Jump to content

Innkjøp av Mauser M98 - Noe spes man bør tenke på/se etter?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Etter jeg fikk prøve Tonyholt (her på forumet) sin Mauser M98, ble jeg litt hekta. Kunne tenkt meg å kjøpe en tilsvarende selv. En så original som mulig.

 

Har sett litt på finn, og ser det ligger forholdsvis mange der ute. Men hvilken versjon skal man ta? Og hvilket kaliber?

 

Regner med det er noen her inne som sitter inne med litt informasjon om evt. svakheter osv.

Link to comment
Share on other sites

skal du beholde den original, bør du jo finne en som er så lite brukt som mulig.. Ta en titt på sluttstykket, er det lite slitt og rent og pent er det stor sjangse for at børsa er tatt godt vare på. Demontering kan være lurt.

 

Ang kaliber ville jeg valgt en 3006.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke det våpenet til :?::?:

Det er DYRT å bygge om slike våpen :shock::shock: .

 

 

Ehemmm - dyrt å bygge om - neida, det går så fint så :) hehehe Hvis man sprer det over tid, så blir det ikke så ille :wink:

 

Det kommer vel litt ann på bruken osv. men skal den bygges om til jaktrifle KAN det bli dyrt, men trenger det ikke.... Holder man seg til hevarm, sikring og kikkertmontasje, så blir det ikke all verden. En jaktstokk til en Mauser får man brukt for en grei penge.. løpet trenger man ikke å skifte hvis kula kommer "rett" ut (misforstå meg rett - hehehe) Utover de tipsene som er kommet frem her, så kan man jo tilføye at har man ført blitt hekta på Mauser - da kan det fort bli en hel del glede :)

Link to comment
Share on other sites

Produksjons-året er vel også av betydning.

Riflene som blei produsert i slutten av krigen, har rykte på seg for å vere produsert av litt dårligere/varierende står-kvalitet enn dei som er produsert tidligere.

 

Eg har ikkje særlig peiling på dette, men vil tru at 1942 og tidligere er bra. :roll:

 

Ellers så kan ein jo prøve å få med eller få fatt i, div. orginalt utstyr som: reim, "patronholder" for hurtiglading av magasinet, bajonett osv om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare slenge meg på at mauser sjuka er ein hygelig hobby,men kan bli dyrt.

Men vist men begynner å bygge så får du et våpen som er forma av ditt hode og som kan ha bedre fuksjon og pressisjon 100 ganger bedre en eitt nyt våpen.

Et mere solid våpen som fungerer heile tia skal man vel leite lenge etter.

Har sjøl ei hv mauser med orginal stokk som jeg har jobba litt med bedding og fritt liggende pipe,et arbeid som man klarer godt sjøl,og som jeg skal sette på ei side montasje av nypoduksjon som skal til slutt ligne på disse sniper våpene som dei hadde i 2.verdeskrig.

Har samtidigt satt på ein jakt diopter på bakre bro som back up vist kikkerten får seg ein smell.

Men rifla skyter godt den med jakt diopter og stolpe,og har mange ganger satt 5 skudd på uner ein tomme med denne rifla med diopter,skulle ikke forunder meg at børsa går hull i hull når jeg får på kikkerten på ein fornuftig måte.

Ei orginal mauser er det mange som fnyser av,men jeg har selv skutt 50 poeng på 300 meter flere ganger,liggende så klart,og med jakt diopteren,da blir det som regel sure blikk av sauer gutta som ligger der i full skytterdress og som kamsje har skutt ein serie på 45 poeng.

husker godt ein gong da det kom noen på skytte banen men det nyest av det nye i klær og våpen,dei nermest hånet hv mauseren min,men etter skyting måtte det fra for å ta og kjenne på min planke,lurte veldig på hvordan dette var mulig med eit så gammel våpen,og dei klarte så vidt finne hulla i skivene sine.

Så fin fremm mauserene deres og skyt for å ha det morro,alt trenge ikke koste skjorta for å skytegodt.

Men klarer du å få tak i ei mauser fra 1938/39 så er det vel dei kassene du burde bygge opp til dit spesielle våpen

Dette er mine erfaringer med ett av mine morsommeste våpen.

PS jeg har 600++ skudd i 8*57 js som jeg selger for 2 kr skuddet,vist det er noen som har 7,92 som vil trene litt med ho.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...