Jump to content

partizan 175 og 168 grs kuler kal 30


høggern

Recommended Posts

hvordan er egentlig presisjonen på disse kulene?. jeg testa de for et par år siden i en sauer i 308w, men den pipa jeg hadde da(samlet godt med lapua) var nok litt slitt. den samlet ikke NM60 i det heletatt feks. nå har jeg en ny pipe som samler særdeles godt med NM60, og enda bedre med lapua og sierra. har ladet opp litt 168 og 175 grs partizan med forskjellige krutt doser bak for å teste.

 

noen som har mye erfaring med disse kulene?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet litt partizan 168 grs i 308 Win til en Mauser med Remington pipe. Oppskrifta da har vært 41 grs N140, CCI tenhetter og 71 mm patronlengde.

I nevnte rifle så er 3 skudds samlingene rundt 25 mm,noe jeg synes er helt ok med tanke på tynt løp, ikke beddet osv.

Blir spennende og se hva du finner ut

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

ja må teste det en av dagene. fikk litt kaldtvann på entusiasmen i den forrige pipa mi. der var det over 3-4 cm samlinger på 100m.

i den nye pipa samler så å si alle loter NM60(nato) 30mm eller bedre på 100m. og sierra/lapua ladninger går mye bedre enn det.

Link to comment
Share on other sites

HPBT 168 grainer´n har jeg (vi) god erfaring med. Kjøpte for tre år siden en samlebestilling på noen tusen kuler, og disse har vært prøvd i diverse våpen med godt resultat.

- Min Rem 700 30-06.

- Kongsberg bane mauser 308

- Tikka mod. 55 Sporter 308

- Tikka T3 308

- Sako 75 30-06

- Weatherby 308

Link to comment
Share on other sites

HPBT 168 grainer´n har jeg (vi) god erfaring med. Kjøpte for tre år siden en samlebestilling på noen tusen kuler, og disse har vært prøvd i diverse våpen med godt resultat.

- Min Rem 700 30-06.

- Kongsberg bane mauser 308

- Tikka mod. 55 Sporter 308

- Tikka T3 308

- Sako 75 30-06

- Weatherby 308

hvor gode samlinger snakker vi om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ca 500 168grs HPBT paritzan i min Tikka SPorter M595 308win.

Får ca 25mm samling på 5 skudd, av og til bedre. Hender det kommer en slenger, men forholdsvis sjelden. Samlingene er 7-10mm dårligere enn 155grs sccenar som er goladninga

 

Bruker vv150 på partizankulene

 

Ergo: i mine øyne helt greie kuler. Kjøpte 1000 av depotet når de lå på ca 90 øre (var det ikke rundt den prisen mon tro??) Til trening funker de kjempebra,og har faktisk skutt ett par jaktfeltstevner med dem og ikke kommet lengre ned på lista enn jeg har brukt å være i stevner

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt ca 500 168grs HPBT paritzan i min Tikka SPorter M595 308win.

Får ca 25mm samling på 5 skudd, av og til bedre. Hender det kommer en slenger, men forholdsvis sjelden. Samlingene er 7-10mm dårligere enn 155grs sccenar som er goladninga

 

Bruker vv150 på partizankulene

 

Ergo: i mine øyne helt greie kuler. Kjøpte 1000 av depotet når de lå på ca 90 øre (var det ikke rundt den prisen mon tro??) Til trening funker de kjempebra,og har faktisk skutt ett par jaktfeltstevner med dem og ikke kommet lengre ned på lista enn jeg har brukt å være i stevner

ok jeg ladet enel av de i den forrige pipa, men den var finspist. likte bare sierra og lapua kuler. Raufoss sine kuler spyttet den foraktelig rundt på skiva. disse partizan kulene kunne samle 24 av 25 skudd helt ok(holdt omtrent innertiern på 100m, dvs under 3 cm spredning, men så kom det en sinnsyk flyer. en 7er feks. så kunne det samle 50 gode skudd igjen før det kom en ny sinnsyk en....

Link to comment
Share on other sites

men så kom det en sinnsyk flyer. en 7er feks. så kunne det samle 50 gode skudd igjen før det kom en ny sinnsyk en....

 

 

Samme erfaringer som deg høggern der ja! Har veid en lot av kulene, varierte endel (mener det var 3 grs på det meste), så det kan jo ha noe å si. Har ingen statistikk over hvor mange slengere jeg har, men på 1 50 boks kan det være en og annen, men ikke ut til 7'ern på skiva. Mine slengere åpner samlingen fra 25 til 50mm kanskje

Link to comment
Share on other sites

kan jo være den pipa som var finspist. de 7erne fikk jeg på 200m banen. 7ere jeg ikke så når jeg skjøt. men pipa hadde samme tendensen med NM60, der fikk jeg 8ere jeg ikke så på ligg. men har en ny pipe nå, den samler NM60 tilfredsstillende. så kansje den liker partizan bedre. har ladet opp endel ammo, skal teste et når det ikke er like hektisk som nå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

HPBT 168 grainer´n har jeg (vi) god erfaring med. Kjøpte for tre år siden en samlebestilling på noen tusen kuler, og disse har vært prøvd i diverse våpen med godt resultat.

- Min Rem 700 30-06.

- Kongsberg bane mauser 308

- Tikka mod. 55 Sporter 308

- Tikka T3 308

- Sako 75 30-06

- Weatherby 308

hvor gode samlinger snakker vi om?

 

Samlinger på 100m fra 12mm (Samme som Sierra MK i min Rem 700), til 25mm (Tikka T3). De andre våpnene husker jeg ikke helt eksakt her jeg er nå, men ingen av disse lå over 25mm. Har foresten også opplevd enkelte flyvere, men langt i mellom disse. Egentlig litt synd siden ammoen ellers er meget presis. Tror disse flyverne skyldes avvik i vekt. Veide 60 kuler og fant avvik opptil 3grs. Om en tar seg bryet å luke ut "råtne epler" mener jeg bestemt at en da har fullt brukbar konkurranse ammo, til en meget hyggelig pris.

 

:arrow: En viktig medelelse angående Partizan er deres nye Match serie PPU Match som er kunkurranse ammunisjon, og leveres i 168 og 175 grs. Forskjellen på disse og vanlige Lote´r tror jeg er at kuler i Match seriene blir produsert først i produksjonslinjen og har de beste toleransene med tanke på produksjonsmaskinene.

 

Min erfaring med .224 75grs PPU Match line er meget positiv. Har ikke opplevd ene eneste flyver med disse (bortsett fra selvforkyldte da) Se for øvrig link:

 

viewtopic.php?f=17&t=796#p5259

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Drar opp denne tråden igjen. Har bestillt meg en pose 168 grs HP Partizan til testing. Bruker nå 175 grs FMJ Partizan i min 308win til trening på reinskiva og det funker flott, men samlinga er ikke mye å skryte av (30-40 mm @ 100m) Fant derfor ut at jeg kunne teste 186 grs HP i håp om at den gir litt bedre presisjon til jaktfelt, baneskyting og liknende.

 

Så til spørsmålet: Noen som har ei god startladning? Vil tro at ca 42 grs N-540 skulle være brukbart. Kaliber er 308win..

Link to comment
Share on other sites

jeg testa begge kulene i 308 sauern min tidligere.

fikk samlinger som var dårligere enn nato med flere ladninger jeg prøvde.

jeg gidda ikke bruke tid på å forske på å lade dårlig ammunisjon så jeg bare lada opp det jeg hadde igjen av de kulene som treningsammo etter å ha prøvd noen ladninger.

30mm på 100m er ikke bra, iallefall ikke på en børse som samler nato nesten dobbelt så bra....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har meget gode erfaringer med 168 grs kula i min tikka... 40 grs med N-150 å 71 mm gir sammlinger på 10-12 mm..

Jeg klarer ikke å få noe bedre presisjon i andre kuler, å har vel snart prøvd det meste :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har så vidt prøvd kula i 308 og fikk ikke samlinger under 40-50mm med 168 gr partizan. Jeg brukte N150 fra 43-44 gr.

siden en skrev at han hadde ladet med40 grs N150 å fått bra presisjon måtte jeg prøve det samme. kruttmålet mitt var tilfeldigvis innstilt på 39.5 grs så da brukte jeg det på både 168 og 175grs partizan kuler jeg hadde liggende. jeg syns samlingene var noe bedre enn 43,5 grs N150 (som jeg har brukt tidligere), syns samlingene var jevnere.

men jeg har en annen pipe nå, så kansje den går bedre med 43,5 grs N150 og 168 partizan... må vel teste det også nå.......

 

noen som vet hvor 175 og 168 grs partizan selges idag, og pris?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...