Jump to content

Eg treng ny håndkikkert


fos

Recommended Posts

Eg treng ny håndkikkert. Har tenkt å bruke maks 6000 på den.

Har i dag ein 10x42 som ikkje er heilt som den skal vera. Bruken er elg og hjortejakt. Brukar den også ein del til å sjå etter dyra før og under jakta.

Treng og ein kikkert som er brukbar i skumringa.

 

Har sett litt på følgjande:

Opticron Imagic 10x50 BGA SE

Nikon Monarch X 10,5x45 DCF

Nikon Monarch 10x42 DCF WP

 

Dei to første får eg for omtrent 5000, den sist kostar litt under 4000.

 

Nokon som har erfaring med nokon av desse eller som har andre forslag?

 

Aller helst har eg lyst på ein Carl Zeiss Victory 10x45 RF men prisen er langt over de eg har tenkt å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nikon Monarch 8,5 x 56, som jeg bruker til hjortejakten i div lysforhold. En brillefin kikkert, som jeg er meget fornøyd med, og er ikke redd for å anbefale til andre. MEN!, skal du bruke den under dårlige lysforhold, anbefales 8 x, for det er litt forskjell på hvor lysterke 8x kontra 10x. Forstørrelse stjeler litt lys. Det du ser feks kl 06 i en 8x, ser du kanskje ikke før 06.15 i en 10x(dette var bare hypotetisk). Så til skumrings kikkert er en 56mm bedre egnet en 42mm. Den blir litt større og tyngre en 42mm da. Du får gå i butikkene å teste, og kanskje spørre om å få låne med hjem å prøve div modeller og merker. Opticron er også gode kikkerter, der en får mye bra i din prisleie. Lykke til med valget!!!.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har en Redfield 10x42 Rebel som æ e fornøyd med. Har sett i mange kikkerter opp gjennom tiden, og denne er veldig god når man tenker på prisen. Den tåler en trøkk og er vanntett. Trenger ikke å være dyr for å fungere :)

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg ville jeg sett etter en brukt:

 

Swarovski SLC 8x30 eller brukt Zeiss (classic) 8x30 eller 10x40. Særlig den sistnevnte finner du ganske jevnlig på Finn.no, og den er bedre enn de andre i skumring. For noen dager siden så jeg også en brukt Zeiss 8x56 på Finn.no, og om skumringsegenskaper er viktigst ville jeg kjøpt den.

 

 

Jeg syns det er mer artig å ha noe førsteklasses brukt enn noe halvveis som er nytt.

Link to comment
Share on other sites

Ta og sjekk denne testsida si ranking og les testar av aktuelle kikkertar her http://www.allbinos.com/rankings.html

Sjekk gjerne Fujinon 10x50 FMTR-SXII dette er glimrande optikk, berre sjå allbinos sin vurdering, les gjerne andre vurderingar på nettet . Alle som ein gir denne strålande karakter. Bakdelen er størrelsen og vekta, men vil du ha ein kikkert til postering og bruk på lang avstand så er denne eit godt valg om du ikkje er så nøye på vekta. Eg vil og påstå at dette er noko av det mest solide du finn på markedet. Prisen er 5995kr hos Winge Våpen,men som sagt er du ute etter ein lettvektar er dette feil valg. Er du derimot ute etter best mulig optikk og kan leve med vekta og til berre ein tredjedel av prisen av tilsvarande tysk/østerriksk kvalitet så er dette rette valget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...