Jump to content

CZ 455 Nytt våpen


Venture91

Recommended Posts

Har lenge fundert på en salong med løpsbytte. Synes Sako Quad blir vel dyr.

Og har derfor valgt å gå for CZ 455.

Det jeg ønsker svar på er om noen eier eller har prøvd "CZ 455 THUMBHOLE 22 LR", da jeg synes denne ser flott ut. Hvordan er dette skjeftet å holde i? Hvor raskt har man fingrene på plass igjen etter ladegrep?

Neste spørsmål er følgende: Hvor mye kan man kappe pipa ved montering av lyddemper?

Jeg har i dag en lyddemper som er beregnet for .223, denne har stått på min gamle Remington 597 .22 WMR. Demperen er en Alm I.M.S.

Noen som har meninger?

Link to comment
Share on other sites

Hei der,

 

Mottok min CZ 455 Thumbhole Varmint .22LR for litt siden, og har til nå bare skutt ca 50 skudd med den. På første skyting, samlet jeg innenfor en 20kroning på 70-80 meter - men har stor tro på at det blir bedre etter noen esker med skudd, og løpet har fått litt juling med bly.

 

Når du spør om stokken, må jeg først få si at den ble en stor og positiv overraskelse for meg. Hadde sikla på bildene hos Schou mens jeg venta på å motta børsa, og stokken er på langt nær så blass og hvit som den ser ut på bildene. Tommelhullet og grepet i seg selv kjennes veldig bra ut, selv til store hender. Grepet og kolben ligner veldig på laminatstokken til Boyds. Men ja, stokken er helt fantastisk og vil overraske deg..

Målte pipa med en gang jeg fikk børsa, og mener den er ca 49cm fra kammeret. Pipa er også rimelig tykk, som gjør at den vil se teit ut med en alminnelig salongdemper. Tror jeg kommer til å kjøpe noe litt større som står i bedre stil til den tunge Varmint-pipa (i størrelsesorden er pipa tykkere enn åpningen i en colaflaske) Har lest meg rundt på diverse forum at noen kapper pipa ned til < 45cm, som går helt fint. Selv vurderer jeg å kappe den 3-4cm når jeg får den gjenget for demper.

 

Angående kikkert og hevearm, så går min Bushnell Sportsmann 3-9x40mm akkurat klar av armen med høy montasje, så noe større kikkert enn det vil nok kollidere med armen.

 

Et bittelite minus med børsa, er avtrekket - som faller i kategorien "advokatavtrekk" (takk til Tailgunner for uttrykket!) Og i sammenligning med andre CZ-modeller, kan du ikke justere avtrekk på CZ455 med skrue. Den må files og kappes fjær på, og burde nok gjøres av noen som har peiling. Dette kan være en smakssak, så ikke ta dette så alt for høytidelig!

 

Legger ved et bilde av frøkna med korrekt belysning som gjør at stokken ikke ser helt grusom ut.

 

Tror ikke du kommer til å angre ved kjøp av dette nydelige våpenet, så lykke til med kjøpet!

 

nyrifla.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg må korrigere deg litt.

Avtrekket er justerbart,men ikke så mye som kanske mange ønsker.

Men det kan kjøpes et kit som passer denne børse til rundt $.20 fra USA.

Slik at avtrekket blir mye bedre :)

Pent våpen foresten :mrgreen:

Jeg har selv en vanlig CZ 455 Varmint i kal.22LR. Men kunne gjærne tenke meg den stokken du har på din.

Løpet på min er 52-53 cm,å ikke kappet(noe Schau ikke annbefaler heller)

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke så rart at stokken ligner på Boyds, det er Boyds som produserer de for CZ... :wink:

 

Forøvrig så kan en kombinasjon av de letteste fjærene og tynneste tubene i Yodave kittet, være relativt helsefarlig - det er iht til RFC, en kjent problemstilling at noen av de letteste kombinasjonene kan medføre at du mister inngrepet mellom sear og hane når du sikrer riflen.

 

Dette medfører da at skuddet går når våpenet avsikres.

Link to comment
Share on other sites

Jupp, med en rettelse, de tykkeste tubene i kittet kan dette skje. Som det fremgår i monteringsveiledningen bør du starte med den tykkeste du har inngrep med å så gå ned en størrelse for å sikre nok inngrep.

 

Uansett vil du kunne få lettere avtrekk og mindre kryp en du har nå og fortsatt ha et sikkert avtrekk, og dersom du ikke liker resultatet er alt reverserbart på 10 min.

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke så rart at stokken ligner på Boyds, det er Boyds som produserer de for CZ... :wink:

Oh, det visste jeg faktisk ikke. Jeg har bare sett den enorme likheten på utformingen av kolben, og at forskjellen er at CZ-modellen ikke har luftehull i forskjeftet. Men a pen stokk it is!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det lov å spørre om kva det pristilbudet er?

 

Eg har bestemt meg for 455 med .17hmr og .22lr. Men er svært usikker på kva modell eg skal gå for, heller mest i mot thumbhole, men vurderer og varmint.

Nokon synspunkter rundt modellvalg? Rifla vert i hovudsak brukt til jakt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som tilfeldigvis vet av en plass der de har 455 thumbhole i .17 HMR på lager?

Jeg var i samme dilemma som deg når jeg kjøpte min, da CZ ikke satte 17HMR Varmint-piper på Thumbhole-varianten, og heller satset på American-utgaven for alle 17HMR varmintpipene som ble laget. Da jeg sjekket med min lokale våpenbutikk, kunne dem fortelle at Schou hadde fått opplyst av CZ at løse varmintpiper i 17HMR ikke var å få tak i før våren. Etter noen måneder, kom Schou med ny informasjon til meg per mail om at CZ sannsynligvis ikke kom til å levere løse 17HMR Varmint-piper før nærmere høsten. Regner derfor heller ikke med at Thumbhole-versjon leveres noe snarere. Følte meg noe snytt av Schou kan man si...

 

Er vanskelig å skaffe noen deal med butikkene også, da ingen vil ende opp med ikke nummerlike våpen :-(

 

Så det endelige valget stod mellom stokken eller pipa med "noen" måneders ventetid. Jeg endte opp med å velge stokken, og måtte belage meg på litt lengre ventetid.

 

Si gjerne ifra om du får oppdatert informasjon fra Schou eller en forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg fortelle att minn 455 er på nåværende tidspunkt på vei til min lokale pusher....

Jeg vurderte veldig sterk, samme type som sealie, men endte tilslutt på american utgaven med pipe i 22 og i 17hmr. ikke spør hvorfor, det bare ble sånn. gleder meg som en unge til å få hentet den.....

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være enkelt. Min lokale dealer har thumbhole i .22, men er redd for at det enda tar nesten ett år før det kommer .17 pipe i løsvekt til denne. Venter fortsatt på svar ang antatt leveringstid på thumbhole i .17. Kommer tilbake med mer.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være enkelt. Min lokale dealer har thumbhole i .22, men er redd for at det enda tar nesten ett år før det kommer .17 pipe i løsvekt til denne. Venter fortsatt på svar ang antatt leveringstid på thumbhole i .17. Kommer tilbake med mer.

Løs pipe i 17 hmr(iallefall Varmint)kommer i sep i.f importør.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...