Jump to content

Limpopo - Oppdatert med noen You Tube snuter


STUBBERUD

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

@ Cynergy

 

Min tur kom på ca. NOK 60.000,-. Da er ikke taxidermy utgiftene tatt med ennå. ( Ca. NOK 25.000,- for det jeg har bestemt meg for å gjøre med trofeene. 1 skuldermontasje, 1 pedestal, 4 european mount's + noen skinn. )

 

For min del blei det Eland, Waterbuck, Blue Wildebeest, Bushbuck og 2 Impala i løpet av en 8 dagers jakt.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

180 grain Winchester Ekstrem Elite i 30-06, brukt på Eland.

 

Restvekt 165 grain

 

Kilde Wikipedia:

 

Eland (Taurotragus oryx) er verdens største antilopeart, utbredt på savannene i det sørlige Afrika. Tilhører gruppa okser (Bovidae).

 

Elanden er planteeter og drøvtygger, den lever av gress og busker i åpent skogslandskap og på på de halvtørre savannene i Sør-Afrika, Namibia og tilstøtende land lengre nord. Akasie er en skattet vekst for elanden. Dyrene holder seg unna ørken, skog og sumpområder. Den kan bli to meter høy og veier 600-900 kg.

 

Svangerskapstiden er 9 måneder og en enkelt kalv fødes til alle årstider. Voksne hunner holder til i store flokker med ulikt antall dyr, yngre hanner lever isolert i små flokker på 3-4 dyr, og eldre hanner lever alene. Regelmessig tilbringer hannene noen timer eller opptil et par uker i flokken av hunner. Levealderen er 15-20 år.

 

 

2lwk7t0.jpg

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

@sth

 

Vi hadde en fin tur, og koste oss med spennende jakt, god mat og litt godt i glasset :wink:

 

Her er et bilde av fjellet som har gitt byen i nærheten av området vi jaktet navnet Modimolle. ( Tidliggere Nylstroom )

 

23sx05i.jpg

 

The original name Modimolle either means Place of the Spirits, or according to some, "The Spirits have eaten", apparently after some custom of an old local tribe who sacrificed humans to the ancestors by throwing the victims off a cliff of Kranskop (meaning "Cliff Hill").

 

The first Europeans to travel in this area belonged to a religious zealot group called the Jerusalem Trekkers, who wished to migrate to the Christian Holy Land. A nearby hill which looks a bit like a pyramid was mistaken for one in Egypt, and they thought the little river in the area that was flowing north and called Maghaliquain or MaghaHquain, was the Nile River, and called their settlement Nylstroom (meaning Nile Stream) [see eg. Aspects of Nature in Different Lands and Different Climates By Alexander von Humboldt, David M Knight; Scientific Travellers 1790-1877].

 

The first town was laid out in 1866 on the farm Rietvallei, owned by Ernest Collins. The original western town was called Nylstroom but in 2002 it was renamed to Modimolle.

 

During the Anglo-Boer War (1899-1902), in 1901, a concentration camp was established in Nylstroom. About 550 women and children died in this camp.

 

The second-last Prime Minister of the Union of South Africa, JG Strydom, practiced law in Nylstroom, and was involved in politics from the 1920s until 1958, when he died as Prime Minister.

 

Her er noen bilder fra campen

 

dfbpd.jpg

 

ht78nt.jpg

 

345n6tj.jpg

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

en sånn tur trenger ikke å komme på 60 000, hvertfall ikke med de trofea som stubberud skaut. nå kjenner ikke jeg til hvilket opplegg stubberud har hvært på. men det hørest jammen dyrt nok ut sånn med første inntrykk. var selv nede på 10 dagers jakt for ei uke siden. der skaut jeg eland, giraff, stenbuck, blesbuck og impala og det kom på i underkant av 40 000 med fly. vi bodde på egene lodger i en knallfin camp. kan jo ogsp nemne at vi også jaktet i limpopo. hva er trofeprisene der du jaktet? knallfine bilder fra turen din. jeg lengter ned igjen alt nå :)

 

priser på trofer der jeg var i ZAR

 

Blue/black WB -5500

eland- 10000

waterbuck-8000

impla-2000

bushbuck- ca 4000-5000

 

og dagratene var på ca 1100kr i døgnet

Link to comment
Share on other sites

Takk for turen Fanten :D Verdt en gjentagelse den turen der :D

 

Nei ikke langt unna det G. Larson.

 

Bra priser det Husqvarna 1900.

 

Trofeeprisene der vi var finner du her http://www.taunkwe-safaris.com/index_files/Page305.htm" target="_blank" target="_blank

 

Ellers så er det her, som med alt annet, trofeepriser og trofeekvalitet henger nøye sammen. Store forskjeller i pris på innkvartering også selvsagt.

 

Ser jeg har runda av litt oppover, men med lomme penger og alt blei det nok ikke så langt unna :winke1:

 

Grattais med vel gjenomført tur Husqvarna 1900. Lengter tilbake jeg også :wink:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

er klart det henger sammen. har vært i eastern cape før, og der var det mye smått for å si det sånn. denne turen så vi mye store dyr, vi så en kudu som var godt over 60tommer, den skulle jeg likt å satt en 6,5 pil i :) problet vårt i Limopopo denne gangen var at det var veldig mye gress til denne årstiden å være. vi hadde en sikt på ca 25-30 meter, noe som gjorde jakten mye mer krevende enn det den hadde vært om f.eks 1mnd frem. var det sånn for dere også nå?

Link to comment
Share on other sites

Ja gresset var meget høyt mange steder. Noe bedere i fjellene.

 

WOW! Kudu på over 60" er ikke hverdagskost.

 

2q9ch2e.jpg

 

Ikke lett å jakte steinbok og duiker her.

 

Ellers så var flåtten plagsom, Måte avlyse jakta på en konsesjon da eiern fikk "tick fever".

 

What is the outcome of tick bite fever?

 

African tick bite fever is usually mild, and death and serious complications are very uncommon. This is in contrast to Rocky Mountain spotted fever, which is usually a more severe illness. Complications include encephalitis (inflammation of the brain), pneumonia and damage to the brain and heart.

 

http://www.health24.com/medical/Conditi ... ,14021.asp" target="_blank

 

Nils-Ole

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Grattis med gode trofeer stubberud! :mrgreen: kan opplyse at det de siste 2 årene ikke har vært så mye regn som i høst/sommer og derfor er gresset meget høyt nå!!og bra er det for mange steder var 90% av gresset så nedbeitet at det lå mye døde dyr omkring!en nabofarm fra oss mistet 21 kuduer på 1,5 måneder pga dårlige og nedbeita beiter! :|

Link to comment
Share on other sites

Synd med kuduene i Limpopo om dagen, her blir det nok press på prisene etterhvert :trist:

 

Avlsokser på 54" plus gikk for 30.000 rand på auksjon forige uke :shock: , men de fleste er nok fornøyd med en på 50" pluss så det er vel "business as usual."

 

Namibia er nok alternativet for stor Kudu til en fornuftig pris de kommende åra.

 

"Men når det er sagt, ingen regel uten untak", og jakt er jakt........

 

v5j1q8.jpg

 

Flåtten var også en stor plage for dyra. Se på øret til denne kudu ku, her har flåtten forsynet seg godt. Åpene sår som lett fører til infeksjoner.

 

1h6k2f.jpg

 

Dissa smågutta her var derimot i fin form!

 

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Fine filmer. Planlegger ny tur til sommeren etter løve eller bøffel pluss stor kudu, den er alltid på lista hvis den viser seg. Kommer til å skyte kudu over50+" . Men glemmer ikkje den giganten vi så i vår. Blir fint å komme ned igjen for å ta fatt på de fire store. Hva er kravet for kaliber på løve? Noe som veit det sikkert? Hvis ikke det er noe krav blir det min trofaste blaser med 6,5 løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du dette fra donner? hadde besøk fra ein PH i høst og han sa at dette var endret til at en skulle bruke ei kule med ei vekt på 250grs til bøffel. jeg veit at ulike PH setter minstekrav til kaliber i sitt område, men har du noe dokumentasjon på at det du sier om 375 er hovedreglen i SA? for hvis du har det vil jeg gjerne se det. sier på ingen måte at du har feil. jeg veit ikke så derfor spørr jeg. Dette er jo ting som er viktig å vite 100% hvis ein skal på tur. for kan ein klare seg med ein 338 med 250grs kule er det liten grunn til å kjøpe ein 375, vi skal jo ikkje meir enn å få livet av de dyra vi skyter på. og kan jeg skyte løve med 6,5 eller 3006 ser jeg ingen grunn til å dra med meg 375 løpet som jeg skyter mye dårligere med.

Link to comment
Share on other sites

Her er adressene til alle provins kontorene i SA. Bare å sende en mail! http://www.phasa.co.za/provinces/depart ... tacts.html

 

Kan hende outfitteren du jakter med har et annet synspunkt og krever mere "gun" en det lovverket tillater.

 

Så til syvende og sist er det outfitteren du skal jakte med som tar avgjørelsen. Burte jo være greit å få svar derfra :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Namibia har jo også sine egne problemer :shock: hundegalskap og tbc som har gjort at mye dyr har dødd og da spesielt kuduene i enkelte områder!!

:|

 

tbc har redusert kudu bestanden med hele 40% det siste året, men her kan de skylde seg selv. Kudustammen har vært altfor høy de siste åra. Nå er den nede på et heller normalt nivå!

 

Forsatt bra kudujakt, og store kudutrofeer i Namibia!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var i Sør Afrika på jakt i mai. Det var ein kjempetur.

Vi var 2 stk med følge som var nedover. jaktet i 7 dager.

Skaut Impala, sebra, warthog, duiker og blesbuck. Ikkje dei aller dyreste dyrene å skyte. Betalte vel 40000 for fly, jakt og følge. Utstopping kjem i tillegg. Eg synst ikkje prisen var så galen eg. reiser på bjørnejakt til Canada til våren. Det koster 34000 for ein bjørn, så dersom ein ser på jakten og antall dyr så får ein nok meir ut av ein Afrikatur.

Det som er så bra med Afrika (synst eg), er at ein ser så enormt med dyr, forskjellige dyr. Dette gjelder både under jakten og på safari og til og med når vi kjørte på veien.

Eg reiste med: http://www.africangamehunters.com/index.html" target="_blank

Dette er ein mindre outfitters, men det gjer at ein får ein meir "personlig" jakt

Var kjempefornøyd med jakten og oppholdet. Budde fint og fekk meget god mat.

 

Her er noen bilder ifra turen:

 

Blesbuck:

 

normal_Blesbuck.jpg

 

Duiker:

 

normal_Duiker.jpg

 

Impala:

 

normal_Impala.jpg

 

Warthog

 

normal_pig.jpg

 

Sebra

 

normal_Sebra.jpg

Link to comment
Share on other sites

@ Aron1 Gratulerer med fine trofeer! Ser ut som dere har kosa dere på tur :D

 

@ PederR Slakta var fine denne gangen, men har alt for lite erfarings grunnlag for å uttale meg bastant om dette. De tyngste ( og lengste ) xp3 kulene kom ikke så godt ut i en test jeg leste for noen uker siden ( Tror det var i Jeger hvis jeg ikke husker feil ) Hadde en tendens til å tipe. De "mindre" kulene derimot, fikk meget god omtale. Høy restvekt og meget god gjenomtrenging.

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...