Jump to content

Sauer 202 contra Tikka t3 til Jaktfelt


Mauser M03

Recommended Posts

Jeg sitter å funderer på å bygge meg ny Jaktfelt rifle. Den skal kun brukes til det og ikke jakt, der har jeg det jeg trenger og litt til.

 

Jeg liker stokken til Tyristubben og den leveres til begge. Jeg tror jeg vil ha en litt kort og tjukk pipe. Men, er det noen store fordeler med den ene i forhold til den andre med tanke på jaktfelt? Plastmagasin til Tikkaen er eneste egentlige bakdelen jeg ser med den...

Link to comment
Share on other sites

Hun jeg deler kjøkken med, hadde før en Tikka T3 med KKC stokk. Denne ble byttet i en Sauer JM med KKC stokk. Begge ble brukt til jaktfelt, og hun skyter best med Saueren. Største fordelene med Saueren er bedre avtrekk (trykkpunktavtrekk), og at det er bedre magasin. Har aldri hatt feil med mating fra magasinene på Saueren, mens på Tikkaen var det stadig feil, og en måtte kjøpe nye magasiner. Plast er rett og slett ikke like slitesterkt som stål.

Link to comment
Share on other sites

Men, er det noen store fordeler med den ene i forhold til den andre med tanke på jaktfelt?

Ikke jaktfelt da; men med en 202 har du muligheten for å kjøpe et ekstra løp i et annet kaliber (S&L jaktløp til 202 koster 4000,- nytt, en del brukte Sauerløp å få også) slik at våpenet kan dublere som jaktvåpen med større kaliber (eller lettere/tynnere jaktløp i samme kaliber) også.

 

Jeg driver selv og bygger jaktfelt/banebørse av en 202 i 6,5 om dagen. Til denne har jeg også et 9,3-løp så den kommer å dublere som posteringsbørse på store dyr.

Link to comment
Share on other sites

Tikka mot Sauer er nobrainer. Sauer er svaret. Jeg har begge.

 

Jeg ville også seriøst sett på Sauer STR med lett jaktmatchskjefte og flutet pipe i tillegg. Det er også mye å hente på å benytte lette kikkerter på rene banebørser. Det er veldig vanskelig å gå forbi STR med de prisene vi har på dem i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Magefølelsen sier helt klart Sauer, får spare litt til...

 

Jeg har/holder på å bygge en jaktfelt børse som er basert på en M98, kort kasse i .30BR. Med Boyds stokk jeg har modifisert litt så jeg har justerbart kinnstykke. Fungerer greit intill videre, men gir ikke riktig følelsen jeg er ute etter...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Se etter en Sauer 202 Team Ekstrem og du finner hva du leter etter. 19 mm. fluta pipe på 56 cm. veier 3.6 kg. med syntstokk uten kikkert å montasjer.

Er fornøyd med ballansen i min og toppet med en Z6 1,7 x 10 funker det til både Jakt og jaktfelt for min del.

Som nevnt over får du fordelen med pipebytte i forhold til Tikka. Det avgjorde for min del å har ikke angret på det.

 

Hilsen GeSo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke jaktfelt da; men med en 202 har du muligheten for å kjøpe et ekstra løp i et annet kaliber (S&L jaktløp til 202 koster 4000,- nytt, en del brukte Sauerløp å få også) slik at våpenet kan dublere som jaktvåpen med større kaliber (eller lettere/tynnere jaktløp i samme kaliber) også.

 

Jeg driver selv og bygger jaktfelt/banebørse av en 202 i 6,5 om dagen. Til denne har jeg også et 9,3-løp så den kommer å dublere som posteringsbørse på store dyr.

 

Hvilke kaliber løp kan jeg velge mellom hvis jeg kjøper en 202 kasse?

Hvilke kaliber er mest brukt på jakt felt?

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kaliber løp kan jeg velge mellom hvis jeg kjøper en 202 kasse?

Hvilke kaliber er mest brukt på jakt felt?

Mest brukt er vel 6,5x55 ettersom det helt enkelt er ent veldig bra kaliber, presis, lett å skyte og billig for veldig bra ammo (via skytterlag). Dersom du lader selv (og vil ta jobben med å skaffe løp) er det en del andre kreasjoner som muligens er marginalt bedre, men det at du i det hele tatt spør om dette får meg å tro at 6,5x55 er rett for deg.

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv med 202 i Tyristubben stokk. Men ville kanskje heller valgt en rustfri T3 i .223, da du får både Tyristubben, KKC og GRS-stokk til den og.

Er mektig lei av å pusse Sauer, etter et stevne i regn/snø. De ruster bare det er meldt regn på langtidsvarselet....

.223 er og et ideelt jaktfelt-kaliber, og da er T3 et bedre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kan ikke si meg enig i dette 204 :shock: . Sauer er et klart valg foran Tikka T3, det tror jeg 99% vil være enig med meg i. Er du lei av puss får du heller kjøpe et coatet løp eller legge coating på løpet selv.

T3 er et veldig lite opplagt valg i kaliber 223, da dette er en børse som bare leveres med lang låskasse. Da får man heller velge Sako eller en CZ eller tilsvarende der dette er tilpasset :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...