Jump to content

I disse båndtvang tider.


KnutH

Recommended Posts

Hei.

Har noen spørsmål gjeldende trening/lufting av Negvalp i båndtvangs perioden. Som sakt så har jeg en gråhund på 4 mnd.

Hvordan løste dere problemet for å få den skogsvant i bådtvangs perioden?

Er det godtatt å ha en valp løs i skogen i disse dager?

Har et område der jeg lufter han mye, der er det stort sett hunde folk som ferdes.

Blir hunden å "stagnere" i sine egenskaper som løshund, hvis den må gå i bånd til i aug?

Et annet problem er at det er tildels mye elg i området, så man må vel begynne å bli mere forsiktig. Slik at han ikke får et uønsket møte i så ung alder.

Håper dere kunne delt litt av deres erfaringer på disse punktene :D

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet skal man ikke slippe løs en hund i båndtvangen, men i mine øyne er risikoen veldig liten for en valp OPP til 4 mnd... Etter 4 mnd alder anbefaler jeg ikke å slippe hund i båndtvangen. Jeg skal forresten ikke anbefale noen å begå lovbrudd sånn sett... Den skogstilvenninga man får fra 2-4 mnd alder er veldig viktig i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Med vett og forstand er det meste mulig. Om man holder seg unna områder der sau beiter, typiske turterreng der potensielle hundehatere ferdes og der det er fare for at hunden kan komme seg ut på trafikert vei skal man være særs uheldig om skogstilvenning av hvalp avstedkommer noen form for kalamiteter. Står man på godfot med en utmarksgrunneier med egnet terreng er selvsagt det ingen ulempe heller. Det jo alikevel greit å ha så pass kontakt med og grunndressur på hvalpen at den ikke stikker av direkte.

 

Jeg skal selvsagt ikke oppfordre til ulovligheter, men de fleste av oss i besittelse av normal dømmekraft klarer i de fleste tilfeller å "tøye" lov og forskrift uten å havne i trøbbel av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Så lenge den ikke jager eller skader storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo og kommunen ikke har særskilte regler så bør ikke dette være noe problem.

 

Den skal selvsagt heller ikke fare mot, hoppe på, forfølge eller stille seg i veien for folk som ikke godtar dette, men dette regelen gjelder hele året uavhengig av båndtvang.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ene og alene regulert av grunneier, da dette er jakthundtrening. Med grunneiers tillatelse, er det ingen problemer med jakthundtrening hverken i båndtvandstid eller annen tid.

 

Koblet opp mot fornuft og forsiktighet, burde dette ikke by på noen som helst problemer for noen (forutsatt nødvendig tillatelse fra grunneier er gitt).

Link to comment
Share on other sites

§ 6. Sikring av hund ved båndtvang m.m.

 

I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo.

 

Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet

a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,

b) i parker, på kirkegårder, grav- og urnelunder, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller

f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

 

Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til fylkesmannen.

 

Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder, kirkegårder eller grav- og urnelunder.

 

§ 8. Særlig om hundedressur, jakt og fangst

 

Jakthundtrening, jakthundprøver og dressur kan bare foregå med samtykke av grunneieren eller den som har en allmenn bruksrett til eiendommen. For statsallmenningene gis samtykke av fjellstyret.

 

For bruk av hund under jakt og fangst mv. gjelder også viltloven § 23, jf. § 26, og reindriftsloven § 65.

 

§ 9. Unntak fra sikringsreglene

 

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

 

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

 

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Merk dere § 9 f.

Link to comment
Share on other sites

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Ja...? Men grunneier kan likevel ikke bestemme at det er lov å ha løs hund på hans eiendom i tiden mellom 1. april og 21. august. Slik jeg tolker det.

Link to comment
Share on other sites

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

 

 

Merk dere § 9 f.

 

Du må lese og forstå de datoer du linker til :D

 

Det § 9 f omhandler er mellom 20. august og 1. april og der er det IKKE generell båndtvang.

 

Båndtvang er motsatt periode dvs 1 april tom 20 august. Denne gjelder selvsagt også for "grunneiers hunder".

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Har no akkurat vært ute og luftet litt. Trenet litt på innkalling. Det er vel like mange meninger som det er hundeeiere :D . Men man må no vel bare bruke fornuft i slike saker. Det som er at jeg syns ikke han er noe "skogsvandt", mistet 3 uker der jeg måtte bort på jobb. Drar en 50 meter ut, men helst slik at han har kontakt hele tiden. Så noe fare for vilt tror jeg han ikke er foreløpig, men kan vel oppsøke folk hvis jeg ikke får koblet han først.

Skogstilvenning får han no vel litt av ved turer i sokgen også, selv om han må gå i bånd.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Båndtvangsperioden er nok den kjedeligste perioden av året for mange av oss som driver med løshundjakt. Har hatt 2 dager med båndtvang nå, og jeg ser allerede fram til 21 august. Et godt alternativ til ren skogstilvenning er sportrening, spesielt for deg med valp/unghund. Det kommer godt med til en evt. fersksporprøve eller blodsporprøve. Holder selv på med min første hund nå som er 3,5 år. Min erfaring er at hunden var ivrigst på å gå "kunstig utlagte spor" ved ung alder. Interessen avtok mer og mer jo eldre hunden ble og jo flere vilt-fall den ble med på. Dette er selfølgelig individuelt fra hund til hund. Hunden får jo også en viss megde skogstilvenning ved sportrening, men mye mer begrenset.

 

Dette ble sikkert litt ut over det du spurte på, men jeg tror sportrening er viktig, særlig i hundens første leveår. Jeg ser ivertfall med min egen hund når den nå er ute på søk så bruker hun mye tid på å søke/lete spor. Spesielt ved dårlige vindforhold.

 

Ønsker deg uansett lykke til med hunden, og skitt jakt når høsten kommer. :)

Selv om det nå føles som en eeeeeeevighet til. :yawn:

Link to comment
Share on other sites

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Ja...? Men grunneier kan likevel ikke bestemme at det er lov å ha løs hund på hans eiendom i tiden mellom 1. april og 21. august. Slik jeg tolker det.

§ 9 f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

 

§ 6

c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,

d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,

e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute,

 

Vi trenger en uttalelse fra DN på dette (spesielt om § 6 e i tillegg til å gjelde utvidet båndtvang, også virker å kunne være vanlig båndtvang fra og med 1.april til og med 20. august, slik jeg leser det).

 

Jeg sier på ingen måte at jeg er sikker på dette, kun at det er litt uklart.

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonene har vel versert et annet sted her tidligere, men sikkert greit å dvele litt ved det. Slik jeg tolker det, sånn røffly:

 

- Mellom 31. mars og 21. august er det generell båndtvang. Det går an å søke om dispensasjon fra dette, til feks gjeterhunder og jaktprøver for stående fuglehunder.

- For jakthunder under kontroll av fører er det mer lempelige båndtvangsbestemmelser i perioden 21. august - 1. april, så lenge det ikke medfører betydelig sjenanse for allmenheten og fare for bufé. Dette gjelder da i forhold til ekstraordinære båndtvangsbestemmelser.

- Grunneiere kan ikke tillate at hunder får slippes på hans/hennes eiendom i den generelle båndtvangsperioden. Det kan bare kommunale bestemmelser eller høyere myndighet gjøre.

- Kommuner eller høyere myndighet kan bestemme at ekstraordinære båndtvangsbestemmelser skal gjelde også for jakthunder, feks under snørike vintre av hensyn til hjorteviltet.

 

Veldig røffly som sagt, men det er vel stort sett sånn det fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Misima skrev:

Er jakthundtrening definert noen steder?

 

Jeg tror ikke det finnes noen juridisk definisjon på "jakthundtrening". Vi må prøve å forstå intensjonen med loven og bruke sunn fornuft. Jeg har et sammarbeid med hva jeg vil kalle en "profesjonell grunneier". Altså en grunneier som driver forretningsmessig og ikke har sterke følelser og antipatier. På spørsmål om hvordan denne grunneieren forholder seg til (og definerer) jakthundtrening er svaret følgende:

 

Jakthundtrening defineres som en organisert aktivitet. Dvs. en gruppe mennesker som samles om en aktivitet. Hensikten har lite med vilt å gjøre. Dette dreier seg mest om å ha oversikt over biltrafikken, kunne anvise P-plasser, sørge for toalettpapir på utedassen, oversikt over forsøppling, utlevering eller leie av evt. bomnøkkel og koordinering av andre aktiviteter osv. osv.

 

En privatperson som alene, sammen med sine hunder, og i egen regi bruker utmarka med sunn fornuft trenger ikke grunneiers tillatelse. Dette reguleres av Friluftsloven (allemannsretten).

 

I enkelte diskusjoner her på forumet kan det virke som at noen tror at enhver aktivitet med jakthund krever grunneiers tillatelse. Jeg tror De fleste skjønner at dette blir meningsløst byråkratisk og lite demokratisk.

Link to comment
Share on other sites

Misima skrev:
Er jakthundtrening definert noen steder?

 

Jeg tror ikke det finnes noen juridisk definisjon på "jakthundtrening". Vi må prøve å forstå intensjonen med loven og bruke sunn fornuft.

 

I enkelte diskusjoner her på forumet kan det virke som at noen tror at enhver aktivitet med jakthund krever grunneiers tillatelse. Jeg tror De fleste skjønner at dette blir meningsløst byråkratisk og lite demokratisk.

 

Støtter dine hovedsyn på hva som rent faktisk er jakthundtrening MEN: I perioden 1 april tom 20 august gjelder ordinær båndtvang og her har ikke grunneier noen rett eller juridisk hjemmel for å fravike båndtvangen.

 

Fritak for båndtvang i perioden 1 april tom 20 august kan bare etter søknad og på spesielle vilkår/områder innvilges av DN/fylkesmann/kommune.

 

Det er også etter hundeloven fritak for politi/redning/gjeter og ettersøkshund i aktivtjeneste/trening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...