Jump to content

3 nøtter jeg trenger hjelp med:


Lynvingen

Recommended Posts

Jeg har lest meg mellom mange av trådene her og er kjempe imponert over hva dere kan! Misunnelig! Jeg har 3 gevær som jeg trenger litt informasjon om og har noen spørsmål om disse og håper dere kan hjelpe meg med dette..

Da er jeg veldig takknemelig.

 

Nøtt nummer 1:

Tralalala021.jpg

Tralalala022.jpg

Tralalala023.jpg

Tralalala024.jpg

Tralalala026.jpg

Tralalala027.jpg

Tralalala025.jpg

 

Dette er en Børse som min far har arvet etter sin kjære onkel. Det er bilde av en Krone med bokstaven "K" under. Hva står det for? Og så står det 1854 som jeg regner med er produksjonsåret. Så står det 387 som jeg regner med er serienummeret på denne for dette går igjen på alle vitale deler som kan demonteres. Er det noen mulighet og finne ut om hvem som hadde denne en gang? om hvilken regiment etc den har kunne vært brukt i? Gjerne om det er noe historie om disse børsene og verdien på denne? Det er ikke mye rust på denne bortsett fra noe overflate rust. Hvordan er det og få skyte med denne i dag?

 

Og noe annet viktig informasjon jeg skulle ønske og få svar på:

Det som er spesielt med denne er at det følger med noe som kalt "Dødsmerke" til denne børsa.

Så jeg skulle gjerne ha funnet ut historien rundt dette. Det fulgte med 2 merker:

Hvem av de som er dødsmerket er jeg litt usikker på men trur det må være sølvmynten-2kroner med mor av Norge.(Jublieumsmynt for 100år jubliet fra Grunnloven) Denne er det festet en hempe på:

Tralalala028.jpg

 

Tralalala029.jpg

 

Og for noe som kan være veldig interresant, er at denne onkelen og boren hans var medlem av Milorg "Gutta på skauen". MEn han vi arvet den fra hadde dårlig helse og fungerte mest som budbringer med beskjeder og mat til de andre. Dette er i Røyken komune området det er

Link to comment
Share on other sites

Det du har er en m1852/67 kammerlader Landmark`s marine modell, men denne messing knappen er ikke orginal. Se linken til min net side, der ser du hvordan knappen skal være. http://www.gammlevaapen.net/side26.html" target="_blank

 

Tusen takk, så kan jo lure på hva som var spesielt til marinen.. Ja det kan jeg tru hvis du mener den knappen til og åpne kammeret..

Hva trur du denne er av verdi på markedet? Og noen som vet om det går og finne noen register på denne?

 

Den sølvmynten er det lagt over 200 000 av hvis jeg ikke tar helt feil og trur de som er i bra stand ligger til rundt 1500kr..

 

Så det kan hende at børsa kunne vært brukt under 1 verdenskrig likevell da mend tanke på Norske sjøfolk ble hindret av tyskland og storbritania med handelsflåten sin?

Link to comment
Share on other sites

 

Så det kan hende at børsa kunne vært brukt under 1 verdenskrig

 

 

Garantert ikke.

 

Fint om du kunne hjelpe til og begrunne svaret ditt, Den Norske Marine hjalp i allefall til og beskytte handelsflåten..

sjekk her:

http://www.mamut.net/ferjekiosken2/subdet172.htm

 

Men kan jo være at geværet er for gammelt og upraktisk på den tiden. Da lurer jeg på det dødsmerket de prater om..Hmmmmmm

Link to comment
Share on other sites

Ja da har jeg fått bekreftet litt av historien rundt geværet. Denne ble brukt under 1 verdenskrig.. Den ble brukt av faren til onklene til faren min som var med i Milorg. Altså brukt av min Oldefar Anton Bakken. Så nå må jeg drive med litt slektsgranskning og finne ut mere historie om han og hans tjeneste i forsvaret. Det er i allefall store sjanser for han tjenestegjorde i Marinen! siden børsa er fra Marinen og merke med ankeret er i fra Marinen/Sjøforsvaret.

Så må jeg finne ut litt mere historie rundt dette og komme tilbake med det.

Takker for mange svar hittil og bare kjempefint om andre kan noe mere om denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

Nøtt nr 2:

Jaja denne er jo ikke så vanskelig og dra kjensel på.. En Krag Jørgensen med nummere som står 1908 og 10988. Alle delene er merket med samme nummer. Så er det noen spesielt med denne? Hvordan er det og montere kikkert eller (jakt)diopter på denne?

Tralalala030.jpg

Tralalala031.jpg

Tralalala032.jpg

Tralalala034.jpg

Tralalala033.jpg

 

Det jeg vet av historie på denne hittil er den ble brukt rundt i oslo traktene under 2 verdenskrig.. Av en tidligere hvalfanger med navn Foin som var gift med ei tante av min far.

Trur dere den kan være registrert inne i forsvaret i noe register?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...