Jump to content

Kikkertsikte med fint trådkors til salongen


xc70

Recommended Posts

Hei.

Har nå en Fontain 3-9 x 40 på min cz. Synest det er vanskelig å få gode samlinger da trådkorsett er for grovt. Skal invistere i nytt sikte og ønsker ett med finere trådkors. Noen som har forslag til ett slikt sikte ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Leupold VX II 3-9X33 RIMFIRE EFR Matt Fine Duplex.

Denne kikkerten synes jeg passer godt til min Brno Mod 1, både hva angår størrelsen og vekta på kikkerten, forstørrelsen til bruk på forsvarlig skuddhold til jakt og blinkskyting, og sist men ikke minst så er senteret i korset av den fine/tynne typen. Men her er det sikkert mange som har en mening om hva som er best, kommer vel an på hva siktet primært skal brukes til..

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar. Jeg ønsker å kunne vandre innenfor en sukkerbit med trådkorset på 100 meter. Hvor mye det dekker på 9 ganger forstørrelse vet jeg ikke. Men føler jeg må "jobbe" en del med siktebildet for å få samling. Må nok til med ikke medforstørrende retikkel og større forstørrelse. Siktet bør heller ikke bli for stort. Har budsjett på ca 5000kr. Men finner jeg ett som er dyrere og jeg blir fornøyd, kan jeg nok gå litt opp i pris....

Link to comment
Share on other sites

Du skriver ikke noe om hvilket hold du skyter på. Dårlige samlinger på kortere hold kan henge sammen med at Fontaine-kikkerten er parallaksjustert for 100m. Hvis så er tilfelle vinner du mye på å velge en kikkert med justerbar parallaks, gjerne i kombinasjon med Fine Duplex eller Fine Crosshair retikkel. Millett har noen rimelige og tilsynelatende bra sikter i denne klassen (fikk et 6-25x56 i postkassen for en ukes tid siden, men har ikke montert det ennå), men de er ikke akkurat kompakte. Millett-siktene har parallaksjustering ned til 10 yards.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og igjen takk for svar. Jeg har nok uttrykt meg litt feil når det gjelder den samlingen.Jeg får gode samlinger når jeg bruker tid på siktebildet. På grunn av det brede siktekorset blir det vanskelig å "prikk" skyte. Som det tidligere i tråden ble skrevet, ønsker jeg ett sikte med finere kryss slik at det blir lettere å "fin-sikte" uten att blinken/målet blir dekt av siktekrysset. Jeg skyter fra 30 til 110m som regel.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Sindre og takk for forslag. Dette skal med i vurderingen. Har søkt en del i det siste og jeg har og ønske om ett retikkel med streker i undekant av krysset. Snakket med Bjørn på Jaktfall i dag. Han anbefalte Sightron. Enten S1 3-9x40 eller S2 4-16x42. Med mil dot eller HHR (Hunter Hangover Retikel) retikkel. Liker HHR retikkelet bortsett frå prikken som er i senter på krysset. Mil dot retikkelet har fint kryss men dotter nedover. Så ikke helt etter mitt ønske som er tynnt/fint kryss og tynne strek nedover som kan brukes til litt lenger avstander.

Jeg leter videre og tar i mot flere forslag med takk. :D

Link to comment
Share on other sites

hva med

 

http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1977&idkategori=864&kat_name=&prod_name=Vortex%20Diamondback%204-12x40%20AO%20V-Plex%20Reticle&startrow=

 

Har en 2-7x35 rimfire selv. greit fornøyd med den. Optisk er den akkurat så god som prisen tilsier. Det er ikke en Zeiss, bare så det er sagt. Klart fint bilde på 2x. På 7x blir de ytterste par millimetrene av bildet litt uklare. 95% av bildet er helt skarpt og fint. Tynt trådkors. Har klart 10 skudd innenfor 15mm samling på 50m med min. Siktet var bra det.

Link to comment
Share on other sites

Må nok til med ikke medforstørrende retikkel og større forstørrelse. Siktet bør heller ikke bli for stort. Har budsjett på ca 5000kr. Men finner jeg ett som er dyrere og jeg blir fornøyd, kan jeg nok gå litt opp i pris....

Evt kan du se på Zeiss Conquest 4,5-14x50 eller 6,5-20x50 med Z-plex retikkel i andre bildeplan. Her får du ikke taktisk retikkel med masse holdover-linjer, men greie ratt slik at du enkelt kan ratte deg inn ifht avstand. Disse har også justerbar parallaksejustering slik at du fint kan skyte på ned mot 20 meter uten parallaksefeil. Disse to Zeiss-modellene dukker jevnlig opp på Finn til rundt eller rett under 5000,-

 

Fikk selv nylig et slikt 4,5-14x50 med på lasset da jeg kjøpte en rifle og er blitt såpass fornøyd med det at jeg har tenkt å bruke det på min jaktfelt/banerigg. Helt ok optisk er det også. Retiklet er fint og bra; brukte tegnestifter til å sette opp skiver på banen nylig og kunne fint sikte på tegnestiftene på 100m uten at retikkelet dekket hele.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både fontaine 3-9 x 40 (tysk 4), nikko nighteater 4-16 x 44 (ganske tynn duplex), og 2 stk. leupold 4,5-14 x 40 (begge med heavy duplex). Det er langt lettere og skyte gode samlinger med nighteatern og leupolden på hundre meter enn med fontaine siktet pga høyere forstørrelse, selv om leupolden har meget tykk retikkel. har skutt flere grupper med nighteatern og leupolden på 10-15 mm på 100 m, selv om det ikke er hverdagskost. riflene de står på er anschutz 1516 i 22 wmr, weihrauch hw 60 jakt i 22 wmr og weihrauch hw60 jakt i 22 lr. leupolden er gjennomført kvalitet men egentlig for dyr for rifler med randtenning. Nikko nighteater koster rundt 2350 kr ferdig tilsendt, og er verd pengene fullt ut. Den er ganske nøyaktig i justering og godkjent optikk og har paralellakseforskyving.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange nye forslag. Jeg har sett både på zeiss og leupold. Men ønsker ett med streker i underkant (tactikal). Har studert det Nikko stirling 6-24x44 med lrx retikkel. Det retikkelet synest jeg ser bra ut. Noen som har erfaringer med nikko kikertsikter ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...