Jump to content

CZ mod 2 hjelp


GoldenTarget

Recommended Posts

Hei :)

Jeg har arvet en CZ mod2 med montert kikkertsikte. Jeg har prøvd rifla noen få ganger og den gikk rimelig rett på! (anschutz salongen gikk bedre)

Det jeg irriterer meg noe sykt på er at det er så mye dødgang i avtrekket + kolben er hardt brukt.

Hvordan får man fjerna dødgangen i avtrekket? Eller lønner det seg å kjøpe seg en nyere moddel?

Har siklet litt på de her:

* CZ American 22lr - 4490 kr

* Remington 504 22lr - rundt 4000 kr

Link to comment
Share on other sites

Stikk innom en børsemaker som kjenner disse salonggeværene (eller er vant til CZ452), for en 4-500kr burde han/hun lett kunne bryne og polere avtrekket til å bli svært så akseptabelt (Du vill ikke tro det er samme avtrekket).

 

Eventuelt kjøp ett billig kit for å shimse avtrekket selv.

 

Jeg valgte børsemaker på tre salonger (Brnro model 2E, CZ452 og CZ 452), og er i alle tilfellene godt fornøyd med resultatet (to hos Sannes våpen på Åndalsnes, og ett hos Jaktdepotet med daværende børsemaker).

Link to comment
Share on other sites

Du skriver CZ mod 2, er den merket CZ eller Brno? (Er ikke dette samme våpen?) Jeg har en Brno mod 2 og den har iallefall veldig fint avtrekk! Har hatt oppe mekanismen og regjort alt men ut fra oppbyggingen så kan jeg ikke fatte hvordan det kan oppstå dødgang/kryp. Kan kanskje være noe gammel grease eller spon som er årsaken? Demonter alt så ser du hvordan avtrekket virker og du får også sjansen til å gjøre alt helt rent og smøre opp på ny. Gjør det samme med sluttstykket så er sikkert rifla som ny etterpå. Var iallefall mye gammel dritt og endel rust rundt om i sluttstykket på min, fjernet det med stålull og olje. Om dette ikke hjelper så lurer jeg på om det kan være slark i hullene eller splintene som hengsler avtrekkeren eller noe? Det burde kunne føre til kryp i avtrekket iallefall. Dette vil du også merke om du demonterer og rengjør alt. Det er en enkel operasjon bortsett fra en fjær som er litt vanskelig å få på plass igjen mener jeg å huske. Men jeg fikk det nå til uten spesialverktøy eller kompetanse.. :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Ser at det står at de skal fjerne kryp, men hvordan får man kortere bevegelse mellom delene med å skifte fjær egentlig? Man merker vel mindre til krypet om det er lettere avtrekk kanskje? Har mer tro på at det skyldes slark i mekanismen enn at fjæra er for tung/lett, iallefall om den er likt bygd opp som på min rifle. Mener å huske at du får ganske god oversikt over mekanismen kun ved å ta av stokken på rifla. Da kan du jo rengjøre å slikt uten å demontere noe mer om du er skeptisk til det.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver CZ mod 2, er den merket CZ eller Brno? (Er ikke dette samme våpen?) Jeg har en Brno mod 2 og den har iallefall veldig fint avtrekk! Har hatt oppe mekanismen og regjort alt men ut fra oppbyggingen så kan jeg ikke fatte hvordan det kan oppstå dødgang/kryp. Kan kanskje være noe gammel grease eller spon som er årsaken? Demonter alt så ser du hvordan avtrekket virker og du får også sjansen til å gjøre alt helt rent og smøre opp på ny. Gjør det samme med sluttstykket så er sikkert rifla som ny etterpå. Var iallefall mye gammel dritt og endel rust rundt om i sluttstykket på min, fjernet det med stålull og olje. Om dette ikke hjelper så lurer jeg på om det kan være slark i hullene eller splintene som hengsler avtrekkeren eller noe? Det burde kunne føre til kryp i avtrekket iallefall. Dette vil du også merke om du demonterer og rengjør alt. Det er en enkel operasjon bortsett fra en fjær som er litt vanskelig å få på plass igjen mener jeg å huske. Men jeg fikk det nå til uten spesialverktøy eller kompetanse.. :lol::wink:

 

Den er merket Brno!

Takk for hjelp så langt :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at det står at de skal fjerne kryp, men hvordan får man kortere bevegelse mellom delene med å skifte fjær egentlig? Man merker vel mindre til krypet om det er lettere avtrekk kanskje? Har mer tro på at det skyldes slark i mekanismen enn at fjæra er for tung/lett, iallefall om den er likt bygd opp som på min rifle. Mener å huske at du får ganske god oversikt over mekanismen kun ved å ta av stokken på rifla. Da kan du jo rengjøre å slikt uten å demontere noe mer om du er skeptisk til det.

 

 

Du trer en av de tubene på forreste pinnen på avtrekkern for å shimse opp det krypet det er. Med de 4 forskjellige tubene som følger med burde du kunne få de fleste avtrekk bra.

Dette settet fungerte ypperlig på min CZ 455.(Samme avtrekk som Brno 2)

Link to comment
Share on other sites

Da forstår jeg mer, men forstår fremdeles ikke hvordan problemet har oppstått, min rifle er tydelig mye brukt men det er ikke merkbar kryp. Men det er vel forskjeller fra våpen til våpen. Kan jo kanskje være at noen har fiklet inni mekanismen tidligere også da. Men det er uansett veldig lett å se hvor problemet er om du tar av stokken. De tubene der kan du sikkert lage selv også vil jeg tro, er jo morsomst å fikse og trikse litt selv synes jeg :wink: Mod 2 er iallefall mye våpen for pengene! Mod 1 er vel enda bedre for de har vel trykkpunktsavtrekk. Lykke til iallefall og la oss få høre hvordan det går! :D

Link to comment
Share on other sites

Vell i beste kammer ånd. Har det gamle avtrekket mitt liggende, og det er ingen ting feil med det. Det er reint og helt ok. Det ble byttet da børsa begynte å skyte av seg selv når jeg lukket bolten, og bestilte da nytt før jeg plukka rifla ut av stokken. Da den kom ut av stokken viste det seg at en av boltene som holder avtrekksmekanismen hadde glidd delevis ut, med det resultat at avtrekket sto på skeive og ikke fikk tak. Når jeg så lukket bolten gikk skuddet. Siden nytt avtrekk allerede var på vei ble det montert. (og det er nok hakket bedre).

Vil du ha det skal du få det. Send adresse på pm. Eneste jeg forlanger er tilbakemelding i tråden om det var til hjelp :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg skrudd opp salongen og olja den godt! Jeg fant ut at avtrekkern var justerbar :D Jeg testa avtrekket uten å skru på noe etter jeg tok av skjeftet og da var det ikke noe kryp i det hele tatt :) Mest sannsynelig, så var det noe bøss/skitt som lå der sånn at det blei kryp i avtrekket.

 

Tusen tak for alle gode tips :) :) :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...