Jump to content

Ny jeger, links - Hvilke rifler/salongrifler anbefales?


JSBE

Recommended Posts

Hei!

Jeg er kjempefersk jeger og er i det stadiet hvor jeg skal kjøpe mitt første våpen (småviltjakt). Etter anbefalinger fra min onkel er salongrifler mest aktuelt, men er åpen for ideer. Det jeg lurer på er om alle salongrifler (og rifler generelt) leveres både for høyrehendte og venstrehendte (links)? Påfølgende spm er hvilke rifler som evt er gode, om ikke alle leveres som links.

 

Hørt mye bra om 17HMR og 22WMR til rypejakt, er dette noe å satse på?

 

Senere ønsker jeg kanskje også å gå videre til større vilt. Er det da en idé å kjøpe en rifle med større kaliber man kan bruke til både stort og smått vilt, selv om jeg ikke kommer til å skyte storvilt på en stund? Hvilke rifler anbefales da?

 

Jeg har noen krav til riflen jeg ønsker å kjøpe.

- Jeg liker å skyte, skyter mye på blink med luftbørse; billig ammunisjon for trening og morro er et must.

- Jeg synes det er mye kjekkere å skyte på litt avstand en kloss hold.

- Tenker å kjøpe et sikte også, totalpakken bør helst ikke overskride 15000kr.

 

Håper på godt svar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er selv plaget med "links" behov ved rifleskyting. Mht salong har jeg skaffet meg en CZ boltrifle for trening og eventuelt vinter-rypejakt. CZ lager veldig bra våpen og min rifle har rett fra esken et meget bra og rent avtrekk - kan lett justeres.

 

Ellers har jeg etter diverse Remington 700 links prosjekter satset på Sauer 202 links og utskiftbare piper. Har nå 223 Rem, 6,5x55, 30-06 og 9,3-62 til samme børse. 223' en krever eget sluttstykke og magasiner. Har skaffet meg moment nøkkel og notert meg innstilling på kikkertsiktet for de enkelte kalibre, og skifter til nytt kaliber (ute i felt) og er klar til skyting/jakt på 5 minutter. Sauer har alle kvaliteter for skyting og jakt en kan ønske seg, godt avtrekk, utmerket presisjon, riktig vekt, fin finnish og høy kvalitet.

 

De fleste Sauere du finner brukt er nok i de vanlige jaktkalibre 30-06 og noen i 6,5x55. Finner du en Sauer 202 Classic i 6,5x55 med god montasje (EAW) og kikkert innefor ditt budsjett på 15' ville jeg vel like gjerne anbefale deg å gå direkte på en skikkelig børse som er brukanes til det meste av småvilt og hvor du kan bytte pipa til noe større etterhvert hvis behovet medler seg. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Salongrifle: Browning .22 delbar halvauto. Dette er kanskje ikke den helt ideelle nybegynnerbørsa med som jaktrifle er den genial. Spesielt hvis man skal på fjellet etter ryper er det en stor fordel at rifla kan deles i to like deler som går i sekken. I tillegg er denne rifla helt nøytral i forhold til høyre og venstreskytter. Den kaster tomhylsene rett ned. http://www.browning.com/products/catalog/imagepreview.asp?cat_id=021&type_id=001&content=null

 

Riflealternativ: Sako 75 links. Veldig fin rifle. Ellers finnes det Tikka 595/695 links. Tikkaene får du til under 10K.

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Marlin bøylerifle i .30-30 Winchester? Perfekt for linksskyttere, men kaliberet forutsetter nesten at du lader selv. Snill rekyl og billig treningsammo fordi den bruker mindre krutt enn de vanlige storviltskalibrene. Perfekt kaliber for det meste av vilt i Norge. Kanskje ikke det optimale kaliberet for storvilt, men hvis du lader med spisskuler og har et skudd i kammeret og et i magasinet når den så vidt jeg vet opp til storviltkravet.

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet mange gode tips! Takk for det.

Etter anbefalinger fra lokale våpenforretninger har jeg bestemt meg for å gå for en rifle med kaliber 6,5x55. Dette virker som et godt kaliber for litt forskjellig jakt, noe jeg ønsker å drive med.

 

Har sett litt på Tikka T3 med stokk i tre, da jeg synes utseende tar kaken, sett opp mot syntetisk stokk.

Andre links rifler med kaliber 6,5x55 er fortsatt veldig interessant å finne mer ut om, så det er bare å komme med forslag. Prissegmentet jeg har tenkt å ligge rundt er ca 10'000kr.

Link to comment
Share on other sites

CZ lager 452 Lux og American i links. American i links får du også i 17 HMR.

 

Links 6,5 x 55 er egentlig enkelt rundt 10K- Tikka er det eneste merket som produserer links 6,5 i den prisklassen og vips det eneste alternativet for deg. Belag deg på lang ventetid på en Hunter i links 6,5x55.

 

Om du er smart og velger ett av kaliberne resten av verden også bruker - les 308/30-06 er utvalget mer enn 10 dobbelt, med minst like bra kvalitet og ikke minst mye hyggeligere priser

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...