Jump to content

klare storvilt kravet med kjøpe ammo i 6,5x55.50cm løp.


bare på blink

Recommended Posts

Det er vel så enkelt som å kjøpe ammo som holder kravet ifølge det som står på pakningen så er det godt nok for å være lovlydig.

Men om du vil vite om du får nok fart i akurat din børse kan du kronografere aktuel ammo, oryx trenger ca 742ms for å oppnå 2200 på 100m.

Men som sagt forhold deg til fabrikantens data på esken så er du trygg for lovens lange arm og dyra merker ikke forskjell på 2100 joule å 2300 joule likevel.

Link to comment
Share on other sites

I følge DN er det hastigheten som er oppgitt på pakkningen som gjelder for kjøpe amo (uavhengig av faktisk hastighet i det enkelte våpen).

 

For hjemmeladet amo, er der så vidt jeg vet. Ikke oppgitt annett enn det som står i lov og forskrift (= faktisk hastighet i det enkelte våpen).

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke hvor jeg leste det men det var et brev fra DN.

 

I følge dem gjelder ladedata fra produsent. Samme prinsipp som oppgitt hastighet på pakke med ferdigammo.

 

Hvis VV sier at kuleX har 800ms med 50gr av kruttX er det det man forholder seg til.

Det er ikke noe krav om kronograf for å være hjemmelader.

Link to comment
Share on other sites

Solgte for kort stund siden min Browning A-bolt grunnet kort løp og lave hastigheter! Kjøpte meg heller en Mauser M03 med 60cm løp... Tror ikke det skal bli den største utfordringen å få brukbare hastigheter med den... Skal i allefall klare det lett med 156 grn... tror jeg klarer det med 140grn også... :D Men igjen, 6,5x55 er egentlig utenfor kravet til storvilt med mindre man lader selv! Jeg har selv kun 6,5x55 foreløbig men blir til å kjøpe 9,3x 62 på sikt..

Link to comment
Share on other sites

Dersom noen faktisk har mulighet til å kronografere fabrikksladet Mega og Oryx med ulike kortere pipelengder ville det vært meget interessant.

 

Formelt holder jo også Federal Premium med Trophy Bonded 140grs kravet (med et nødskrik, e100=2705J ifølge pakken). Federal testskyter med 60cm pipe tror jeg. Dersom jeg treffer noen med kronograf på banen skal jeg prøve å måle noen skudd med 52cm og 55cm pipe og se hvor mye langsommere det går.

 

Selv gikk jeg nylig lei av liten tilgjengelighet på fabrikksammo og kjøpte meg ladeutstyr i stedet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Utgangshastighet for f.eks Oryx på rundt 735 m/s gir vel rundt 2200 Joule på 100 meter med 10.1 grams kule sånn noenlunde, eller?

 

Fikk på spørsmål til Jørund Lien svar om at han har kronografert Norma Oryx 10,1 g til 743 m/s i utgangshastighet i 53 cm Tikka T3.

 

Bør vel greit kunne holde kravet til storvilt da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...