Jump to content

Jaktkompis ønskes


kjellprell

Recommended Posts

Har letet lenge så setter ut en annonse, ønsker meg en omplasseringshund som helst er mellom 1-3 år, om det er irsk, engelsk eller Gordon setter spiller ingen rolle, så lenge den er interessert i fugl og er hvertfall litt lydig og dressert.

Har jaktet i noen år, og vil nå ha min egen hund. Hvis det er noen som omplasserer hunden sin, eller vet om noen så send meg pm!

Link to comment
Share on other sites

Den var gitt bort desverre, joda veit at man kan kjøpe hund ja... Men er mange som omplasserer setteren sin og da synes jeg det er bedre å kunne spare pengene som student og gi en setter et godt hjem utenfor byen og ta den med på jakt som den fortjener:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Denne burde vel ut fra blandingen ha en viss interresse for fugl:

 

http://www.trikanten.no/index-filer/hund6.htm" target="_blank

 

Det der er ikke noe jeg ville tatt sjansen på da det er såpass forskjellige egenskaper som ligger i bunn, sjansen til å vinne i lotto vil nok være like bra som å få en bra hund utav det der..

 

Følg med på finn og de forskjellige raseklubbene sine sider så dukker det av og til opp noen hunder, skal en ta en omplasseringshund som er 1-3 år, er det viktig at hunden faktisk har vært i fugl, å begynne med blanke ark i den alderen er ikke heldig.

 

Av og til er det mulig hvis en er litt tålmodig å få tak i en hund som kanskje ikke går til 1AK på høyfjell og dermed er overflødig for en prøvedeltager men som vil fungere veldig bra for en jeger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ved enkelte anledninger gitt bort bikkjer(engelsksettere) som etter min mening ikke holder mål til mitt bruk. Sist var nå rett på nyåret. Du må være obs på hva som er årsaken til at bikkja skal gis bort eller omplasseres. Langt i fra alle er helt ærlige på den egentlige årsaken. Jeg "kjøper" ikke alltid det med -dårlig tid og dårlig samvittighet da bikkja blir for lite brukt- En setter på ett par år, og som er jaktdressert kan selges for en god slump penger, om den ikke har noen lyter som tilsier noe annet. Derfor kan du risikere å sitte igjen med en hund som er helt ubrukelig på jakt eller har ett gemytt som tilsier at den heller burde vært avlivet. Eksempler på ubrukelige bikkjer er bikkjer som totalt mangler jaktlyst, bikkjer som ikke tar stand eller bikkjer som går fullstendig ut av hånd og jakter på egenhånd. Ingen slike bikkjer vil du få glede av.

Det aller lureste du kan gjøre, er å spare penger slik at du kan kjøpe en valp. Om du ikke har mulighet til det, så sørg ihvertfall for at du har en eller annen form for angrerett og at du har anledning til å gi bikkja tilbake om den har "skjulte feil eller mangler :shock: "

De gangene jeg har gitt bort hunder har det alltid vært til bekjente eller via bekjente slik at de som overtar hunden har mulighter til å førhøre seg om hunden og dens egenskaper. På den måten er også jeg sikker på att bikkja kommer til ett hjem hvor den er ønsket og hvor den skal få være livet ut.

Link to comment
Share on other sites

ja er dette man må være oppmerksom på, 80% omplassering av jakthunder virker det som er folk som ikke har brukt hunden til jakt i det hele tatt, og dermed finner ut at den fortjener bedre, ikke har tid til den e.l. hvertfall det folk ofte sier.

helt enig, har jo ikke sett en annonse enda der det står at hunden ikke duger til jakt.

 

ja man må nok ta en grundig undersøkelse av både hund og eier, ikke minst årsak før man tar over noe ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...