Jump to content

Jakthund trening


Martin Ruter King

Recommended Posts

Heisann!!! jeg har et par spørsmål: jeg er 15 år gammel og skal flytte til hybel i august, i forbindelse med videregående. da har jeg tenkt å skaffe meg bikkje siden jeg ikke får lov til det nå "hjemme". og da skal det bli jakt ;P

 

men, det jeg lurte på da. er det vanskelig å trene opp ei fuglebikje? og er det sånn at fugle bikjer både finner fuglen og markerer hvor den er og apporterer den etter skudd? eller må du ha forskjellige hunder til det?

 

også lurte jeg på: er det mulig å få hjelp (veiledning) med å trene hunden? siden jeg er ganske ung og ikke har noe erfaring meg hundetrening!

 

og en ting til: kan ei fugle bikkje også bli ei bra harabikje?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker slik:

 

15 år - og har 3-4 år hjemme (MAX) - men har allerede gitt utsagn om at han skal flytte hjemmefra.

 

Hva når hunden har funnet sin plass i heimen?

Og lederen forsvinner (hvis vedkommede har klart å bli det)?

 

 

 

Vi har nok forskjeliige ståsteder med hundehold - vi to :D

 

Og disse ståstedene - har faktisk mye med hundedressur å gjøre.

Tror jeg!

Men tar feil som vanlig :cry:

 

Skulle det imidlertid være slik at det ligger an til "Taterliv" - er mitt dumme råd:

Ikke skaff deg hund.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vis du ikke har noen bra råd eller tips så ikke si noe! jeg skrev denne meldingen fordi jeg "SKAL" flytte til internat som er rett vesiden av skolen jeg skal gå på, og jeg må flytte hjemmefra fordi det er for lang vei til skolen og jeg må stå opp kl. 5 hver dag å pendle med buss, som jeg ikke gidder.

 

og jeg lurte på hundetrening fordi jeg "SKAL" skaffe meg hund og jeg "SKAL" jakte. så jeg kjønner ikke hvorfor du sier at jeg ikke skal skaffe meg hund, kan du være så vennlig å forklare det?

Link to comment
Share on other sites

ok vent litt............... jeg tror vi missforsto hverandre her :oops: jeg vil ikke flytte hjemmefra fordi jeg er lei foreldrene mine eller no ;P men fordi det er en land vei til den videregående skolen som jeg skal beggyne på (naturbruk) og siden det er naturbruk så har skolen egne hybler til elevene kjønner du, og hundegårder til de som har hund de skal ha med seg.

 

så om du var bekymret for at hunden ikke skulle ha det bra på en "hybel"

så kan jeg nok trøste deg med at den kommer til å ha det fint på en"gård" som det er.

 

men til mitt egentlige spørsmål, om hundedressur til jakt. har du noen svar på det ?

Link to comment
Share on other sites

Det var et innlegg som jeg hadde - som forsvant - men skitt au - det betyr ikke noe.

 

Poenget mitt - er at hunden din som er blir veldressert innen skolegangen - kan få problemer med sitt vidrere liv.

 

Hva du skal gjøre/tenker på - har jeg ingen peiling på - men skal du ha hund - må du regne med minst 10 år sammen med den.

Link to comment
Share on other sites

"men, det jeg lurte på da. er det vanskelig å trene opp ei fuglebikje? og er det sånn at fugle bikjer både finner fuglen og markerer hvor den er og apporterer den etter skudd? eller må du ha forskjellige hunder til det?"

 

Med trening - kan du få en hund som gjør det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

selfølgelig skal jeg ha hunden så lenge som overhodet mulig, jeg er ikke en av de derre ungdommene som behandler dyr som leketøy. jeg har aldri hatt hund før men jeg har vært utplassert på flere gårder der det er masse dy, spessielt hunder så jeghar nok 2-3 års erfaring med dem. jo..... jeg tenkte vel på: Gordon setter, flat coated retriever eller finsk støver.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lån bøker og sett deg inn i hva dette med jakthund innebærer!Først må du bestemme deg for om du vil jakte med fuglehund,eller Harehund!Ingen rase passer til alt..Ikke at jeg har noe med det,men vil tro det er best for deg å vente noen år med hundekjøp,til du har fått jobb og en egen boplass:Prøv heller å bli med noen andre med hund på jakt,og lær av dem,før du får egen..ser det ofte at jegerprøveopplæringa er elendig..bli med noen erfarne jegere i skogen heller!

Link to comment
Share on other sites

Hei jaktgal95 og velkommen til forumet :)

Ser du har fått litt hard medfart allerede. Her var det ikke mye optimisme gutter :shock:

Først, bare så jeg forstår deg riktig; du skal flytte hjemmefra for å gå på skole og på hybelen får du har hund?

Isåfall vil jeg gjerne dele tipsene mine med deg, for jeg var i akkurat samme situasjon som deg når jeg flyttet til Trondheim i august. Jeg og dama fikk oss en GordonSetter i juli 2010.

 

Det første du bør tenke på er hvor lyst du faktisk har til dette. De første to månendene av valpetiden vil ta MYE av tiden din og å stue bort valpen i buret fordi kompisen har fest med masse babes er uaktuelt. Jeg tenkte den prioriteringen kom til å bli lett, men man får nok til tider, men skal resultatet bli bra, MÅ man bare ofre noe.

 

Det andre er: får du ha hunden hjemme? Du skal vel hjem på ferie, helgetur, osv. Er noen i familien som du tilbringer mye tid med allergisk? Hvordan løse dette, etc?

 

Jeg har selv halve slekta på sørlandet, der enkelte er veldig allergiske. Jeg var der i jula med hunden, men det var krevende å bytte så mye klær og dusje så ofte(3-4 ganger om dagen), men det gikk bra. Det viktigste er at ingen blir syke og at hunden trives.

 

Så videre til spørsmålet som er hovedtyngden i problemstillingen: hva kreves av en fuglehund? Jeg har bare hatt GSén min i 10 måneder, så jeg håper de mer erfarne gutta her inne kan fylle mine tomrom, men jeg skal prøve:

 

En fuglehund krever utrolig mye dressur for å fungere bra i skog og fjell. Som vanlig er det utrolig viktig å sjekke stamtavlene til avlshundene du har tenkt å kjøpe valp av. En stor fordel (syns jeg) er å ringe mange oppdrettere å få høre litt med dem. RING, ikke bare mail og sms. Det er også viktig å ikke forhaste seg med valpekjøpet: kullet bestemmer. Det er vanskelig å bestemme seg for eksakt dato for valpekjøp.

 

Nå skal jeg ut i skogen med bikkja, så jeg skal fortsette på innlegget mitt når jeg kommer hjem igjen :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvsagt rett det meste her IvoRei!Det jeg mente,er at han tydelig ikke vet noenting om hunder,da kan det være greit å være med noen erfarne på Harejakt,og med fugljegere med stående hund,for å se hva han liker best!Nevnes Retriver og her..så vet ikke hva han vil egentlig..Og man skal ha denne hunden 12-15 år,Hvor skal den være om han vil på utenlandstur,skole,forelesninger,kurs og fester osv,kanskje greit å være ungdom først?Virker som hans familie ikke tåler hunder så..Det er også veldig greit å ha førerkort og bil når man skal få trent og brukt hunden!Så mitt råd var å vente noen år..Du kan gjerne få bli med meg på jakt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om det er vanskelig eller ikke å trene en fuglehund kan diskuteres men mye jobb er det og resultatet er særs avhengig av tid og innsats som er lagt ned i bikkja.

 

Arbeidet begynner allerede som nevnt med å finne rett valp fra rett kull og fra rett oppdretter, rase er igrunn mindre viktig etter min mening selv om egenskapene varierer endel.

 

En kan få en bra hund av de fleste vanlige raser men kanskje er sjansen størst med en Pointer, kanskje er også sjansen størst for at en Pointer er lettere å dressere en f.eks en Vorsteh og dermed enklere å få til.

 

Sjansen vil også være større for å ha et bra utgangspunkt med en Pointer enn f.eks en GS der en er svært avhengig å finne en bra og seriøs oppdretter med kull fra rette linjer.

 

Det er mye som skal stemme og mange tanker en må tenke igjennom før en går til det skritt å anskaffe seg hund, viktigeste er faktisk om en har tid, engasjement og ork til å drive med dette siden det faktisk er en fulltids jobb.

 

Dressur foregår 24/7 og i tillegg til det er det den stadige reisingen for å få hunden tilstrekkelig i fugl, en stand er til dels instinktiv men utløses av erfaring, dvs nok sjanser på fugl.

 

Min 10 mnd gamle Pointer hadde for 2 uker siden første spikerstand med avanse og ny stand på vill fugl med etterfølgende felling, i bunn ligger trening på vaktel og en god del turer i skog og fjell der hun forsåvidt fant fugl uten at jeg fellte, det gjør en bare ikke før situasjonen er perfekt.

 

Nå er jeg en god del eldre enn deg og har jaktet noen år så for meg å holde igjen et skudd for at situasjonen ikke er perfekt lar seg gjøre, har du nok selvkontroll til det? Jeg vet med sikkerhet at når jeg var 16 så hadde det være bortimot umulig :)

 

Jeg anbefaler å jakte en stund sammen med en som har god(e) hund(er) før du skaffer hund, det er utrolig mye å lære, selv var jeg så heldig at min første fuglehund var ferdig i fugl da jeg fikk henne og jeg har foreldre som alltid har jaktet med hund, det gav meg et bra utgangskpunkt når jeg satte i gang med min første valp.

 

Kanskje ville det vært bedre for deg å overta en slik hund, gjerne 2-4 år gammel som kanskje ikke er en 1. AK hund på prøver men likevel en bra jakthund, det vil du lære mye av og dermed kunne gi en valp det utgangspunkt den fortjener?

Link to comment
Share on other sites

@cipheron

Hei! og tusen takk for det du sa nå! det noen av dere ikke forstår er at jeg "IKKE" kjener noen som jakter men jeg ville selfølgelig vært med erfarne jegere vis jeg hadde hatt muligheten til detta. men jeg lurte på, vis jeg kjøper en hund som har jaktet og er ganske erfaren når det gjelder jakt, blir den ikke litt usikker da vis den plutselig bytter eier? eller går det bra og den er like bra til jakt som den var med eier nr 1? jeg kan sikkert ikke bare dra ut på jakt helga etter at jeg fikk hunden ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

"Det er også viktig å ikke forhaste seg med valpekjøpet: kullet bestemmer. Det er vanskelig å bestemme seg for eksakt dato for valpekjøp" - fortsettelse fra forrige innlegg.

 

 

Jeg vil fortsette med å si at cameron og funnsjødalen bare vil hjelpe deg - de har gitt meg mange tips og er en fin kilde til kunnskap om fuglehunder her på kammeret.no

 

Videre må jeg spørre deg: er det stående fuglehund du har tenkt deg? Hvilken rase tenker du isåfall på?(ser du nevner GS, flat coated retriver og finsk støver - tre VELDIG forskjellige hunder og bruksområder)

Isåfall: etter at du har gjort grundig research angående valpekull/foreldre osv og bestemt deg for valp - da begynner jobben. Som nevnt tidligere brukte iallefall jeg 12 timer i døgnet på valpen de første to månedene. Det høres ektremt ut, men det vil enkelt og greit si at jeg sammen med den hele tiden, bortsett fra når den lå i buret på natta og sov.

 

I tillegg så koster denne krabaten meget mye penger, så med mindre du har rike foreldre(noe jeg ikke har :wink: ) så må du nok belage deg på en ekstrajobb(minner om at jeg bare skriver tips for å hjelpe deg, ikke fortelle deg hva du skal gjøre, men hvordan jeg har gjort det :)).

 

En liten oversikt over det jeg mener er nødvendig for trening, hundehold og det rundt:

 

Jaktdress som er vanntett, vindtett og slitesterkt

Gode sko

Ski

Forsikring

Generell hundeutrustning(vannskål, matskål, kobbel, halsbånd, klosaks, bein, osv)

Hundefor med kvalitet

Valpekurs?

Utstilling?

Jaktprøver?

 

Her har jeg sikkert glemt noe, så håper noen kan fylle ut. Funnsjødalen sier du trenger lappen - jeg er ikke helt enig. Det hadde vært en enorm fordel med bil, men bor du nært en busstopp kan det være et greit alternativ. Jeg går i 1 minutt, så er jeg på bussen som går opp i bymarka, det holder foreløpig. Til høsten, når det virkelig skal jaktes trenger jeg nok et alternativt transportmiddel.

 

Jeg kan fortsette innlegget når jeg vet hvilke rase du har tenkt deg. Jeg sitter med begrenset erfaring og kunnskap om en eneste GS, så hvis du har tenkt deg en annen rase er det desverre lite jeg kan bidra med, annet enn å ønske deg lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

@IvoRei

 

ok tror jeg har kjønt at dere prøver å hjelpe meg nå.. hehe :) jo.... jeg har jo hørt at gordon settere er veldig vanskelig å trene, og at jeg burde gå for pointer og vorsteher Osv. men uansett hvor vankselig det er så vil jeg egentlig innerst inne ha en GS. fordi jeg har jobbet på en gård i 2,5 år hvor de hadde en GS som het jesper og jeg synes at de er så fine og spesielle. så jeg vil nok antakelig gå for en gordon. s , så om du kunne fortalt meg det du vet om de, så hadde det vært kjempesnilt, og kanskje litt om priser på valper osv. hvor mye betalte du for din?

Link to comment
Share on other sites

Stående fuglehund og GS ja :)

 

Nå er jeg veldig fersk GS´eier, og har alt å lære enda, men jeg kan dele mine erfaringer med deg :)

 

At en breton, pointer eller engelsk setter skal være lettere/vanskeligere å trene enn en GS kan iallefall ikke jeg forstå. Nå har jeg aldri vært borti eller eid noen a rasene, men har som egen mening om at hver eneste hund er unik.

At man ha et bedre utgangspunkt er en annen sak. Har man en valp etter jaktpremierte foreldre kan sjangsen være bedre for å få en god jaktbikkje.

 

Jeg syns ikke Akela(min GS) har vært vanskelig å trene hittil!. Hun har enda ikke hatt sin første løpetid, enda ikke vært på jakt og enda ikke fått lukta på annet enn en rypevinge, så det vanskeligste gjenstår nok. Men det som jeg mener er viktigst i dressuren av en fuglehund er grunndressuren. Kommandoer som "sitt", "hit" og "stopp" er noe jeg mener skal sitte i beinmargen på hunden og trenes på hver bidige dag.

 

Sosial trening er veldig viktig - både med mennesker og hunder i alle aldre.

 

Jeg betalte 10 000-, for min valp, noe som er helt vanlig for en valp etter jakt og utstillingspremierte hunder. Du må bare spørre hvis det er mer du lurer på, skal svare så godt jeg kan :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei mener ikke du er idiot med null peiling!Men utfra spørsmåla dine så vet du ikke mye..om en fuglhund kan bli bra på Hare osv..Derfor anbefalte jeg å være med andre litt og se hva du vil ha!Og jeg vil det beste for hunden,den må bli brukt!Og det koster ja!Vil du absolutt ha hund nå som student og uten bil,ville jeg godt for en voksen hund.Kan funke det,men ingen garanti..men er alltids noen brukbare hunder å få tak i på Finn.no til en rimelig penge,1-7år gammel som kan lære deg mye om jakt med hund!Da er det og lettere uten bil,med tanke på innjaging osv.Skal en hund bli bra må den brukes!Da er det vanskelig når en må innpå fjellet,og ingen kan kjøre deg..Jeg kan godt hjelpe deg med å finne en voksen hund,og du virker da seriøs,så sku gjerne hatt deg med på opplæring!Først må du vite om du vil ha en drivende hund,stående eller apporterende hund!Vorsther vil jeg ikke si er lettere å dressere enn en Gordon nei!Det skrytes av Pointer her,blir ikke bestandig gull av dem heller..Forresten det ble nevnt første stand 10måneder gammel..da har jeg allerede jaktet flere mnd med mine Gordons,så dem er ikke helt ubrukelige alle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

En drivende hund er IKKE fuglehund!Det er en hund som driver viltet og loser,f.eks Dunkere og Støvere til Hare og Revejakt!Eller Drever,Basseter,Beagle til Rådyr..Du har derimot støtende fuglehunder,Spaniels som søker terrenget tett foran jeger og støter opp fugl innen haglehold,de tar ikke stand.Du har og halsende hunder som Spetser som bjeffer på skogsfugl som sitter treet,enkelt forklart..

Link to comment
Share on other sites

Enkelt forklart ja!Men en stående hund går mye større,altså søker lengre ut og får med seg mer terreng.Noen går så stort at de er uintresanne å jakte med etter min smak,særlig i skog..det morsomme med en stående hund er spenningen du får når den finner fugl og tar stand,og du går opp med hagla klar og høy puls :)

Link to comment
Share on other sites

Fint om terrenget er flatt da :lol: Kjenner noen som bruker peiler i skogen på Engelsksetterne sine,tungvint spør du meg..Det at en hund går stort,har litt med rase og linjer å gjøre,mye med dressur,pluss det bety no hvor den har fått erfaringen i fra når den var ung,skog eller fjell.Men ikke vanlig at de går så stort at de ikke kan jaktes med da!Du bruker bare lengre tid på å gå opp til standen.. i skogen derimot vil jeg ha hund med kontakt.

Link to comment
Share on other sites

nå skal ikke jeg gjøre meg til uvenn her, men skriver det jeg mener

 

jeg er selv i tanke boksen på å kjøpe meg en egen hund, og jeg har nettopp vært student selv.

jeg laget et lite regne ark på hva man trenger og hva det koster i året,, nå skal det sies at dette er på en pettit basset, har ikke peiling på fuglehunder, men regner med at det er ikke så stor forskjell..

eneste er forsikringen jeg er usikker på, men den blir mellom 1500 - 3600 i året. finnes MANGE typer forsikringer.

å du må også tenke på at hunden koster mellom 10 000 og 15 000kr.

 

det første jeg tenkte på var økonomi,

utgifter i året

jakthundforsikring 3600 kr året

hundefor 5000 kr året

vaksinasjon 500 kr året

sum 9100 kr året

 

må kjøpes:

garmin peiler 4690 ,-

div (halsband, skåler osv) 3000 ,-

Hundeseng 500 ,-

bilbur 1000 ,-

 

 

 

du må ikke tro at pengene du får i stipend er nok til å dekke utgiftene. blir en del utgifter i mnd på hund, samtidig såm at du skal leve selv også. så du blir nødt som det står lengre opp i samtelen å ta deg en ekstra jobb.

 

 

jeg har jaktet 5 år med svigerfar og hans hunder. å har lært mye viktig med tankte på hundestell og trenning via han.

 

min konklusjon er:

vent med å kjøpe hund, vent ihvertfall til du er ferdig på skolen og får deg jobb å tjener penger.

det er veldig tidkrevende å ha hund og du må regne MANGE dager i skogen med tanke på trenning det første året.

Link to comment
Share on other sites

hei jaktgal95.

 

jeg vet om en goddel folk som bruke gps og peiler på hunden sin, når de bruker stående fuglehund. vis hunden finner fugl, ble de varslet med at gps-en sa " laika har stand på fugl 210 meter unna" og så viser gps-en vei. det kan bli mye gåing, men de er veldig fornøyde. høy puls når man nærmer seg hunden

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisan Jaktgal95 - du har fått en røff start her på forumet ser jeg... og jeg ser også at du har guts og ikke mister fatningen av den grunn!

 

Jeg skal ikke veilede deg om stående fuglehund; vil bare si til dere voksne, etablerte jegere/hundemennesker - har kua glemt at den har vært kalv engang???

 

Gi gutten en sjanse - han er ivrig og lærevillig og det er j**** synd om dere klarer å kvele en gryende jeger før han kommer igang :twisted:

 

 

 

Velkommen hit :P

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne gi deg en liten oversikt over de forskjellige jakthundrasene og deres bruksegenskaper:

 

Stående fuglehunder: Vi har mange stående fuglehunder. Karakteristikken rasen bærer er at den skal stå for fuglen til jegeren gir reis-kommando, være rolig i oppflukt(sette/legge seg/stå i ro) og apportere(hente og levere) skutt fugl på kommando. Kjente raser her er Gordon/Engelsk/irsk setter, Breton, Munsterlander(Kleiner/Grosser), Vorsther(Stri/Glatthåret) og Weimaraner. Det finns mange flere raser, men dette er vel de mest kjente her i landet.

 

Støtende fuglehunder: En støtende fuglehund tøter opp fuglen, uten å ta stand. Jeg kjenner lite til treningsmetodene brukt med disse hundene, men ser for meg at det er en fordel at hunden er rolig i oppflukt.

 

Apporterende fuglehunder/hunder: Flatcoated/golden/labrador retriver, puddel(man kan vel i grunnen lære alle hunderaser apport, men disse er kjente for apport): Apporterer småvilt, uansett hvor, når og størrelse.

 

Løs, på drevet halsende hund: En løs, på drevet halsende hund skal drive losdyret(dyret hunden bjeffer på, sporer) i greit tempo. Lostiden avhenger veldig fra rase og individ. Disse hundene kjennetegnes ved at de er veldig korte i beina. Det er ikke tillatt å bruke slike hunder som er over 41cm i boghøyde, fordi viltet ikke skal stresses. Kjente hunder her er dachs, drever, beagle og basset.

 

Spisshunder: Spisshunder skal ta igjen og drive/stille viltet for hundefører. Kjente raser er elghundrasene(NorskElghundGrå/Svart, Svensk Hvit Elghund), Laikarasene(Øst/Vestsibirsk), Karelsk Bjørnehund. Finnes mange flere raser.

 

Terriere: Hunder som er avlet for hijakt på rev og grevling. Kan fungere glimrende som kortdrivende hund på hjortevilt. Kjente raser er Tysk Jaktterrier, Foxterrier, Boarder-Terrier, Jack Russel Terrier. Finnes mange flere raser.

 

Jeg har sikkert unnlatt endel, men håper folk kan hive seg på og fylle ut tomrommene. Håper dette er til litt hjelp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet Jaktlykke! :)

 

Viktig å huske på at man selv har vært nybegynner!

 

Det gis råd om å vente. Joda, sikkert greit det, men skal man vente til alt passer, ja da kan det jo hende man aldri får tid da! Grublet selv i drøyt tre år før jeg endelig kjøpte meg valp.

 

Tenkte i grunn å vente til jeg fikk tid og råd. Når har en egentlig det? Jeg har verken tid eller råd til hund, men jeg tok meg tid og tok meg råd! Ferdig med det, og det går greit!

 

Sørg i hvert fall for at du har god tid til dyret i starten. Ser ikke på det som noe problem å være elev samtidig som man har hund. Er selv lærer på en videregående skole med internat (naturbruksskole), og det er mange elever som har dyr i alle varianter! Pr i dag er det ikke lov å ha dyr på hybelen, men det skal det visst bli til høsten. Hør med skolen du skal begynne på. Kjekt å ha hybel i nærheten av skolen, for da kan man jo ta en tur i friminuttene og lufte hunden, og det er mange som mer enn gjerne hjelper til med luft og pass om man må gjøre noe annet en kveld. I tillegg er det god sosial trening for hunden.

 

Meld deg også på valpekurs og vær med på miljøtreningskvelder. Da får du mye nyttig input. Kjøp deg også litteratur og les deg opp før du kjøper. Da får du også et inntrykk av hva hundehold dreier seg om. Vil tro du ikke er helt grønn i og med at du kjenner folk som har hund, så vil tro det går bra jeg!

 

Ser du også vurderer GS. Fine hunder. Gå for det du har lyst på. Tror mest det er smak og behag når det gjelder denne typen hund. Som regel vil man høre negative ting om rasen en vurderer fra andre som har andre raser. Rart det der... Ens egen rase er så klart alltid best! Dette irriterer meg! Kjøpte selv breton da jeg har hørt mye bra om at de er fine i skogen og er perfekte famliehunder. "Å herregud, har du kjøpt en slik en du a...", kom det fra en som har vorsteh og weimaraner. Disse to er jo selvsagt Så et godt tips er også at man ikke skal høre på alt som blir sagt heller! Hunden min er nemlig verdens fineste hund den! :mrgreen:

 

Sier bare; velkommen til forumet, og håper du får mye bra info her, og lykke til med hund i fremtiden! :)

Link to comment
Share on other sites

Løs, på drevet halsende hund: En løs, på drevet halsende hund skal drive losdyret(dyret hunden bjeffer på, sporer) i greit tempo. Lostiden avhenger veldig fra rase og individ. Disse hundene kjennetegnes ved at de er veldig korte i beina. Det er ikke tillatt å bruke slike hunder som er over 41cm i boghøyde, fordi viltet ikke skal stresses. Kjente hunder her er dachs, drever, beagle og basset.

(Fant en forglemmelse Ivo :wink: )

Denne begrensningen gjelder kun dersom du skal jakte rådyr eller hjort. Dersom du vil jakte rødrev, gaupe eller hare, kan du bruke høyere bikkjer. Da blir listen over mulige bikkjer lenger. Dunker, hygen, haldenstøver eller andre støverarter er de mest brukte her.

 

Ellers: Lykke til med hund. Du får aldri bedre tid enn mens du går på skole :!:

Jeg fikk min første hund for snart to år siden. Etter enkelte av "Kammerlovene" burde jeg ikke fått hund, da jeg har en jobb som tar en del tid samtidig som jeg fikk en tobeint valp to mnd etter bikkja. Fasit er at jeg nå har en fornøyd hund, en fornøyd gutt, og en (ganske :wink: ) fornøyd kone. Og er veldig fornøyd selv :!: Bikkja og guttungen er kjempevenner :D

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg å lese deg litt opp om emnet. Kan selv anbefale denne boken: Fuglehunder - dressur og jakt : stående hunder, spaniel og retriever

Sten Christoffersson

 

Leste denne før vi hentet vår pointervalp i november i fjor. Les deg opp det du kan emnet så får du selv vurdere hvilke metoder som funker for deg etterhvert:).

 

Angående kjøp av hund, jeg anbefaler selvfølgelig Pointer. De er jo verdens beste hunder :mrgreen:

Neida, som andre sier her, kjøp det du har lyst på selv. Så lenge genene er i orden så finner de nok fugl alle sammen.

 

Her kommer et par erfaringer jeg\vi har gjort oss:

 

- Vi bor i leilighet nå men kjøpte hund nå siden vi skal flytte i hus i løpet av vår\sommer i år. Vi hadde nok ikke kjøpt hund hvis vi skulle blitt boende i leilighet. Hundeholdet er natt og dag, fra at du kan åpne verandadøren og hunden kan løpe fritt i hagen som den vil til at vi må kle på oss og gå ut hver gang hunden skal på do, vil ut osv.

 

- Det er myye mer jobb enn du tror og regner med, og jeg er sjeleglad vi er to om jobben! Begge jakter og har en stor interesse for å få hunden god så det letter jobben veldig.(Vet at ikke alle er like heldig :P )

 

-Ja det koster endel men det får du alltids råd til så lenge du prioriterer riktig. Vi har forsikring gjennom NJFF og betalte en engangssum på 3600. Da er hunden forsikret frem til hun er 8 år. Regn også med å bruke litt penger på jakt\dressur-kurs.

 

 

Dette var bare noen erfaringer jeg har gjort meg. Personlig vil jeg anbefale deg å vente litt, hvertfall til du har gått litt på skolen og sett hvor mye jobb det er med skolen. Men det får du finne ut av.

 

Du får ha lykke til med letingen og det er utrolig hyggelig med hund. Kunne ikke tenkt meg å vært foruten:)!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo i samme rennet anbefale deg å se filmene til Anders Landin.

 

"Så tranar jag min valp"

"Så tranar jag min unghund"

"Jakt med mine hundar"

 

Den mannen er min "mentor". Hvis jeg lurer på noe, er filmene hans en skikkelig god kilde til kunnskap. Det eneste som er dumt er at jeg ikke kan spørre han om hva jeg skal gjøre :mrgreen:

 

Han bruker primært de kontinentale rasene, som er like glad i hårvilt som fugl. Dette vil da si Munsterlander og Vorhster. Men han har en pointer i tillegg til at han trener en pointervalp i filmene og det er utrolig å se hva han får til med hundene sine. Han stopper en 5mnd gammel munsterlander på 30 meter når den jager kanin. Dette er bare en smakebit.

 

Han har også en form for hundeoppdragelse som har gjort min hund veldig rolig, komfortabel og trygg. Han behandler hunden akkurat som tispen behandler valpene sine. Den viktigste kommandoen er "nei", og den lærer valpen fra dag 1.

 

Filmene kan du kjøpe på http://www.rotvelta.no/Fuglehunddelen/salgsart.htm

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet.

 

Vil si meg enig med mange av inneggene tidligere i tråden. At det utifra den informasjonen du gir at det kanskje kan være en ide å vente til du har stabilitet i livet før du anskaffer en hund. For som tidligere nevnt er det myyye arbeid med en hund. Og da spesielt i starten.

 

Hvis du alikevel velger å anskaffe deg hund så gjør som Ivo skriver: ta deg god tid på å finne oppdretter og ikke forhast deg bare fordi du vil så gjerne ha en hund nå!

 

Det har kanskje ikke helt relevans med ditt tilfelle, men en kompis av min far har to sønner, og da de var yngre (ca din alder) ville de ha en hund. Og maste på faren om å få en hund. Etter en del masing gikk han(faren) og hentet en pinne, festet et tau i den og gutta fikk grei beskjed at om de gikk en god tur morgen og kveld med denne pinnen, i 3 mnd skulle de få hund.....Det ble ikke hund på de to.

 

Bruk tiden når du venter på å finne rette valpen/voksen hund på å lese deg opp på emnet, og oppsøk miljøer der du kan få svar på spørsmålene dine (f.eks her). I jungelen med litteratur på emnet har jeg hatt suksess med "I ulvemors sted" av bla Johan B. Steen, og "På Plass" av Jørn Mazarino. To bøker jeg har lært mye av.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Her føler jeg at man må bli med på hylekoret. Jeg kjenner meg veldig godt igjenn i situvasjonen til jaktgal95. Både med ivrighet og sterkt ønske om og få en hund. Det du må først overveie her er om dette er noe du kommer til og holde på med i all overskuelig fremtid. Om du kjøper ei hagle og setter den i våpenskapet noen år før jegerblodet blusser oppigjenn så tar ikke hagla noen skade av det. Men en hund kan du ikke bare putte i skapet noen år mens man er ungdom. Siden jeg ikke vet hvem du er så må jeg bare trekke parraleller til meg selv, når du er 15 år så kan jakt være den store tingen. Men hva når du har blitt 17-18 år ?? Jeg måtte vente til jeg var 25 før jaktlysten startet igjenn. Og uansett hvor mye arbeid du tror det skal bli med hund så kan jeg love deg at det blir mere, jeg har en svarthund på 11månd. med et snev av ADHD ;) Jeg håper du ikke ser på dette som kritikk, men heller som ei lita veileding fra noen som har vært i samme situvasjon som deg selv. PS hundehold er mye enklere etter du har fått deg ei kjærring som kan hjelpe til og passe den... God jakt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...