Jump to content

223 Subsonic ladedata - anyone?


fredrik

Recommended Posts

Prøv med en 40gr kule. Ladedata må du fikse selv, men som et tips til hvor du kan begynne å interpolere;

VJ ladebok utgave 2 oppgir 4gr Unique+Dacron til en 45 gr blykule m GC som gir en hastighet på 1300fps i 222 Rem.

Stignigen hadde jeg ikke bekymret meg for, hvilken stigning har en salongrifle? Når du går i gang med dette prosjektet bør du ikke gå rett i gang med ladninger på subsonic nivå. Lad deg nedover i hastighet fra normalnivå for 223 med stadig raskere krutt og sjekk trykkringdia så lenge du kan. Du kan sannsynligvis skjele til data for 22 Hornet når du går over på krutt som N110. Har du så nevnte ladebok til hjelp så blir overgangen til enda raskere krutt enklere fordi du kan intrpolere med oppgitte data. Siden du er på upløyd mark må du ta forhåndsregler for å unngå skader på folk og fe når du skyter. Kanskje ikke lurt å sette i gang med skyting på bane med andre enn førstehjelperne til stede i tilfelle :shock:

Link to comment
Share on other sites

jeg har noen spørsmål til de som har tenkt gjøre dette. Om svaret er NEI på et eller flere, så vurder å droppe prosjektet.

1) du er klar over at mantlede og blykuler kan oppføre seg litt forskjellig med tanke på motstand i løpet?

2) er du klar for å banke ut eventuelle kuler som blir sittende fast i løpet ditt?

3) har du god peiling på hjemmelading siden du vurderer subsonic i et kaliber som 223 rem?

 

 

 

Jeg personlig hadde ladet i 10-15 år da jeg begynte med kombinasjonen blykuler, pistolkrutt og subsonic i vanlig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...