Jump to content

Juletradisjoner.


Aircooled

Recommended Posts

Julen nærmer seg med stormskritt, med alt det medfører. Satt og tenkte litt på det med tradisjoner rundt jul, og lurte litt på hva slags tradisjoner dere andre har. Siden dette ligger i spisskammeret, så tenker jeg jo på mat, men gjerne også andre tradisjoner.

I år skal den Aircooldske familie til Hamar i jula, og da blir det tradisjonell ribbe av svin og alt tilbehøret. Siden jeg har en fot i hver leir, har kona og jeg bestemt at vi har annenhvert år pinnekjøtt og svineribbe.

Men det er ikke selve julemiddagen som er høydepunktet i jula for meg. Det er første dags familiemidagen. Da samles alt som kan krype og gå, til lystig lag. I år skal det være hjemme hos min mor og far og da står følgende på menyen. Kald svineribbe, hjemmelaget sylte, rakfisk, sild i utallige varianter, elgkjøttkaker, elgskav (samme som reinskav men med elg), kalde julepølser og kalde innmatspølser, jegergryte m elgkjøttdeig til barna, røkt og salta elghjerte, hjemmelaget gravlaks, røykt røye og hjemmelaget elgpølser. Tilbehør til dette er mandelpoteter, lefse, god sennep, øl, akkevitt, brus til de som ønsker det :shock: og smurfeøl. For de som lurer på hva smurfeøl er, så er det tomtebrygg. Jeg kalte det smurfeøl da jeg var liten, og det har blitt hetende det.

Det er faktisk eneste gangen i året, hele familien er samlet under ett tak, og i år blir vi 47.

Link to comment
Share on other sites

Joa, tradisjoner har vi også. De har utviklet seg litt gjennom årene etter at vi bestemte oss for at 2x50 mil på vinterføre med tre unger i baksetet var mer enn vi orka i jula. Siden ØKH og jeg kommer fra hver vår kant av landet, har vi tatt med det beste fra begge verdener:

 

Lillejulaften begynner vi med juleetinga. Siden ingen av oss liker lutefisk (og Vårherre skal vite at vi har prøvd!), har vi valgt lettsaltet torsk den dagen. Skiver av salttorsk laget av skikkelig fisk (ikke noe kattfisk her, nei!) trekkes i passe nestenkokende vann til den såvidt slipper beinet og skimrer perlemorsaktig i kjøttet. Ved siden av har vi gode kokte poteter, kokt gulrot, stekt saltflesk (for all del ikke bacon!) og hjemmebakt lefse med meierismør. Godt, kaldt norsk vann fra springen. Nå vi kommer til oss sjøl igjen, er det på tide å pynte juletreet.

 

Julaften starter vi med lett frokost: Hjemmebakt vørterbrød med brun og hvit ost. Litt annen brødskive om man vil ha. Til middag er det risgrøt med mandel (melk eller rød saft til drikke), urøykt pinnekjøtt med fars kålrotstappe, kokt fjellmandelpotet, dampepølse, øl og Polets Smaladram. Så går det slagislag med juletregåing, synging og pakkeåpning. Når papirfillene har sluttet å fly rundt i rommet, finner man fram julekakene og lager litt kaffe. Da må vi ha hjemmelagete pepperkaker, ditto peppernøtter etter oppskrift fra salig Henriette Schønberg-Erken, marvpostei, fars fruktkake, berlinerkranser og annet snadder. Når roden og freden senker seg for alvor, åpnes portvinen og juleoratoriet kommer på CD-spilleren.

 

Første juledag er det stor julefrokost med diverse sild, hjemmelaget sylte, ditto rull, kokt tunge, edamerost og varmet leverpostei med stekt sopp og bacon. Til middagen kommer ribba på besøk, saftig og feit, sprø i svoren, sammen med hjemmelagete medisterkaker, ditto rødkål, ringerikspoteter, tyttebærsyltetøy og syltet gresskar. Øl og Gammel Reserve. Middagen avrundes med riskrem og rød saus laget på surkirsebær fra egen hage.

 

Andre juledag starter vi med samme frokosten. Til middag er det nå på tide med fugl. Den serveres med klassisk rømmebasert viltsaus, rosenkål, russiske erter, gulrot, fjellmandelpotet og gjerne en Bourgogne som var for dyr. Etterpå er det multekrem og hjemmelagete krumkaker.

 

Tredje dag ligger alle bare og raper...

Link to comment
Share on other sites

Aaaaahhh for nokon herlige skildringer av julefeiring Aircooled og Sako 30-06... :D

 

Julaften, begynner dagen med ein betre frukost, av sjølv fabrikert leverpostei, rullepølse, sylteflesk, og masse majones, sylteagurk, rødbiter osv... Etterpå tar eg pinnekjøttetet og legg i vann til bløyt ca 1 time. så siles vannet av.

Me har risengryns graut midt på dagen, og den har sjølvsagt ein mandel i, slik at dei 3 jentene mine kappspiser om å finne den først. Så all grautnen er tømt i løpet av ca 10 miutter. Den som finn mandelen, får ein marsipangris, type liten....

Så begynner far med middagen, det skal kløyves bjørkepinner som skal være i bunnen på gryta til pinnekjøttet. Det skal skrelles poteter, kålerabi, og tradisjonen er at når dette er ferdig, tar far med seg ein betre cigar og et godt glass med heimebrygg ut i stabburet og høyrer Iron Maiden skrike jula inn på beste vis med songene "Bring your daughter, to the slaughter" og " Number of the beast "...

 

Når far har fått sunget jula inn og kost seg i stabburet ein halv time, er det tid for å sette på pinnekjøttet. Dette skal dampe i ca 2,5 time.

Så er det tid for hovmesteren på tv.

Etter middagen er ferdig og fortært, er det kaffi, cognac og ungene går berserk under juletreet. Om kvelden når ungene er lagt seg, er mor og far trøtte, og sit i kvar sin stol og gjesper og gulper og ser på meir eller mindre trøtte tv program.

 

Første dag begynner med ein heidundrenes frukost igjen, og til middag er det av og til lutefisk, heimelaga bacon, ertestuing og poteter som står på menyen. Dette er det kun far som liker, så mor og barn spiser rester av pinnekjøtt.

 

Dei andre dagene i jula går stort sett i rype, kalkun, pinnekjøtt ( nyttårsaftan ) og kanskje også ei hjortesteik eller ein ytrefilet av hjort på beste vis.

 

Kort oppsummert, blir det + 3 kg med morro i jula... :D

Link to comment
Share on other sites

i det Flashmnske hjem starter julen for alvor med kveldsmåltidet lille juleaften, da er det sildebord som står på tapeten før nissene føyses feberhet i seng. Deretter pyntes pyntes juletreet slik at de små skal komme med henførte sukk&stønn, samt tindrende øyne ned i førsteetage selve dagen (dette er fruens teori).. Deretter fortsetter kvelden med litt sofasløving, portvin, ost og nøtter mens julefilmen over aller julefilmer "Griswalds Family Christmas" ruller over fjernsynet.

 

Juleaften starter til lunsj med div ruller, sylte og lagret edamer, servert med lefse, dijon sennep og smør. Deretter kommer det tradisjonelle østlandske julemåltidet med ribbe og tilbehør, som avsluttes med multekrem før papiret flekkes av og kaffe og kaker kommer på bordet, det eneste slaget som utmerker seg her er lukkede formkaker, som er en butterdeigsvariant med lokk stekt i sandkakeformer, fylt med bringebærssyltetøy og glasert med melis.

 

Førstedag er julefrokost tid, den innbefatter de før nevnte matretter i kald utgave, lun hjemmebakt leverpostei med bacon og champinjonger og lutefisk servert med lefse og fjellsmør.

 

Etter dette er jula offiselt over og det gnages kalde juleretter til det tyter ut av ørene på oss mens vi venter nyttårsaften og etterhvert for min del høydepunktet i "eteorgien" nemlig sosialt samvær med venner og ett måltid skalldyr som variere litt fra år til år men hvor en skalldyrskabaret er gjengangeren, rikt supplert med diverse andre varianter av skalldyr og smaksatte majoneser.. :D

Link to comment
Share on other sites

Pokkers folk...sitte om morgenen å lese om alt dette blir for mye for en nyoppstått stakkar som ikke fikk lyst å spise brød til frokost nei..

 

Vel, det er jo en hærlig tid da for store og små når alt gjøres med "måte".

Lilleaften har vi som tradisjon å samles hos en onkel og tante av meg, hun er fra Senja og har tatt med seg tradisjoner /sedvaner med seg nordover på godt og vondt :lol:

En av de gode på +kvota er kjøttmølje; kjøttkraft, lammelår og nybakte brød.

 

Kjøttkraften varmes opp, brødskiver legges i gryta ca.10 sek, akkurat nok til at den blir trukket inn med kraften, brødet sukres litt og spises ved siden av det kokte lammelåret. Drikke til de vokse er kald flaskeøl fra Mack, mmmm. Dette er en mektig kost og jeg har lært meg å spise måltidet passe saaakte.

 

Julaften morgen introduseres med mammas hjemlagde rundstykker og rull, hennes oppskrifter er utsøkt(håper ikke kona leser dette som er kokk..) :roll:

 

Med sølvguttene som bakgrunns-musikk fortæres ribbe og pinnekjøtt med hjemlagd kålrabistappe(....mors, vi skal tilbringe dagen der) og avslutter med multekrem fra kysten. Etter barnas papirmassakre og rydding er det bare å la freden senke seg.

Link to comment
Share on other sites

Her starter jula med "Tre nøtter til Askepott" som eldstedattera og jeg har sett sammen hver gang siden hun var liten. (Hun er 17 år nå)

Grunnet "dine/mine - barn" - utfordringen feires det gjerne to julekvelder her og det syns alle er stas.

Før, når vi hadde veldig dårlig økonomi og det var lite gaver under treet,

pleide jeg å gjemme gavene og lage en rebusløype for hver gave - slik at det spenningen skulle drøyes litt.

Nå er gaveantallet sjelden noe problem, men denne ordningen har blitt så populær - spesielt for eldstejenta - at det fortsatt er stor stas å få gavene på en slik måte. :wink:

Julemiddagen og nyttårsmiddagen er det lite endring på fra år til år, ungene er avhengig av tradisjon.

Ribbe og pølse i forskjellige varianter utgjør julemiddagen, og for å unngå væpnet revulosjon fra ungene må nyttårsmenyen bestå kalkun med Hasselbackpotet og Waldorf. :wink:

Ellers er jeg opptatt av at tradisjonene skal gå videre, så her bakes, syltes og spekes det før jula setter inn.

Link to comment
Share on other sites

Eneste som er heeeelt sikkert som lås hos oss er at det skal være pinnekjøtt og riskrem på julafta - hvis ikke blir det ikke jul!

 

I alle år har jeg vært vant til pinnekjøtt av lam/sau - men de siste 5-6 årene har det blitt pinnekjøtt av hjort. Det er mer smak, mindre fett og mer kjøtt på dette pinnekjøttet - og det smaker fremdeles pinnekjøtt selv om det er laget av hjort.

Vi legger til sides et par ribber hver høst og de røykes lett - for det er fort gjort at det blir altfor mye røykesmak! Tilbehør er selvsagt poteter og heimelaga kålrabistappe (halvparten gulrot/kålrabi) og øl som tørstedrikke. Noen sverger til akevitt - jeg liker ikke det så da blir det kaldt og godt juleøl i stedet.

 

Som dessert er jeg helt nødt for å ha riskrem. Tidlig på dagen kokes det en diger gryte med grøt som vi spiser en del av sånn midt på dagen. Resten kjølnes for å bli til riskrem. Mandel må selvsagt dyttes i riskremen :P God rødsaus hører til.

 

Hva vi har å spise de andre dagene i jula er tilfeldig - men det går stort sett i kulinariske retter av hjort eller rådyr og en av dagene også torsk.

 

Jeg er ingen kakemoms og heller ingen baker - så det er dårlig med slikt i heimen hos oss. Kaker smaker dessuten best før jul 8). Ellers flommer det over av mandariner, dadler, nøtter og sjokolade og anna knask hele jula gjennom.

 

Etter endt jul er det tid for trimming av diverse muskler som har gått i dvale :roll:

Link to comment
Share on other sites

God rødsaus hører til

 

Her må jeg få komme med et tips!

 

I helgen var det jo "sluttstykketreff" her i området, Caine og jeg hadde ansvaret for desserten (ja, jeg er et utpreget dessertmenneske!)

 

Caine lagde rød saus etter "man tager hva man haver" - prinsippet, sånn ca 5 min før vi skulle dra.

Og Sweet baby-Jesus :shock: den var utsøkt.

 

Den besto av:

 

Husholdningssaft og vann, sterk blanding - dvs mye smak

Ekstrøms blåbärssoppa, svensk blåbærsuppe i pulverfom som kun tilsettes vann. Veldig god på smak, men også en fin til jevning. Så maizenna/potetmel ble kuttet ut.

Til slutt, litt kanel. Dette satte en skikkelig fin julesmak på sausen. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

God rødsaus hører til

 

Her må jeg få komme med et tips!

 

I helgen var det jo "sluttstykketreff" her i området, Caine og jeg hadde ansvaret for desserten (ja, jeg er et utpreget dessertmenneske!)

 

Caine lagde rød saus etter "man tager hva man haver" - prinsippet, sånn ca 5 min før vi skulle dra.

Og Sweet baby-Jesus :shock: den var utsøkt.

 

All ære for desserten på Vangsåsen. Nydelig :D

 

Når det gjelder tradisjoner her i heimen, så blir det ikke jul uten ribbe m tilbehør. Riskrem har også vært en god tradisjon. Kaker og kaffe utpå kvelden.

 

I romjula blir det mye god mat av alle slag. Men med åra har jeg blitt mer og mer glad i fisk. Lutefisk begynner allerede å bli en god favoritt. Men tilbehøret må være hjemmelaget ertestuing, mandelpoteter, baconterninger, slotts sennep, øl og akevitt (helst en linje) etc.

 

Jeg foretrekker heller en fisketur (sjøørret) på julaften formiddag, enn 3 nøtter til askepott :wink:

 

PS. Jaktlykkes tradisjon med pinnekjøtt av hjort hørtes veldig spennende og godt ut.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss starter jula med pynting av tre og resten av heimen utpå ettermiddagen, lille julaften. Senere på kvelden bærer det avgårde til rakfisklag hos svigerfamilien. Til rakfisk er det selvfølgelig obligatorisk med øl/akevitt, så guttungen er sjåfør. Vi hadde nemlig en deal om at siden vi betalte for førerkortet hans, så er han sjåfør for oss – i hvertfall så lenge han bor hjemme. En god investering mao.

 

Julaften begynner med at ungene og undertegnede tar en tur på kirkegården og tenner fakler på beste- og oldeforeldres grav, mens konemor er hjemme og forbereder middagen, som selvfølgelig består av ribbe, pølse og medisterkake. Det drikkes rødvin eller øl/akevitt ved siden av. Desserten er riskrem, som er laget av rester av formiddagens grøt m/mandel.

 

Første dag bærer det igjen avgårde til svigers (selvfølgelig med forannevnte sjåfør) for julelunsj, som består av kalde rester fra julemiddagen, samt masse snadder-pålegg.

 

På andre dag føler jeg som regel behov for å komme meg ut en tur, ikke minst for å kunne rape, gulpe og andre unevnelige ting, uten syrlige kommentarer og sleivspark fra ØKH, så da tar jeg med svigerfar ut på isen etter røya. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Julens inntak av mat i den maralske slekt foregår omtrent som følger.

 

Julaften spises det lunsj med koldtbord dekket med ymse godsaker som rostbeef av hjort, kjøttrull av får og hjort, skalldyr, forskjellig sild etc.

Middag serveres rundt kl 18 og har tradisjonalt bestått av svineribbe, svinemør,surkål, poteter etc. I de senere år har vi også måtte tilføye pinnekjøtt med kålrabistappe, rødkål og sirupsfett, siden en av mine svogre neppe hadde overlevd jula uten :wink: Desserten er multekrem.

 

1.juledag møtes hele familien til julefrokost. Til middag har vi så lenge jeg kan huske, spist kalkun, helstekt i ovn, stuffet med kjøttfarse, epler og svisker. Serveres med rosenkål, broccoli,svisker og poteter. Sausen lages av undertegnede av en basis på kalkunkraft, fløte, appelsinjuice, rognebærgele og et lite utvalg urter.

Desserten består vanligvis av is, med bringebærsirup og varm sjokoladesaus.

 

2.juledag har vi pleid å spise ovnsbakt laks, men menyen har i år blitt forandret. I år serveres det fløtegratinert klippfisk, med rødløk,smørsurret brokkoli og squash, samt hasselbachpoteter.

Dessert blir nok sorbet av ripsbær, med hjemmelagd vaniljesaus.

 

 

Alt blir selvsagt fortært med drikke tilpasset maten :roll:

Link to comment
Share on other sites

Julaften begynner med å gå ut å trekke garn. Torsk skal være fersk, og ingenting er bedre enn fersk torsk i desember.

Så kommer man hjem til de gamle, der er det kaffe og sildesalater og oster til mors saffran-boller med mye smør på. Sukk!

 

Kl.1300 er torskemiddagen klar, med trekte gulerøtter, kokte poteter, torskelever kokt i finhakket gul løk og laurbærblad. Stekte baconterninger og eggesmør. Valget står mellom brakeøll eller en tung rødvin. Her gjelder det å drikke nok, så man er passelig trett når vi skal i kirken kl.1600. Før den tid er det tre nøtter og askepott på sofaen. (Ja, vi har den på DVD)

 

I kirken sitter man så og duver lettere bedugget og raper diskret torskelever. Glade jul, salige jul. Askepott forvinner over horisonten med tilhørende musikk, man gliser fårete lurer på om vi drakk opp all rødvinen.

 

Så er det hjem igjen, og det er nå det bli mat. Min mor er fra Skåne, og det står et tilnærmet "Skånsk smørgossbord" på menyen. Det har vel blitt endret litt over årene, og er nå mer et resultat av hva jegeren har dratt til huset i løpet av året. Sildesalater og røkt laks, eggerører, brunkål, rødkål, surkål, stekte poteter, div soppstuinger, svineribbe, juleskinke, kald røkt fåreskinke, ryper/rugder/stokkender/fasaner, pateer og poseteier, oster, kjekser og frukt. Her drikkes hovedsaklig brakeøll og Akevitt.

 

ALT for mye mat, men hele poenget er at restene settes i spiskammerset, og så kan man gå å småspise resten av julen!

 

Så senker freden seg, cognaken og portvinen kommer på bordet med nøtter og frukt og sokkelade. Og selvsagt kaffe og multekrem!!!

 

Plutselig - ble det lenge til JUL!!!!! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...