Jump to content

Isfiske rundt Trondheim.


Oddgeir

Recommended Posts

Noen som vet om noen egnet plass å ta med seg pilkestikka og kaffekjelen her i nærheten av trondheim.

Kjører gjerne en times tid for å ptøve fiskelykken:)

Tenker det kanskje er mye overflatevann på isen nå om dagene ettersom det har regnet så mye i det siste, kan det stemme?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at det er en del vann i Bymarka som er bra med tanke på Isfiske, men jeg har ikke prøvd isfiske selv og husker ikke hvilke. Ila-vassdraget kultiveres fra tid til annen, og Baklidammen hadde iallefall ørret opp mot 0.5kg på jeg bodde i Trondheim, men dette er snart tre år siden så mulig at det kan ha forrandret seg. Ellers ligger det noen vann nord-vest for Kopperdammen som kan være verdt å undersøke.

Jeg er klar over at disse vannene her kanskje virker litt bynære, men du kan jo prøve dem om du har litt tid en ettermiddag, og så ta heldagsekspedisjoner andre steder.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Ilavassdraget er vell stengt for fiske inntil isen går tror jeg. Har prøvd skjelbreia før, men der var det bare smått:s

 

Å sitte å dra tarregjedd gjennom hull i isen gidder jeg ikke. Da kjører jeg hjem til Lofoten å fisker skrei på ordentlig vis! :P

Link to comment
Share on other sites

vis du er ute etter annet en ørret, kan du da prøve Lian vannet og Haukvannet. er my fin gjedde i disse vannene, og har en personlig rekord på 6kg i Lian vannet. agne en liten krok med mais for å få mort, og agner en trippekrok med mort til gjedda. funket godt det.

 

trur også ila-vassdragene er stengte til isen er godt. mye fisk er satt ut der for et par år siden, og det er tatt fisk mot opptil 4kg der! funnet død ørret på 7kg i bekken ned fra teisendammen.

 

bymarka har mange fine småvann som det er verdt og prøve i....er iallefall fin natur innover disse markene.

Link to comment
Share on other sites

vis du har ei vanlig stang (litt kraftig) som du ikke bruker, kan du sage av 1 meter av tuppe, pluss korken så snellefeste er der. drille hull i korken, gjennom, og stikk den enden av tuppen du sagde av, og lime fast så det sitter. da trenger du en vanlig snelle med litt tykk sene, og walla, du har en gjeddefiskestang...

Link to comment
Share on other sites

tofa.org Velg -> innlandsfiske. Her finner du oversikt over mange fiskevann i forskjellige områder rundt trondheim.

 

Ellers så har du jo mye fine vann for isfiske 30-45 min kjøring sør for trondheim. Benna, Ånøya og Gaustadvatnet, f. eks.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Et annet alternativ er Hostonvatnet. Trenger vel også en time dit i fra Trondheim. Populært vatn for isfiske. Muligheter for kilosørret (++).

Større sjanser for fin fisk i Hostonvatnet enn i Våvatnet og Gangåsvatnet. Tror også jeg heller ville valgt Laugen enn de to sistnevnte.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke mye erfaring fra Hoston selv. Men det er visstnok best på østsiden av vatnet. Det er tatt fisk på opp mot 5 kilo der de siste årene. Halvkilos fisk er ikke uvanlig.

Har fått rapporter om mye fisk på rundt halvkiloen i Laugen de siste ukene.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke helt hva man forbinder med tradisjonellt isfiske, men sålenge isen ligger i Verrabotten så kommer det jo folk fra nær og fjern for å sitte og dra torsk opp av høl i isen. :roll:

Men så har jeg jo aldri forstått meg på hverken isfiske eller isfiskere heller da. :D

 

En kamerat valgte bort revjakta for å dra dit for et par helger tilbake. 20 cm overvann og 5 cm is... Drukna motorsaga, så istykkelsen og lista seg på land igjen...

 

Men lokale helter satt spikra midtfjords... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er en svært enkel forklaring på den saken, en av de lokale heltene er såpass ivrig at folk her påstår at han er utpå så snart han ser at isen bærer kråka...

Folk som ser ham utpå der tror jo at det er trygt så da skal de også utpå. :roll:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og når de først er utpå og oppdager realitetene så tør de ikke bevege seg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det slipper vi jo forsåvidt. Men nå som stormen raver som verst der oppe og fiskerne har hadt landligge i over to uker må nok båtene bæres ut igjenn.

 

Synes isfiske er morsomt jeg, men da etter røye eller ørret. Har vell fådt mest storfisk på isen kontra fra land på sommerstid.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var ved skjelbreia å jakta litt. Tenkte å prøve å sette ut en stang for å se om det bet noe på.

Agna opp en stikke med rauto blink med et par maggot tredd på en mormyshka hengende under.

 

Fikk ei lita røye med en gang, så fyrte vi bål og koset oss med pølse og bålkaffe.

Gikk en tur inn i jaktterrenget for å se etter kråke. Så en kråke, men den kom ikke inn på lokk.

Sjekket pilkestikka når vi kom tilbake igjenn, var ingenting på da. Egna på nytt igjenn og gikk til bålplassen for å pakke sekken, når vi kom tilbake etter 2min så satt det en flott ørret på 650g på kroken:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...