Jump to content

338LM hvilke muligheter?


bobbcat123

Recommended Posts

God kveld..

Endelig kommet meg etter sjokket jeg fikk senere i ettermiddag, bestilingen på en stk 338LM var i boks og jeg gikk egentlig som en guttunge og ventet på barnetvgodten. Som den eneste systembørse i Norge (meg bekjentt) som takler alt fra 22-250 og opp til 338LM,(custom made fra fabrikk) tykk flutet rustfri Lothar Walter pipe, Mcmillan A3 stokk, Voere skulle stå for produksjonen av denne børsa og 4 andre børse. Dette gikk i vasken...(gidder ikke utbrodere årsak, ikke noe med saken å gjøre)

 

Nå sitter jeg altså med en stk søknad godkjent i 338LM, hva gjør jeg nå? Dere ser i hvilke baner jeg tenker.. hva finnes? Vet om de fleste taktiske riflene som masseproduseres, TRG, SIG, Blazer osv.. Ragnar Hansen vet jeg også om....

Noe annet?

NB: Jeg kan vel klare å få overtalt de nede på kammeret om at søknaden kan gjøres om til en 338RUM..

Link to comment
Share on other sites

Noe annet? Tja, en Weatherby MkV

Når jeg blir rik og får behovet, så skal jeg bygge om min store Weatherby til noe "langholdskt". :)

 

Det burde forøvrig ikke være noe problem å få forandret søknaden til et annet kaliber.

 

Vel er temmelig rådvill, har sittet og klødd meg i hue og ræva i hele kveld, men siden det allerede står en del våpen i skapet som egner seg til det meste søker jeg et magnumkaliber. Før jeg tok avgjørelse på en 338LM var jeg på tanken om en 300 winmag/WSM 338win og 338LM ble det til slutt, nå er jeg på null igjen, nå tenker jeg bare at jeg "sparte" ganske mye penger siden byggeprosjektet ikke ble til....

 

Derfor har jeg kastet de "dyre børsene" på båten, nå er jeg åpen for andre kal og andre børser tror jeg, kjenner vel at jeg ble litt lettet kanskje? :)

Hva står vi tilbake med da? klassisk 700 kasse i RUM eller Win mag? De som har peiling på ytelse og effekt bes uttale seg, jeg har for lite erfaring i denne klassen selv...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så god kunnskap om 338 LM, men har en kompis som har en SAKO TGR 42.

 

Dette er flott børse med gode kvaliteter.

Du gjør ikke noe dumt havis du kjøper den.

 

he he.. vet meget godt om disse børsene... men ikke aktuellt ikke for at det er dårlig (tvert om) men for at den blir for stor og voldsom, tenkte å drasse med meg børsa på diverse jakt, ikke bare langhold.

Link to comment
Share on other sites

men ikke aktuellt ikke for at det er dårlig (tvert om) men for at den blir for stor og voldsom, tenkte å drasse med meg børsa på diverse jakt, ikke bare langhold.

 

Om du skulle bestemme deg for en 338RUM f.eks, som i utgangspunktet burde lades til å sende avgårde ei 250grs kule i 900-925m/sek, og samtidig skal ha den i en vekt som gjør den håndterlig på jakt........

 

Få løpet gjenget, og kjøp deg demper!!!

 

Min 338RUM som veier 7 kg pluss, og ikke er utrustet med noen form for rekylbegrensingstiltak, gir så absolutt beskjed i begge ender når 250 grs Scenaren bråstarter i 925m/sek.

Og jeg ville ikke likt tanken på å gjøre dette med ei rifle i vektklassen 4-4,5 kilo (som er min vektsmertegrense på ei jaktrifle) uten en eller annen form for rekylbrems/demper.

 

Min 338RUM startet som en 700BDL i 338 WinM, og selv den var "frisk" nok (til meg) i rekylen med maksladete 250grs kuler.

 

Om du vil ha ei jaktrifle som er relativt lett å trene seg opp til å gi kontrollerte gode avtrekk med kulediameter 338, gå for en 338WinM.

 

Men da vil du jo måtte innvestere i noe annet og "friskere" om du skal ha noe til langholdsskyting.

 

Om jeg skulle komme med ett tips;

Ett eller annet "stormaget" i 7mm.

Her er det muligheter til å få kuler med tildels meget høye BC verdier, samtidig som rekylen ikke på liv og død skal puffe deg tilbake til kaffebenken bak på standplass.

Samme med 6,5x284, det er noe "eget" med 9grams 6,5 kuler i 1000m/sek. :D

Link to comment
Share on other sites

men ikke aktuellt ikke for at det er dårlig (tvert om) men for at den blir for stor og voldsom, tenkte å drasse med meg børsa på diverse jakt, ikke bare langhold.

 

Om du skulle bestemme deg for en 338RUM f.eks, som i utgangspunktet burde lades til å sende avgårde ei 250grs kule i 900-925m/sek, og samtidig skal ha den i en vekt som gjør den håndterlig på jakt........

 

Få løpet gjenget, og kjøp deg demper!!!

 

Min 338RUM som veier 7 kg pluss, og ikke er utrustet med noen form for rekylbegrensingstiltak, gir så absolutt beskjed i begge ender når 250 grs Scenaren bråstarter i 925m/sek.

Og jeg ville ikke likt tanken på å gjøre dette med ei rifle i vektklassen 4-4,5 kilo (som er min vektsmertegrense på ei jaktrifle) uten en eller annen form for rekylbrems/demper.

 

Min 338RUM startet som en 700BDL i 338 WinM, og selv den var "frisk" nok (til meg) i rekylen med maksladete 250grs kuler.

 

Om du vil ha ei jaktrifle som er relativt lett å trene seg opp til å gi kontrollerte gode avtrekk med kulediameter 338, gå for en 338WinM.

 

Men da vil du jo måtte innvestere i noe annet og "friskere" om du skal ha noe til langholdsskyting.

 

Om jeg skulle komme med ett tips;

Ett eller annet "stormaget" i 7mm.

Her er det muligheter til å få kuler med tildels meget høye BC verdier, samtidig som rekylen ikke på liv og død skal puffe deg tilbake til kaffebenken bak på standplass.

Samme med 6,5x284, det er noe "eget" med 9grams 6,5 kuler i 1000m/sek. :D

 

Ser den! Er ikke veik for kraftige smeller, ikke der det ligger men det skal jo være litt kos å skyte og, ikke bestandig like artig å vente til amalganen detter på plass før man sender neste skudd. Stor heftig demper er inkludert ved kjøp av denne børsa, helt klart, er ikke sucidal!

 

Teknisk frågan: 338win--->338Rum? har ikke win'en magbelte og rumen ikke? Trenger man å brotsje/kamre + nytt bolthode eller hele bolten må vel byttes? Hvor mye trengs å bygge om? Likte denne tanken skjønner du ;:-9 :D

 

Apropos har jeg skutt litt med 338winmag uten demper på i en sako 75, det er helt problemfri rekyl, videre har jeg prøvd 338 winmag i en mod 70 (win mod 70 tror det var det det heter) med demper og det blir koseskyting, sparker ikke i det hele tatt.. denne børsa er også ei tradisjonell jaktbørse på rundt 4 til 4,5 kilo ink montasjer og kikkert. Skal ikke påberope meg å beherske en 338rum på strak arm, (med demper selvsagt) men føler at jeg ikke blir helt vettskremt, begynne med lette kuler og moderate ladninger så hjelper vel det og..

Interessant dette...

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt en 338 Lapua, ville jeg nok ha gått for en slik: http://deserttacticalarms.com/index.html.

Ikke får tung og kortere enn konkurrentene. Er nok også mulig å ta den med på jakt.

Skulle jeg derimot hatt ei rein jaktrifle og ikke til langholdskyting, ville jeg nok funnet ei grei rifle i .338 Win mag. Skal du ikke bruke den på langt hold ser jeg ikke hensikten med den ekstra kostnaden ei lapua har. Og Win magen kan brukes på samme viltet og holdene som lapuaen. Er ikke Win mag kraftig nok, må du opp i me kraftigere saker enn Lapua'en også.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg hatt en 338 Lapua, ville jeg nok ha gått for en slik: http://deserttacticalarms.com/index.html.

Ikke får tung og kortere enn konkurrentene. Er nok også mulig å ta den med på jakt.

Skulle jeg derimot hatt ei rein jaktrifle og ikke til langholdskyting, ville jeg nok funnet ei grei rifle i .338 Win mag. Skal du ikke bruke den på langt hold ser jeg ikke hensikten med den ekstra kostnaden ei lapua har. Og Win magen kan brukes på samme viltet og holdene som lapuaen. Er ikke Win mag kraftig nok, må du opp i me kraftigere saker enn Lapua'en også.

 

Stemmer nok det, at i jaktsammenheng er ikke LM bedre rent praktisk, det er jo samme kule som kommer ut med minimale forskjeller. Men for langhold ser jeg helt klart en fordel med å dytte ut 300grs kuler i ganske stor fart, der forskjellen ligger.

DTS er nok meget bra, men tør ikke spørre om pris! dessuten er den for "taktisk" etter mitt ønske. Jeg er primært en jeger, ikke en sniper.

Link to comment
Share on other sites

 

Teknisk frågan: 338win--->338Rum? har ikke win'en magbelte og rumen ikke? Trenger man å brotsje/kamre + nytt bolthode eller hele bolten må vel byttes? Hvor mye trengs å bygge om? Likte denne tanken skjønner du ;:-9 :D

 

Om du sitter på en Rem-700 i 338 WinM (slik jeg gjorde) så er det ikke all verden å få den "Rummifisert".

Det jeg gjorde var:

Skiftet stokk (ikke nødvendig)

Skiftet til lengre, og tyngre løp (ikke nødvendig)

Fikk moddet bolten (den orginale, trenger ikke å bytte) til Sako utdrager, strengt tatt ikke helt nødvendig, men gjorde det alikevel. Skaut vel etpar hundre skudd før jeg skiftet utdrageren, og hadde vel etpar tilfeller der den orginale utdragerkloen "fusket".

Nytt magasin, til Rem-700 kasser beregnet på de fete RUM patrionene. Det du ha for å få skikkelig mating. Kjøpte hos Midway, kostet ikke mange kronene.

 

Har andre kjendte som har gått samme stien: Ifra 338WinM - 338RUM uten løpsskifte. Kun brosjing av "gammel løpet", funker som fy.

Det du må passe på om du ikke velger ei Rem-700 kasse er å få tak i en som har magasinlengde med minnst 92-94mm (jeg klarer 93,5mm i min Rem-700), dette trenger du for å få utnyttet hylsekapasiteten til det fulle.

 

Ps: Brosj i 338 RUM finnes iallefal i Trondheim...... :D

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

6,5x284, det er noe "eget" med 9grams 6,5 kuler i 1000m/sek.

 

 

1000m/s , 3280fps med 9g kule :roll: , da tror jeg du bør kjøpe mange hylser med en gang.. 900-915m/s (2950-3000fps) er vel mer realistisk fra et vanlig løp på 60-65cm.

 

K

 

Ikke mye point i å ha en 6,5x284, beregnet til langhold, med "vanlig" løp vel??

30 tommer minimum.. :wink:

Og N-570 med 3 komprimeringer under ladeprosessen... 8)

Må en, så må en.

Det koster å være kar!!

 

Ps: Kjenner de som har oppnådd høyere fart enn dette også, men da "ringte klokkene" og all laussnøen datt ned fra taket over standplass under avfyring!!! :D:D

Smell som ett middels artilleri! 8)

Flamme som en forsmådd drage :evil:

Link to comment
Share on other sites

 

Teknisk frågan: 338win--->338Rum? har ikke win'en magbelte og rumen ikke? Trenger man å brotsje/kamre + nytt bolthode eller hele bolten må vel byttes? Hvor mye trengs å bygge om? Likte denne tanken skjønner du ;:-9 :D

 

Om du sitter på en Rem-700 i 338 WinM (slik jeg gjorde) så er det ikke all verden å få den "Rummifisert".

Det jeg gjorde var:

Skiftet stokk (ikke nødvendig)

Skiftet til lengre, og tyngre løp (ikke nødvendig)

Fikk moddet bolten (den orginale, trenger ikke å bytte) til Sako utdrager, strengt tatt ikke helt nødvendig, men gjorde det alikevel. Skaut vel etpar hundre skudd før jeg skiftet utdrageren, og hadde vel etpar tilfeller der den orginale utdragerkloen "fusket".

Nytt magasin, til Rem-700 kasser beregnet på de fete RUM patrionene. Det du ha for å få skikkelig mating. Kjøpte hos Midway, kostet ikke mange kronene.

 

Har andre kjendte som har gått samme stien: Ifra 338WinM - 338RUM uten løpsskifte. Kun brosjing av "gammel løpet", funker som fy.

Det du må passe på om du ikke velger ei Rem-700 kasse er å få tak i en som har magasinlengde med minnst 92-94mm (jeg klarer 93,5mm i min Rem-700), dette trenger du for å få utnyttet hylsekapasiteten til det fulle.

 

Ps: Brosj i 338 RUM finnes iallefal i Trondheim...... :D

Lykke til.

Nydelig... virker som en fin sti og gå dette, fra 338win til RUM, ok budsjettmessig mye morro for pengene! Skal testskyte en RUM om ikke lenge, da får vi se hvor skvetten jeg er:-) he he...

Link to comment
Share on other sites

DTS er nok meget bra, men tør ikke spørre om pris! dessuten er den for "taktisk" etter mitt ønske. Jeg er primært en jeger, ikke en sniper.

Om du absolutt vil ha .338 Lapua, er nok det greieste å bygge en rifle på en lås fra CZ eller Weatherby. Eller om du vil legge litt mer penger i det, en av de mange custom-låskassene som kan skaffes (Stiller/Lawton/Surgeon/BAT/Barnard +++).

 

Eller kanskje du bør kjøpe en Sako M995 (TRG-S). Dette er en ren jaktrifle på 3,7 kg, som ble levert i bl.a. .338 Lapua og .30-378 Weatherby... Jeg har lenge vært på jakt etter en slik rifle for å bruke låskassen til et prosjekt, men de er ikke enkle å finne her i landet. :( -Om noen vet av en til salgs, så send PM NÅ!-

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Til jaktbruk er 340 Weatherby et godt alternativ. I praksis får du omtrent samme hastighet som 338 Lapua med jaktkuler, og vekten er slik at du lett får med deg våpenet.

Det ekstra hylsevolumet på 338 LM får du kun utnyttet med svært tunge kuler, og forskjellen er liten selv der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...