Jump to content

Er riflepipa helt FUBAR?


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Går det an å miste 100m/s utgangshastighet i løpet av en sesong eller to pga løpsslitasje og erodering? :shock::twisted:

På høy tid med nytt løp!?!

 

For de som lurer: FUBAR = Fucked Up Beyond Any Recognition (eller Fired Up Beyond osv)

 

Etter en lang vinter uten særlig mengdetrening i kruttrøyk var jeg litt skuffet over egne skytterprestasjoner med madammens ombygde mauser i 6,5x55. Selv med tofot og i benk gikk det litt i hytt og gevær. Spesielt når pipa ble litt varm :wink:

 

Dette er (var?) favorittjernet i våpenskapet, som har blitt flittig brukt til trening, feltskyting, jakt og mye hjemmeladeammotesting. At pipa var noe slitt fra før var ikke noen overraskelse. Løpet er ikke trappet, så jeg tror ikke det er orginalt (om det ikke ble foretatt profildreiing av krigsmauserløp da disse ble omgjort til jaktbørser i tusentall?). Den har vært jaktbørse en mannsalder eller to før den kom inn i fruens våpengarderobe, fikk plastisk kirurgi, moderne stokk og avtrekk; samt noen tusen avfyringer etter det.

Den har blitt mer og mer kresen på ammoen, og jeg må stadig oppjustere ladningene for å holde farta oppe. Ligger på tabellmax, og ofte over, men får likevel noe moderate hastigheter. Med tunge kuler mister jeg ikke så alt for mye fart, men med lette kuler og moderate ladninger har det tatt litt av. Sagt på politisk svensk så har moderatarna blitt ekstremister :roll: . Det toppa seg i helga da jeg etter et års rekruttkuletørke fikk etterfylt laderommet med 1000stk 100grs Lapua Scenar og stakk på banen med kronografen. Fjorårets oppskrift var 46,2grs N160 som gav lunkne 850m/s. I helga skjøt jeg 3 skudd med 46,4grs N160 over kronografen og fikk hakeslepp: 781 - 783 - 781! (VihtaVuori's maxladning er 46,4grs, og er oppgitt til 928m/s). Ville tro at jeg normalt skulle miste 50-70m/s på løpslengde og slitasje. Det er klart at kombinasjonen lett kule vs. tregt krutt vil forværre ei dårlig trykkoppbygging på grunn av eventuell gasslekkasje, men at det kunne bli så vanvittig hadde jeg ikke trodd.

Siste året har jeg brukt 123grs Scenar i en marsfart på +/- 800m/s, og må nå å helle i hele 46,4grs for å opprettholde farta (samme ladning som jeg brukte på 100grs Scenar). Jeg får altså høyere fart med 123grs kule enn med 100grs, med samme kruttmengde.

Pipeskifte har vært i tankene et års tid, og nå må jeg vel gjøre alvor av planene, midt i feltsesongen. :cry:

 

Er det noen som kan anbefale selger eller produsent?

Bør jeg holde meg unna Scan-kammer på en M98?

Skal ha den gjenget for demper, og har tenkt å bruke lokal børsemaker til jobben. Hvilken pris kan jeg forvente?

Noen som har opplevd lignende?

Link to comment
Share on other sites

Samme Scenarkula ja. N160 er vel litt tregt til så lette kuler ja, men VithaVuori Reloading / Lapua fører ladedata for kombinasjonen. N160-kruttet gir noe av de høyeste hastighetene på de lette kulene uten å komme opp i farlig høyt trykk. Jeg bruker også N160 på 85grs Sierra HP Varminter, og kommer opp i mot 1000m/s uten trykktegn. 52,5grs-53,0grs.

Til sammenligning er maksladningen for 100grs Sierra HP og 100grs Lapua FMJ på henholdsvis 51,4grs og 52,3grs N160 (942 og 946m/s). Maksladningen for 108grs Scenar er 48,8grs, altså 2,4grs MER enn for 100grsversjonen. QL er også uening i ladedataene på LS100.

Jeg utelukker også feil kruttmengde på de 3 kronograferte skuddene ettersom de ble målt og veid samtidig med ladingen av LS123 med samme innstillinger på mål og vekt. Fartsstabile var de jo også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel truleg du må bytte pipe... Spredning ved varmskyting er vanlegvis ikkje noko godt teikn! Det kan vel vera den kortare bereflata på 100grs-kula som gjer at den tettar dårlegare?

 

Var eg deg ville eg sjå etter ei pipe frå vårt granneland i sør - Schultz & Larsen. Landrø eller Jakt & Friluft kan sikkert levere til din lokale våpensmed :)

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er nok bytte ja. Kjenner jeg gleder meg til ny pipe allerede :mrgreen: Takk for tips! Kan ikke bli feil med danskeløp, bare bittelitt dyrere. Blir et par-tre telefoner i morgen.

Noen som vet om det er normalt med Scankammer i mauser?

 

@ Høggern: Kan godt tro på den påstanden ja. Bæreflata på lette HPBT-kuler er ikke lang, og det bidrar sikkert til større lekkasje også. Får fremdeles god presisjon og grei fart med 156grs Oryx, men den har jo også ei veldig lang kontaktflate.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke noe kjappere krutt du vil prøve før du kaster løpet - f-eks N140?

 

Og så lurer jeg på settedybden- Bruker du samme col som med 123 grams kula (glemt å justere for ny kulelengde)? - Bare undres om du ved et uhell har fått satt kula ekstremt langt ut - hadde jo vært greit om det hele bare skyltes en bagatell ..

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er nok bytte ja. Kjenner jeg gleder meg til ny pipe allerede :mrgreen: Takk for tips! Kan ikke bli feil med danskeløp, bare bittelitt dyrere. Blir et par-tre telefoner i morgen.

Noen som vet om det er normalt med Scankammer i mauser?

Danskeløpa er berre marginalt dyrare enn andre "billigløp", og mykje billigare enn såkalla "premiumløp" frå ein eller annan "moteriktig" produsent. At dei presisjonen så godt som alltid er topp gjer heller ingen ting :-)

 

SKAN er i praksis ei innstramming av toleransane i 6,5x55 og er heilt uproblematisk i både mauser og andre børser.

Link to comment
Share on other sites

@ Langlo: Har både N140, N150 og 202 som potensielle arvtagere, men det hjelper lite på varmespredningen, :wink: ...og havesyken ....og lysten på en demper!

Har prøvd N140 både på 85grs Sierra HP og 100grs LS tidligere. Nådde ikke samme hastigheter med det før jeg fikk trykktegn. Syntes det ble litt kjapt, og fikk større hastighetsvariasjoner. N150 har jeg ikke rukket å prøve enda.

Settedybden var 74,75mm på 100grs Scenar og 77,50mm på 123grs Scenar. Dobbeltsjekket. Dette er litt mindre enn tabellene, men jeg slet litt med soting i 6,5'an så løsningen var litt bedre hylsehold. Samme oppskrift siste 2 år.

 

@H.K.: Flottings! Det er vel litt lengre maks hylselengde på skan også? Mindre trimming for late DFS'ere :lol:

Lapua har jo startet med forskjellig makstrykk for SKAN og standard svenskemauser, men dette skyldes vel kassekonstruksjonen mer enn kammeret, eller?

Link to comment
Share on other sites

@H.K.: Flottings! Det er vel litt lengre maks hylselengde på skan også? Mindre trimming for late DFS'ere :lol:

Lapua har jo startet med forskjellig makstrykk for SKAN og standard svenskemauser, men dette skyldes vel kassekonstruksjonen mer enn kammeret, eller?

Eg trudde 56 mm kammer berre var noko Våpensmia hadde funne på, men ser ved litt googling at det ligg til standarden. Det er uansett ikkje noko minus, og eg har aldri sett ferdigammo med lenger hylser enn 55 mm. At Lapua har anna trykk for m96 er nok berre av det gode, men så vidt eg veit er standardtrykket likt i SKAN og SM.

Link to comment
Share on other sites

PS! Hvordan skal det gå med et petimeter som liker å sortere ladekomponentene, nå som hylseholdet kan variere med opptil 1mm :lol:

Det er ingen som nektar deg å trimme til 55, evt 54,8 ;-)

 

For øvrig trur eg du berre skal legge denne skepsisen til SKAN-kammeret til side så fort som råd. Med unntak av lengre kammer er det to sider av same sak, berre med mindre toleransar for det nyaste kammeret - naturleg nok med meir nøyaktig produksjonsutstyr.

Link to comment
Share on other sites

Hehe H.K. jeg er ikke skeptisk til SKAN. Er det bra nok for Vebjørn Berg så holder det for de fleste :lol: Jeg er heller ikke kjempeglad i overdreven hylsetrimming, så jeg har ingen som helst betenkeligheter. Mindre produksjonstoleranser er heller ikke å forakte.

Eneste aberet jeg kan finne er at jeg må fullsize hylsekapitalen før de går glatt i nykammeret, men det må jeg gjøre uansett vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med avstand til bommene med SKAN-brotsjing? Er det samme som på standard 6,5x55?

PS! Hvordan skal det gå med et petimeter som liker å sortere ladekomponentene, nå som hylseholdet kan variere med opptil 1mm :lol:

 

Du tenker friflukt? Kan vel variere akkurat som det kan med swedish kammer.

Link to comment
Share on other sites

Eneste aberet jeg kan finne er at jeg må fullsize hylsekapitalen før de går glatt i nykammeret, men det må jeg gjøre uansett vil jeg tro.

Det vil vera rein lykke om du ikkje må... Far min har ein gammal svenskemauser i 6,5x55, og hylsene frå den går ikkje i nokon av sauerane her i huset, men sauerhylsene går heller ikkje i den gamle svensken...

Link to comment
Share on other sites

Mener du burde prøve N140, Norma 11, og N150 krutt til lettere match kuler i 6,5x55 M. Et annet populært, og bra pipevalg er Lothar Walter. Ellers er mange fabr. stokkdesign FUBAR, he.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd det samme som Høggern beskriver. En meget habil skytter som lå jevnt over 340 poeng på 35-skudd brukte 9,1 grams Sierra i slappe 800 m/s, men gikk tom for den ammoen da vi skulle skyte Ø-cup mot Nordstrand. Han fikk da låne ei pakke med 7 grams Sierra i frisk hastighet av en annen i laget, og børsa gikk ikke i det hele tatt. Mener han hadde rundt 120 på klassen, og knappe 200 på 25-skudden. Da omgangen gikk, holdt børsa knapt svarten.

 

Husker ikke om det løpet ble testa med tunge kuler i moderat hastighet etterpå, men det ble i hvertfall ny pipe på han uka etter... :)

 

Edit: Er ikke dette en glimrende anledning til å skifte til et morsommere kaliber da? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@ Lynx: Jo det hadde vært et supert tidspunkt for å finne et nytt og spenstigere kaliber :mrgreen: men ØKH vil gjerne ha 6,5'an sin. Tror du hun hadde merket det om hullet i pipa plutselig hadde vært 9,3mm? :lol: Spøk til side så passer 6,5x55 ypperlig til mengdetrening, feltskyting, rådyrjakt, langholdsmoro for en amatør som meg + en og annen dag etter elgen for fruen, så jeg tror vi går for det kjedeligste alternativet med denne børsa :wink:

 

@Mark: Ikke trekk meg opp når det kommer til dårlige stokkdesign :twisted: , der syndes det oftere enn i rogalandske boblebad! :moresarcasm:

Fatter for eksempel ikke at det selges rifler uten faste siktemidler, men med en kolbehøyde som ikke er tilpasset bruk av kikkert.

 

@Høggern: Ja jeg lurte på om det var en annen standard på avstand til bommene (friflukt) i SKAN-kammer i forbindelse med at hylselengdetoleransen er større.

 

@ H.K.: Sizekommentaren var en liten spøk. Alle SKAN-skutte hylser jeg har fått i mine klamme never har hatt like godt spillerom i M98-kammeret som et 17.maiflagg på finnmarksvidda! :mrgreen: Eneste muligheten hadde vel vært å impa mausern :P

Link to comment
Share on other sites

@jerognal: Joda, det er fremdeles mulig å tyne lengre levetid ut av pipa med å benytte lange matchkuler og tung jaktammo.

Men vil jeg det? Nei :mrgreen:

Til reven bruker jeg 85grs HP og til mengdetrening og felt bruker jeg helst av lette Scenar. Dessuten har jeg lyst til å sette demper på 6,5'an, og da er det bortkastet å bruke det gamle utslitte løpet. På toppen kommer motsetningen mellom presisjonstapet jeg har med det gamle løpet, og at jeg syns det er vesentlig arti å finne ut hvor presist jeg både kan lade og skyte. Varmespredning og hastighetsvariasjon pga slitasje kombineres dårlig med presisjon og langhold.

Spørsmålet er ikke OM jeg skal bytte løp, det er hva jeg skal bytte det med. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det har vært stille i denne tråden ettersom jeg har vært borte på jobb en periode, og at jeg heldigvis har fått tenkt meg litt om :wink:

Kontaktet børsemakeren og fikk greie priser på selve jobben med tilpasning, dempergjenging osv. S&L-løpet ville han ha rundt 4500 for, men jeg kunne jo finne billigere løp på Våpensmia eller Lanrø...

Regnestykket blir i omegn 6000,- men det er fremdeles med en Mauser :roll: Ikke topoftheline presisjonsmessig og det er ikke sikkert fruen synes den er direkte lett å drasse på i skogen lenger. Helblokkbedda tacticalstokk, tjukkpipe og stor kikkert. Arti på post og for meg på banen, men ikke noen driverbørse... Så da måtte jeg vel kjøpt en T3-light eller noe sånt som substitutt til henne - og regnestykket vokser raskt :? Rart det der med Mausere; man ender ofte opp med en rigg som tilsammen koster 10-20 høvdinger, men som ikke er verdt mer enn 2000kr, og man blir liksom aldri helt fornøyd!

 

Så jeg kjøpte meg en Sauer istedenfor! :mrgreen::twisted:

202 med både 9,3x62 og 6,5x55-løp, demper, diavari og matchstokk.

 

Fubar-løpet og mausern fungerer jaktlig med tyngre kuler, både kaldpresisjon og fart nok til å fylle kravet til anslagsenergi.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå har jeg skutt i mer enn 50 år og hadde intil denne tråden aldri hørt om at ei riflepipe skulle være FUBAR !!! Lærer så lenge man lever skjønner jeg. :?

Link to comment
Share on other sites

Takker for den VeT|Us. Tror det er noe av det lureste jeg har gjort på våpenfronten (men lista ligger selvsagt ikke høyt fra før) :lol:

 

50 år ja graahund; da er vel M98-pipa omtrent samme årgang som deg da. Heldigvis er formtoppen omvendt proposjonal for skyttere og rifleløp :wink:

FUBAR var selvsagt bare en talemåte, og sikkert litt flåsete for din smak siden den ennå er gjenkjennbar. "Fired Up Beyond Any Rescue" er vel passende når store deler av kruttrøyken kommer ut før kula.

(dessuten må du nok gi meg rett i at overskrifta mi skaper større nyskjerrighet enn et kjedelig "er pipa utslitt"? 8) )

Min rutine strekker seg ikke til 4 kasserte dfs-løp kasta i metallgjenvinninga, og språkbruken følger ikke den vitenskapelige metode i alle (rettelse:noen av) mine tråder. MEN, jeg ser likevel at jeg får flere til å trekke på smilebåndet samtidig som de både forstår hva jeg mener, og klarer å informere meg om det jeg spør etter. At Teknisk Ukeblad ikke ringer for å få trykkerettigheter på mine kammerinnlegg tar jeg som et godt tegn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...