Jump to content

Gi Fødsels og person nummeret ditt bort på søknad


Ny-Jeger

Recommended Posts

Hei. Jeg lurer på om det er flere enn meg som er skeptisk til å gji bort fødsels og person nummeret sitt til vilt fremmede som du kjøper våpen av på nettet? Jeg har ingen problemer med å oppgji det til politiet når jeg skal søke men jeg synst det er ubehageligt at den jeg kjøper det av skal også vite det, man vet jo alderig hvordan han/hun oppbevarer det og hvem som kan ha tilgang til det. Er det mulig å "sladde" over pers nr når jeg skal sende den godkjendte søknaden til selger?

 

 

Mvh Ny-Jeger

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

NYjeger: jeg skjønner deg jeg. Jeg ville også være svært betengt på og gi fra meg fødselsnr. til vilt fremmede i disse "ulvetider". Ikke særlig hyggelig det nei. Kjøp heller våpen av autorisert våpenforhandler.

Link to comment
Share on other sites

NYjeger: jeg skjønner deg jeg. Jeg ville også være svært betengt på og gi fra meg fødselsnr. til vilt fremmede i disse "ulvetider". Ikke særlig hyggelig det nei. Kjøp heller våpen av autorisert våpenforhandler.

Desverre kan fødsels og personnr havne i feil hender der og(i værstefall). Er jo folk som jobber der og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner igjen følelsen til trådstarter.

 

Hvis du kjøper av en privatperson er det relativt sett sannsynlig at vedkommende er skikkelig, ettersom vedkommende eier våpen. I hvertfall sammenliknet med en tilfeldig person på gaten.

Det å kaste utskrifter fra banken, tom emballasje fra reseptbelagte legemidler eller årsoppgaver fra arbeidsgivere i søppelkassen er nok et større potensiell problem enn en kjøpetillatelse.

Link to comment
Share on other sites

Nå er man vel ganske avhengig av å ha dette nr på søknaden, både for at Politiet skal kunne sjekke riktig person. Men det er jo også ett behov for det når søknaden skal sjekkes opp mot legitimasjon ved kjøp. Det kan jo i teorien være to personer med samme navn, som også er født samme dag........

 

Men ser også at alle ikke er bekvem med å gi det ut

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det er mange som lever i den villfarelsen at fødsels og personnummer er begrenset informasjon. Dette har det ikke vært på mange år.

 

Man må oppgi det når man skaffer seg mobiltelefon (hos alle andre enn Telenor), når man bestiller tv-abonnement (med mindre du vil forhåndsbetale et år i slengen), stort sett over alt. Det er også derfor myndighetene har gått ut med et rundskriv som ber alle offentlige instanser slutte å bruke personnummer som indentifikator.

Det er bare det at de er så håpløst langt etter med digital ID. Ikke at det er noe poeng i å skaffe seg det. Den blir bare foreldet og ugyldig etter et års tid, og så må du ut med nye kroner for reverifisering. Ikke at det er noe lurt heller, for de kommer jo stadig med nye påfunn på den kanten.

 

Uansett, om noen benytter personnummeret ditt til å stjele identiteten din ligger feilen hos den etat eller bank som har godkjent det som eneste identifikasjon. Det har de nemlig blitt bedt om å la være med.

 

 

Videre bør du jo alltid handle hos forhandler, for garanti eksisterer ikke mellom privatpersoner :P

Link to comment
Share on other sites

Kan litt rundt temaet identitetstyveri, av forskjellige årsaker. Og hele problematikken er at det er en misforstått greie at personnummeret omtrent betraktes som en hemmelig PIN-kode. Så lenge noen kan fremlegge fødsels og personnummer, samt et navn som hører til, så kommer man fryktelig langt. Er systemet som er litt feil, med dagens teknologi.

 

Nå skal det sies at det er fryktelig lett å oppdrive personnummeret til en person, så hvem som blir utsatt for ID-tyveri er nok bare mer en tilfeldighet, med skader ikke å være forsiktig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...