tillegg polerte jeg opp hylsa som avtrekksfjæren henger fast inni, denne har heller ikke rustet etterpå og det er nå over et år siden jeg gjorde det. (Men jeg gned det inn med olje da) Jeg har også modifisert delen som holder sluttstykket i bakre stilling slik at sluttstykket kan slippes fram kun ved å dra det litt bakover og slippe det. (Auto bolt release)

 

Når du har fått gjort det du skal med delene så må alt settes sammen. Man trenger en drivdor og en grillpinne i tre(kommer tilbake til det) Begge disse tingene kan erstattes med feks en lang tynn bolt og en tykk fyrstikk.

 

Da kjører jeg igang med en haug med bilder og forklaring på dem:

 

1.JPG

Her ser dere hva grillpinnen brukes til; for å klare å montere sear'en til avtrekkeren så må disse holdes sammen da de står litt i spenn pga fjæren. Det er ikke mye spenn det er snakk om så det flyr definitivt ikke deler veggimellom men det er nok utrolig vanskelig å montere uten denne trebiten.

 

2.JPG

Her er den satt på plass og enheten er klar for montering.

 

5.JPG

Sett returfjæren for avtrekkeren på plass og sett inn avtrekkerenheten. Når du setter inn splinten så presses trebiten ut på andre siden.

 

6.JPG

"So far so good" 8)

 

7.JPG

Så skal magasinutløseren på plass. Delen med fjæra skal presses inn og utløseren settes inn:

 

8.JPG

Her ses mekanismen fra undersiden.

 

9.JPG

Her har jeg satt inn utløseren og splinten er delvis inne. Legg merke til at utløseren ikke er like bred som huset, det er pga delen som holder sluttstykket i bakre stilling skal ligge der. Sett gjerne splinten helt på plass men husk å ta den litt ut på den siden før du skal montere den "plata" som holder sluttstykket. (Vet ikke hva den delen heter :oops: )

 

10.JPG

Så er det på tide å få hammeren tilbake på plass. Plasthylsene skal monteres med de lange delen inn i hammeren. Fjæra skal ligge som på bildet.

 

11.JPG

Her er den på plass. Legg merke til fjæra, den må stå i den posisjonen under monteringen av neste del!

 

12.JPG

Her skal delen som holder sluttstykket i bakre posisjon monteres. Legg merke til at det er bygget om litt i det ene hullet. Originalt så er det hjerteformet, jeg har slipt vekk den øvre spissen i "hjertet" og dette gjør at sluttstykket kan slippes fram ved kun å dra bak sluttstykket og slippe det. Veldig lett å fikse med dremel istedet for å kjøpe en ferdig slipt del :wink:

 

13.JPG

Nå kan splinten som holder både denne delen og magasinutløseren settes helt på plass.

 

16.JPG

Vri på fjæren slik at den hviler i sporet og sett splinten delvis inn som vist på bildet.

 

17.JPG

Neste oppgave er å sette på plass ejektoren.

 

18.JPG

Tre ejektoren på splinten og legg ejektoren i sporet i forkant på huset.

 

19.JPG

Trykk fjæra ned med en finger eller skrujern og sett splinten helt på plass.

 

20.JPG

Nærmer seg slutten nå :D

 

21.JPG

Så skal hammerfjæra på plass. Bare plasser bakdelen inn i hullet bak i kassen.

 

22.JPG

Plasser framre del av fjærenheten inn i sporet i hanen og spenn den.

 

23.JPG

Da skal det se slik ut.

 

25.JPG

Sånn, ferdig arbeid! :D

Link to comment
Share on other sites

Bra!

 

Har ingen 10/22 selv, men slike tråder kunne vi godt hatt flere av for alle mulige slags våpentyper.

 

Neste gang noen skal adskille et våpen i detalj er det altså bare få finne fram kamera og dokumentere, uansett om det er et nytt og vanlig våpen eller noe gammelt og sært.

Link to comment
Share on other sites

Det er i plast. Rifla er(var) helt standard med trestokk fra xxl, billigste modellen.

Disse splintene er veldig løse i plastikken og faller somregel ut noen ganger under monteringen, noe som jo er litt plagsomt. Men om man ser bort fra det så er det jo utrolig enkelt å mekke på disse riflene. Presisjonen har ikke vært all verden til nå men jeg har ikke prøvd mye forskjellig ammo, stort sett bare CCI standard og har bare testet presisjonen på 100m, noe som er litt feil med en .22lr synes jeg. Har jo også satt på Archangel stokk på den ( http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=45268&start=0 ) så nå er pipa frittliggende. Det kan jo gå begge veier presisjonsmessig på disse riflene.

Men det spørs om rifla havner på jakt igjen uansett siden jeg har skaffet meg en Brno mod 2 som er mye mer presis. Kan være jeg søker Rugeren over til BR50 istedet når vi får opp blinker på 50m i sokndal på banen Jæren Skytterklubb leier :D

Link to comment
Share on other sites

Flott tiltak! Har selv demontert og satt sammens avtrekkermekanismen i forbindelse med ett forsøk på å fikse denne auto-bolt release issuen. Fint å se noen ta bryet med dokumentere hendelsesforløpet:)

 

Kanskje du kan komme med innspill til hvordan du fikk avtrekket til å bli lettere?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det! Lette avtrekket ja. Kanskje jeg må rekonstruere det isåfall. Er jo vanskelig å forklare bare med tekst tror jeg..

Men jeg må lade opp noe ammo til langhold på lørdag så det blir definitivt ikke i dag. Men en god begynnelse er jo å klippe av litt på returfjæra til avtrekkeren og polere hylsa den står i som jeg skrev tidligere og i tillegg polere alle flater som glir mot hverandre. For å lette ytterligere må man fjerne litt gods, jeg gjorde det med en glassplate med 600 sandpapir oppå og olje. Men det er utrolig viktig å ikke forandre vinkelen der hammer og sear står i inngrep!

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg gi det ett forsøk jeg, synes avtrekket er litt vel "tungt" til å være ett såppas lett våpen, merker at det spolerer samlingene mine. Greit nok at 10/22 ikke er ett Anschutz men Herr Ruger kunne godt ha sendt ut sine våpen med ett noe lettere avtrekk og fått til dette med auto-bolt release.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet returfjæra på min 10/22 ut med en bladfjær inni mekanismen. Fikk tipset på http://www.rimfirecentral.com, og avtrekket ble ikke bare lettere, det ble mye glattere.

 

For å forenkle produksjonsprosessen er blant annet hullet returfjær/returfjærstempel løper i borret på skjeivt slik at man kan borre det uten å borre gjennom avtrekksbøylen. Hullet borres akkurat så skjeivt at man klarerer avtrekksbøylen foran. Når da returfjærstempelet er litt grovt tilhugget, og skubbes mot den ene siden av hullet den må løpe i, så skal det noe til å få avtrekket jevnt og glatt.

 

Bobby Pin-conversion (bruker en hårnål):

http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=167898&highlight=return+spring

 

Simple trigger returnspring (bruker pianotråd):

http://www.rimfirecentral.com/forums/showthread.php?t=120350

 

31984PICT0014.JPG

Jeg kjøpte 1,5mm pianotråd hos http://www.modellers.com (Kr 6,- for 1 meter, så jeg hadde litt å øve på), og etter litt bøying, så har jeg et forbløffende lett avtrekk. Fortsatt litt slep, men det kan jeg leve med.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det der var ikke dumt! Synes returfjæra fungerer ok på min rifle men det er kanskje bare flaks og lave krav :lol:

Men alt kan forbedres og jeg er veldig fan av slike gjør det selv løsninger! -Men om returfjæra er for lett så kan man kan kanskje risikere at skudd går av ufrivillig? Altså at sear'en ikke kommer skikkelig i inngrep? -Bare en spørsmål, ikke en påstand! :D

Link to comment
Share on other sites

Denne løsningen påvirker ikke sear'n noe særlig, uansett skal det ikke mye press til før avtrekkeren går tilbake i posisjon. Det som kan skje ved for slakk fjær er at avtrekkeren ikke resettes, ikke farlig, da dytter man bare avtrekkeren frem, så er man klar til skudd igjen (gitt skudd i kammeret). Uansett lett å sette ting tilbake til der det var.

 

Opplevde det som litt klønete å sette i fjæra, men hvis du monterer fjær og hane først, og deretter skyver pinnen for utkaster inn fra høyre sett bakfra, så skulle du kunne få satt spenn på den nye returfjæra for deretter å få spenn i sluttstykkestoppfjæra, før pinnen træs igjennom utkasteren og inn i veggen på motsatt side.

 

Dette er en 15 minutters greie, hvis man ikke roter seg helt ut på jordet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...